فورزماید | موارد مصرف و عوارض

فورزماید ( Furosemide ) یا لازیکس ( Lasix ) ؛ داروی مدر ( ادرار آور ) ؛ یکی از پر مصرف ترین دارو های موجود که مهم ترین مورد استفاده افزایش دفع مایعات در بدن است یکی دیگر از مهم ترین موارد تجویز آن در درمان فشار خون بالا ( هیپرتانسیون ) می باشد.

فورزماید توسط پزشک عمومی و پزشک متخصص تجویز می شود.

 

نحوه عملکرد فورزماید و موارد مصرف

فوروزماید در دسته دارو های دیورتیک یا همان ادرار آور قرار می گیرد و باعث افزایش دفع مایعات می شود . این دارو بعد از مصرف از راه خوراکی به سرعت جذب می شود و در قسمت هایی از کلیه اثر گذاشته و باعث می شود که یون ها ( سدیم ، کلراید ، منیزیم و کلسیم ) در بدن دفع شوند و به دنبال آن آب نیز دفع می شود . این دارو گردش خون کلیوی را از طریق سیستم هایی افزایش می دهد و موجب توزیع مجدد خون در کلیه می شود .

کاربرد های بالینی : این دارو یکی از موثر ترین دارو ها در درمان ادم یا خیز همراه با نارسایی احتقانی قلب ( CHF ) ، سیروز کبدی و هیپرتاسیون و نارسایی کلیوی می باشد . قسمتی از اثر درمانی این دارو ممکن است ناشی از تغییرات همودینامیکی خارج کلیوی و  قبل از اثر اصلی این دارو ها باشد .

این دارو در درمان ادم های مقاوم که به دارو های دیگری پاسخ نداده است ، مصرف می شود . این دارو هم چنین در نارسایی بطن چپ ( HF ) و ادم ریوی مصرف می شود . کاربرد های متفرقه آن شامل مواقعی است که اختلالات الکترولیتی مثل مسمومیت با فلوئور و پتاسیم رخ داده است .

فوروزماید به منظور درمان فشارخون بالا ( هیپرتانسیون ) تنها در مواقعی تجویز می گردد که فشارخون با سایر دارو های دیورتیک کنترل نشده باشد .

این دارو معمولا یک بار در روز مصرف می شود و بهترین زمان مصرف آن بعد از خوردن صبحانه می باشد و قبل از مصرف این دارو حتما فشار خون خود را اندازه گیری کنید .

مصرف کنندگان این دارو باید در طول مدت مصرف این دارو باید تحت نظارت پزشک بوده و آزمایشات دوره ای را انجام دهند.

 

عوارض جانبی فورزماید و مسمومیت

از جمله عوارض جانبی فورزماید می توان به این موارد اشاره کرد : خستگی ، سردرد ، تهوع ، استفراغ ، اختلالات اسید و باز ، علائم ناشی از دفع الکترولیت ها و اختلالات شنوایی

عوارض شنوایی در فورزماید وابسته به دوز مصرف دارو است ولی اغلب قابل بازگشت می باشد .

به دلیل کاهش وقوع واکنش های گوارشی در مصرف این دارو باعث ارجعیت آن نسبت به داروهای هم دسته خود شده است .

این دارو همدسته های آن باعث افزایش دفع مایعات می شود و در صورتی که علائم کم آبی ( دهیدراتاسیون ) مانند تشنگی غیر معمول ، بی حالی و خستگی وجود داشت  حتما به پزشک معالج مراجعه کنید .

مصرف این دارو در حالاتی مثل آنوری ( بی‌ادراری ) ، اختلالات کلیوی و حساسیت به سولفونامیدها توصیه نمی شود .

تزریق عضلانی ( IM ) فورزماید موجب درد موقت در محل تزریق می شود .

فورزماید باعث ایجاد تغییرات بر قند خون می شود پس در صورتی که به دیابت مبتلا هستید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

یکی از عوارض مصرف فورزماید می تواند خشکی دهان باشد برای رفع این عارضه می توانید از آدامس بدون شکر استفاده کنید .

در صورتی که با مصرف خوراکی فوروزماید عوارض گوارشی به وجود آمد بهتر است همراه با غذا مصرف شود تا از عوارض آن جلوگیری شود .

در صورت ایجاد تهوع و درد در ناحیه معده می توانید این دارو را بعد از غذا مصرف کنید .

بیماران تحت درمان با این دارو به خصوص افراد مسن باید از نظر تغییرات فشار خون ، کاهش فشار خون وضعیتی ، کاهش وزن ، واکنش های آلرژیک نسبت به این دارو ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و کمبود الکترولیت ها تحت نظر باشد.

لیستی از دارو هایی که مصرف می کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید چرا که مصرف همزمان این دارو با برخی از دارو ها ممکن باعث ایجاد تداخل شود.

مصرف همزمان آن با آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی مثل استرپتومایسین ، کانامایسین ، جنتامایسین و آمیکاسین باید به بیمار از نظر صدای زنگ در گوش و سرگیجه و وزوز گوش و اختلال شنوایی اطلاع داد و آن‌ ها را پایش و معاینه کرد.

در مصرف همزمان آن با ترکیبات کورتیکواستروئیدی و کورتون ها ( مانند دگزامتازون و بتامتازون و متیل پردنیزولون ) غلظت سرمی آن باید تحت نظر باشد .

برای جلوگیری از عوارض در مصرف همزمان آن با لیتیوم ( Lithium ) به میزان دفع ادراری آن و مسمومیت کلیوی باید توجه شود .

فورزماید احتمال مسمومیت با دیگوکسین ( Digoxin ) را افزایش می دهد. از مصرف همزمان این دو دارو خودداری کنید .

غلظت الکترولیت های سرم مانند سدیم و پتاسیم و اسید اوریک و گلوکز خون و میزان اوره خون جهت جلوگیری از عوارض باید اندازه گیری شود و به پزشک معالج خود اطلاع داده شود.

در صورت که باردار و در دوران شیردهی هستید ، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید و در صورتی که به بیماری دیابت و نقرس مبتلا هستید به پزشک خود اطلاع دهید .

فوروزمايد باعث کاهش اثرات دارو هایی مانند لیتیم ، مسدود کننده های عصبی – عضلانی ، دارو های ضد دیابت مانند متفورمین می شود .

فوروزمايد باعث افزایش اثرات دارو هایی مانند آمیکاسین ، سفتی‌ زوکسیم ، سفالوتین ، آجمالین می شود .

مصرف این دارو باعث درمان فشارخون نمی شود بلکه آن را کنترل می کند. در صورتی که این دارو برای کنترل و کاهش فشار خون استفاده می کنید ، باید بدانید که آن را باید به صورت منظم مصرف کنیدو قبل از مصرف این دارو حتما فشار خون خود را اندازه گیری کنید .

 

اشکال دارویی فورزماید

این دارو به صورت آمپول، ویال و آمپول می باشد.

ویال های این دارو به صورت 250 میلی گرم و آمپول آن 20 و 40 میلی گرمی است و قرص های خوراکی آن به صورت 40 میلی گرم می باشد.

معروف ترین نام تجاری آن لازیکس ( Lasix ) می باشد ؛ از دیگر نام های تجاری آن می توان به رزماید اشاره کرد.

دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

از دارو های همدسته فوروزمايد می توان به بومتانید ، اسيد اتاكرينيک و توراسماید اشاره کرد.

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و فوق تخصص قلب و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

منابع سایت دارو شناسی ( https://www.drugs.com/furosemide.html ) و کتاب فارماکولوژی برای پزشکان.

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...