مروپنم | موارد مصرف و عوارض

مروپنم

مروپنم (Meropenem) یکی از داروهای آنتی‌بیوتیکی است که به عنوان یک عامل موثر در درمان عفونت‌های باکتریایی در بخش‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از خانواده کارباپنم‌ها است که به طور گسترده برای کنترل و درمان عفونت‌های پیچیده باکتریایی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استفاده می‌شود. با توجه به ویژگی‌های خاص این دارو و توانایی آن در درمان عفونت‌های جدی، مروپنم در تیم‌های پزشکی به عنوان یک ابزار مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های مهم مروپنم می‌توان به وسعت طیف اثرات آن بر روی باکتری‌ها، کارایی بالا و اثربخشی در برابر باکتری‌های مقاوم به دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها و عدم نیاز به تجویز دوزهای متکرر اشاره کرد.

مروپنم توسط پزشک عمومی و پزشک متخصص تجویز می شود.

این دارو فقط باید تجویز و نسخه پزشک مصرف شود.

 

مروپنم چیست؟

مروپنم یک دارو آنتی‌بیوتیکی از خانواده کارباپنم‌ها است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو معمولاً در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی برای درمان عفونت‌های جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مروپنم با کاهش رشد و تکثیر باکتری‌ها در بدن، عفونت‌ها را کنترل و بهبود می‌بخشد. این دارو برای درمان مننژیت، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های شکمی و سایر عفونت‌های سیستمیک استفاده می‌شود. استفاده از مروپنم باید تحت نظر پزشک صورت گیرد و باید طبق دستورات پزشک مصرف شود.

 

مروپنم

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

آمپول مروپنم

تزریق مروپنم (meropenem) برای درمان عفونت‌های پوستی و شکمی (ناحیه معده) ناشی از باکتری و مننژیت (عفونت غشاهای اطراف مغز و نخاع) در بزرگسالان و کودکان 3 ماهه و بالاتر مناسب است. برای توجه داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌هایی همچون مروپنم برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا دیگر عفونت‌های ویروسی کارآمد نیستند.

 

نحوه عملکرد مروپنم و موارد مصرف

مروپنم این دارو یک آنتی بیوتیک پر مصرف بوده از دسته دارویی کارباپنم ها می باشد از دارو های مشابه آن می توان ایمی پنم اشاره کرد ؛ دارو بر روی میکروب های گرم مثبت و گرم منفی موثر است .

این دارو سبب مهار در ساخت دیواره سلول در باکتری ها می شود و به سرعت به داخل دیواره سلولی بیشتر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی نفوذ می کند و از این طریق باعث از بین رفتن باکتری می شود و نیمه عمر این دارو 1.5 ساعت می باشد .

این دارو بعد از جذب در کبد متابولیزه خواهد شد و از طریق ادرار دفع می گردد .

مروپنم اثرات بیشتری از ایمی پنم بر روی میکروب ها دارد ، این دارو شامل پودر های قابل آماده سازی تزریقی 500 میلی گرم و 1000 میلی گرم است .

البته دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد .

موارد استفاده آن شامل موارد زیر است :

درمان عفونت های مقاوم به چند دارو و استفاده در کودکان ۳ ماهه و بزرگ تر و عفونت های داخل شکمی ، عفونت های پیچیده در ساختار پوست به وسیله میکروب ها

این دارو بعد از تزریق وریدی ( IV ) به طور گسترده در بافت و سلول های بدن و همچنین درون مغز توزیع پیدا می کند و برای عفونت‌ های درگیر کننده سیستم عصبی مرکزی ( CNS ) نیز موثر می باشد .

مصرف این دارو در کودکان زیر سه ماه ممنوع می باشد ، در سالمندان و کسانی که نارسایی کلیوی وابسته به سن دارند نیاز به تعدیل دوز می باشد. مصرف همزمان این دارو با والپروات سدیم باعث کاهش اثرات آن می باشد .

این دارو ممکن است فاکتور های آزمایشگاهی مانند نیتروژن خون ( BUN ) و چربی خون را افزایش می دهد و میزان هموگلوبین ( Hb ) و هماتوکریت ( Hct ) و گلبول سفید ( WBC ) را کاهش می دهد.

دوز های معمول وریدی برای بزرگسالان و سالمندان شامل 1.5 تا 6 گرم هر روز در دوز های مد قسم هر 8 ساعت می باشد ، البته دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

این دارو فقط به صورت تزریقی در سرم می باشد .

قبل از تجویز این دارو توسط پزشک لیست داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید و به آن اطلاع دهید زیرا مصرف همزمان این دارو با بعضی از دارو باعث ایجاد تداخلات دارویی می باشد.

