کاردیومیوپاتی | علایم و نشانه ها

کاردیومیوپاتی ( cardiomyopathy ) گروهی از بیماری های عضله قلب هستند که باعث می شوند، قلب نتواند به درستی عمل پمپاژ را انجام دهد و خون رسانی به بافت های بدن مختل شود، در این حالت فرد دچار نارسایی قلبی می شود.

کاردیومیوپاتی به معنای آسیب به عضلات قلب می شود.

پاتوفیزیولوژی همه کاردیومیوپاتی ها دربرگیرنده یک سری وقایع پیش رونده با ایجاد اختلال در برون ده قلبی می باشد. کاهش حجم ضربه ای سبب تحریک سیستم اعصاب سمپاتیک و پاسخ رنین – آنژیوتانسین – آلدوسترون شده و منجر به افزایش مقاومت عروق محیطی و احتباس سدیم می گردد که ممکن است به افزایش کار قلب منجر شود. این تغییرات می تواند باعث نارسایی قلبی شود.

سدیم عمده ترین الکترولیت مداخله گر در کاردیومیوپاتی است.

 

انواع کاردیومیوپاتی

1. کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک ( Hypertrophic cardiomyopathy ) : این نوع از کاردیومیوپاتی به دلیل افزایش غیر قرینه عضله میوکارد قلب به خصوص در سپتوم ( دیواره ) بین بطنی می باشد. سلول های عضله قلب به طور طبیعی به موازات هم قرار گرفته اند، سلول هایی از عضله که دچار هایپرتروفی ( بزرگ شدن بی دلیل ) باعث کاهش اثر بخشی انقباضات شده و احتمال بروز دیس ریتمی هایی مثل VT ( افزایش ضربان قلب به بالای 150 ضربه در دقیقه ) افزایش می یابد.

در کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک دیواره عروق کرونر ضخیم شده و قطر داخلی آن ها کاهش می یابد در نتیجه خون رسانی به بافت قلب نیز کاهش پیدا کرده و سلول های قلبی دچار نکروز و مرگ شده و قدرت انقباض پذیری قلب را کاهش می دهد.

این نوع کاردیومیوپاتی شایع ترین علت مرگ قلبی ناگهانی در ورزشکاران جوان می باشد.

علائم آن شامل ضربان های دوتایی یا سه تایی در نوک قلب و صدا های غیر طبیعی در سمع قلب می باشد.

این نوع بیماری اگر چه زمینه ژنتیکی دارد و ژن های معیوب ایجاد کننده آن از زمان تولد وجود دارند و بروز بیماری از سنین 8 تا 12 سالگی می باشد.

مهمترین نکته که باید توجه داشت کاهش میزان فعالیت ها می باشد زیرا فرد با فعالیت دچار نارسایی قلبی می شود.

2. کاردیومیوپاتی اتساعی ( Dilated cardiomyopathy ) : دلیل این نوع از کاردیومیوپاتی اتساع بدون دلیل در بطن ها می باشد. بطن چپ دچار نازکی و کشیدگی می ­شود. این وضعیت موجب کاهش توانایی قلب برای پمپاژ خون می‌ شود و فرد دچار نارسایی قلبی می شود.

عوامل متسع کننده آن شامل بارداری، الکل، ویروس ها و دارو های شیمی درمانی ( مانند آبماسیکلیب )

علائم آن شامل درد مبهم قفسه سینه و سنکوپ و نارسایی قلبی ( خستگی و احساس بی حالی و ضعف و کاهش ظرفیت فعالیتی بدن ) می باشد.

شایع ترین نوع کاردیومیوپاتی می باشد

3. کاردیومیوپاتی محدود کننده ( Restrictive cardiomyopathy ) : دلیل این نوع از کاردیومیوپاتی اختلال در پر شدن بطن ها ناشی از سفتی دیواره بطن ها می باشد. دلایل آن شامل آمیلوئیدوز و بیماری های ارتشاحی می باشد.

علائم آن شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرفه خشک و صدای های غیر طبیعی در ریه و افزایش وزن و چاقی و غش کردن می باشد.

4. کاردیومیوپاتی آریتموژن بطن راست ( Arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy ) : در این نوع از کاردیومیوپاتی، بطن راست بافت عضلانی خود را از دست داده و بافت چربی جایگزین بافت عضلانی آن می شود. که در نهایت منجر به اتساع بطن راست شده و قدرت انقباض پذیری آن کاهش می یابد. این نوع کاردیومیوپاتی یکی از علت های مهم مرگ ناگهانی به مخصوص در جوانان می باشد.

از علائم آن می توان به سرگیجه و سبکی سر و نارسایی قلبی و تنگی نفس با فعالیت و عدم توانایی در انجام فعالیت های عادی بدون خستگی و تورم در پاها اشاره کرد.

ریسک فاکتور آن عوامل ژنتیکی و وراثتی می باشد. این بیماری اغلب در بانوان و در سنین نو جوانی بروز می کند.

اعضای خانواده درجه یک بیمار باید از طریق نوار قلب و اکو و هولتر مانیتورینگ تحت معاینات غربالگری قرار بگیرند زیرا این بیماری ارثی می باشد.

احتمال دارد در ادامه و با پیشرفت این بیماری، بطن چپ نیز درگیر شود.