 

مکانیسم اثر مروپنم

مکانیسم اثر مروپنم شامل مهار سنتز دیواره سلولی باکتری است که با اتصال به پروتئین‌های متصل شونده به پنی‌سیلین (PBPs) در دیواره سلولی باکتری، منجر به از هم گسیختگی دیواره سلولی و در نهایت مرگ باکتری می‌شود.

فارماکوکینتیک مروپنم

دارو در بیشتر بافت‌های بدن و مایع نخاعی (CSF) توزیع می‌شود و تنها به نسبت ۲٪ به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شود. نیمه‌عمر در بالغین و کودکان بیش از ۲ سال ۱ ساعت است و در کودکان ۳ ماه تا ۲ سال ۱.۵ ساعت است.

 

زمان مصرف ویال مروپنم

مروپنم به عنوان یک درمان تک عاملی برای عفونت‌های پیچیده پوست و ساختار پوست، ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس (فقط ایزوله‌های حساس به متی‌سیلین)، استرپتوکوک پیوژنز، استرپتوکوک آگالاکتیه، استرپتوکوک‌های گروه ویریدانس، انتروکوکوس فکالیس (فقط وانکومایسینولاسئوسس)، اشریشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس، باکتروئیدس فرگیلیس و گونه‌های پپتوسترپتوکوک تجویز می‌شود. دوز پیشنهادی برای موارد بالا، ۵۰۰ میلی‌گرم در ۸ ساعت به صورت تزریق داخل وریدی است.

همچنین، مروپنم برای عفونت‌های پیچیده داخل شکمی، به عنوان یک درمان تک عاملی برای درمان آپاندیسیت پیچیده و پریتونیت ناشی از استرپتوکوک‌های گروه ویریدانس، اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا، باکتریوئیدس فراژیلیس، thetaiotaomicron و گونه‌های پپتوسترپتوکوک استفاده می‌شود. دوز پیشنهادی 1 گرم به صورت تزریق داخل وریدی در ۸ ساعت است.

 

طریقه مصرف مروپنم در کودکان

برای درمان مننژیت باکتریایی، مروپنم به عنوان یک درمان تک عاملی برای درمان مننژیت باکتریایی ناشی از استرپتوکوک پنومونیه (ایزوله‌های حساس به پنی‌سیلین)، هموفیلوس آنفولانزا و نایسریا مننژیتیدیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوز مصرفی برای کودکان بیشتر از ۳ ماه ۴۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم به صورت تزریق داخل وریدی است.

همچنین، درمان عفونت‌های پیچیده داخل شکمی در کودکان، مروپنم به عنوان یک درمان تک عاملی برای درمان آپاندیسیت پیچیده و پریتونیت ناشی از استرپتوکوک‌های گروه ویریدانس، اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا، باکتریوئیدس فراژیلیس، thetaiotaomicron و گونه‌های پپتوسترپتوکوک استفاده می‌شود. دوز پیشنهادی برای کودکان بیشتر از 3 ماه، 20 میلی‌گرم بر کیلوگرم به صورت تزریق داخل وریدی است.

برای درمان عفونت‌های پیچیده پوست یا ساختار پوست در کودکان، مروپنم به عنوان یک درمان تک عاملی برای درمان عفونت‌های پیچیده پوست و ساختار پوست ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس (فقط ایزوله‌های حساس به متی‌سیلین)، استرپتوکوک پیوژنز، استرپتوکوک آگالاکتیه، استرپتوکوک‌های گروه ویریدانس، انتروکوکوس فکالیس (فقط وانکومایسینولاسئوسس)، اشریشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس، باکتروئیدس فرگیلیس و گونه‌های پپتوسترپتوکوک استفاده می‌شود. دوز پیشنهادی برای موارد بالا در کودکان بیشتر از ۳ ماه، ۱۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم به صورت تزریق داخل وریدی است.

 

مروپنم

 

مقدار مصرف داروی مروپنم

داروی مروپنم معمولاً هر ۸ ساعت یکبار از طریق تزریق در ورید تجویز می‌شود، طبق دستور پزشک. درمان با این دارو باید تا پایان دوره کامل ادامه یابد، حتی اگر علائم درمانی پس از چند روز از بین بروند؛ زیرا قطع زودهنگام ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. اگر پس از پایان تجویز نسخه پزشک، وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید. هرگز دوز مصرفی خود را بدون مشورت با پزشک کاهش، افزایش یا قطع نکنید، زیرا دوز باید بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان تنظیم شود و در مورد کودکان، دوز مصرفی باید بر اساس سن و وزن آن‌ها تعیین گردد.