از انواع دیگر کاردیومیوپاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

5. کاردیومیوپاتی ناشی از داروهای شیمی درمانی : اکثر دارو های شیمی درمانی دارای اثرات ضعیف کننده روی عضله قلب داشته و می توانند موجب بروز نارسایی قلبی شوند.

6. کاردیومیوپاتی ناشی از مصرف الکل : مصرف بیش از حد مصرف الکل و مشروبات الکلی، می ­تواند منجر به آسیب به عضله و بافت قلب شود و باعث بزرگ شدن قلب شده و منجر به نارسایی قلبی شود.

7. کاردیومیوپاتی ناشی از استرس : استرس­ و فشار های روحی شدید می تواند منجر به نارسایی قلبی شود که به آن سندروم تاکوتسوبو گفته می شود.

 

علایم کلی کاردیومیوپاتی ها

ممکن است برای سال ها بدون علامت باشد و علایم ابتدایی به صورت نشانه های نارسایی قلبی است.

تنگی نفس شبانه و سرفه و ارتوپنه ( فرد در حالت خوابیده دچار مشکل تنفسی می شود ولی در حالت نشسته و ایستاده به راحتی تنفس می کند ) و احتباس مایع و ادم محیطی و تهوع و درد قفسه سینه به دنبال فعالیت و گیجی و سنکوپ می باشد.

در مراحل اولیه فرد دچار افزایش ضربان قلب ( تاکی کاردی ) و صدا های غیر طبیعی در قلب می شود.

اکوکاردیو گرافی یکی از مفید ترین ابزار های تشخیصی می باشد و نوارقلب نشانگر دیس ریتمی ها و تغییرات ناشی از هایپر تروفی ( بزرگ شدن بی دلیل ) و انحراف محور قلب به چپ می باشد.

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

تست های تشخیصی

تست های تشخیصی مورد استفاده برای کاردیومیوپاتی شامل :

1. الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب ( ECG ) : بروز کاردیومیوپاتی باعث ایجاد تغییرات در نوار قلب می شود ( موج T صاف و یا وارانه شده )

2. رادیوگرافی یا عکس برداری قفسه سینه

3. اکوکاردیوگرام ( اکو ) : در این روش با نمایش ساختمان قلب از جمله اندازه بطن و دهلیز ها و نیز عملکرد قلب مانند برون ده قلبی ( EF ) روش اصلی تشخیص بیماری کاردیومیوپاتی می باشد.

4. تست ورزش : در این روش فرد مبتلا توانایی انجام کار تست را ندارد.

5. کاتتریزاسیون قلبی : برای تشخیص قطعی علت بیماری نمونه برداری از بافت دیواره قلب انجام می شود.

6. آزمایش خون

7. سی تی اسکن ( CT Scan )

8. MRI 

 

تدابیر درمانی

1. درمان علل زمینه ای

2. اصلاح ناسایی قلب

3. رژیم کم سدیم برای جلوگیری از افزایش فشار خون ( هیپرتانسیون )

4. کنترل دیس ریتمی ها به وسیله دارو ها

5. در صورت احتقان قلبی کاهش دریافت مایعات

6. استفاده از دارو هایی مثل آمیودارون و دارو های مهار کننده بتا آدرنژیک مانند پروپرانولول

7. استفاده دیورتیک ها مانند فورزماید برای جلوگیری از تجمع مایعات و دارو های رقیق  کننده خون ( مانند وارفارین و کلوپیدوگرل ) جهت جلوگیری از تشکیل لخته

8. استفاده از پیس میکر یا باتری قلب ( یکی از عوامل اصلی مرگ در اثر کاردیومیوپاتی‌ ها بروز آریتمی و ایست ناگهانی قلبی می باشد، استفاده از پیس میکر ها می تواند از بروز برخی از آریتمی جلوگیری می کند )

درمان اصلی و نهایی در همه انواع کاردیومیوپاتی پیوند قلب می باشد. ( این جراحی تنها به کسانی که در مراحل انتهایی نارسایی قلبی می باشند، توصیه می‌ شود. )

 

نکات مهم

کمبود بعضی از ویتامین‌ ها و املاح طبیعی مانند B1 ( تیامین ) و B3 ( نیاسین ) و B9 ( فولات ) می تواند به تشدید کاردیومیوپاتی‌ ها کمک نماید.

برخی از بیماری های روماتیسمی و بافت همبند می توانند باعث بروز بیماری عضلات قلب ایجاد شود.

کنترل آریتمی یکی از مهم ترین اقدامات درمانی برای بیمار مبتلا به کاردیومیوپاتی می باشد، لذا تعبیه دستگاه شوک دهنده قلبی یا ICD راه حل مناسبی می باشد. ICD دستگاهی است که در زیر پوست ناحیه شانه کار گذاشته شده و بطور دائم عملکرد قلب را بررسی می کند تا در صورت بروز آریتمی، به قلب شوک دهد.

یک از راه های موثر بر این بیماری تغییر سبک زندگی می باشد.

از مصرف دخانیات و سیگار و مشروبات الکلی خودداری کنید.

داشتن برنامه ­ی استراحت و خواب کافی در این بیماری مفید می باشد.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کم نمک ضروری می باشد و مصرف کمتر مایعات باید رعایت شود.

رعایت تناسب اندام و وزن سالم در این بیماری ضروری می باشد.

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...