 

عوارض جانبی مروپنم و مسمومیت

عوارض نسبتاً شایع (%10-1) مصرف مروپنم شامل عوارضی همچون:

  • عوارض قلبی عروقی از قبیل بیماری عروق محیطی، شوک، برادی‌کاردی، ایست قلبی، نارسایی قلبی، درد قفسه سینه، افزایش یا کاهش فشارخون، سکته قلبی، ادم محیطی، آمبولی ریه، سنکوپ، تاکی‌کاردی؛
  • عوارض سیستم اعصاب مرکزی شامل سردرد، درد، آژیتاسیون، اضطراب، لرز، گیجی، دلیریوم (روان‌آشفتگی)، افسردگی، سرگیجه، خواب‌آلودگی، توهم، بی‌خوابی، عصبانیت، خواب‌رفتگی اندام، تشنج؛
  • عوارض پوستی شامل راش پوستی، خارش، زخم پوستی، افزایش تعریق، کهیر؛
  • عوارض غدد درون‌ریز و متابولیسمی نظیر افت قندخون و هایپرولمی (افزایش حجم مایعات بدن)؛
  • عوارض گوارشی از جمله تهوع، اسهال، یبوست، استفراغ، کاندیدیاز دهانی، بیماری گوارشی، التهاب زبان، درد شکمی، بی‌اشتهایی، سوءهاضمه، بزرگ شدن شکم، نفخ، انسداد روده؛
  • عوارض ادراری تناسلی از قبیل سوزش ادرار، درد لگن، بی‌اختیاری ادرار، کاندیدیاز ولوواژینال؛
  • عوارض هماتولوژی و انکولوژیکی مانند آنمی، آنمی هیپوکروم؛
  • عوارض کبدی شامل یرقان کلستاتیک، نارسایی کبدی، یرقان؛
  • عوارض عفونی مانند سپسیس؛
  • عوارض موضعی از قبیل التهاب محل تزریق؛
  • و سایر عوارض متفرقه که درصد آن‌ها مشخص نیست از جمله کاهش پتاسیم خون، افزایش لاکتات دهیدروژناز، خون در ادرار، کاهش هماتوکریت، کاهش هموگلوبین، افزایش زمان نسبی ترومبوپلاستین (PTT)، کاهش PT، کاهش شمار گلبول‌های سفید، افزایش سطح ائوزینوفیل، لکوسیتوز، اختلالات مرتبط با سطح پلاکت، افزایش سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز، افزایش آلکالین فسفاتاز سرم، افزایش سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز، افزایش بیلی روبین سرم، افزایش BUN، افزایش کراتینین سرم.

اشکال دارویی مروپنم

این دارو به صورت ویال های 500 و 1000 میلی گرم می باشد که به صورت پودر های قابل حل می باشد که با 5 الی 10 سی سی آب مقطر حل می شود و در سرم تزریق می شود.

از جمله نام های تجاری مطرح مروپنم می توان به مروبکس و مروکسان و مروپن و آفاپنم و مرونم اشاره کرد.

محلول در ویال بعد از رقیق سازی باید شفاف باشد. این دارو را می توان با نرمال سالین و دکستروز ترزیق شود.

دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

از دارو های همدسته مروپنم می توان به ارتا پنم ، ایمی پنم و دوری پنم اشاره کرد

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

مصرف مروپنم در بارداری

  • مروپنم به طور کلی برای استفاده در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود.
  • با این حال، قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری برای ارزیابی فواید و خطرات با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مروپنم در شیردهی

استفاده از مروپنم در دوران شیردهی ممکن است مجاز باشد، اما ارتباط با پزشک برای اطمینان از سلامتی شما و نوزادتان اساسی است.

 

دوز فراموش شده

دریافت هر دوز از این دارو باید به صورت برنامه‌ریزی شده و طبق دستورالعمل صورت گیرد، زیرا این موضوع بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند باعث اثرگذاری بیشتر دارو شود. اگر دوزی از این دارو را فراموش کردید، باید بلافاصله با پزشک معالج یا پزشک داروخانه تماس بگیرید و از او بخواهید تا یک برنامه دوز جدید تعیین کند. همچنین برای جبران فراموشی، دوز دارو را دو برابر نکنید.

 

موارد احتیاط

قبل از استفاده از داروی مروپنم (meropenem)، در صورت حساسیت به این دارو یا داروهای دیگری از گروه کارباپنم‌ها (مانند ایمی‌پنم)؛ پنی‌سیلین‌ها یا سفالوسپورین‌ها، از مصرف آن خودداری کنید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگری ایجاد کند. همچنین، اگر سابقه بیماری‌های مغزی (مانند تشنج، آسیب سر، تومور)، بیماری‌های کلیوی، معده یا روده (مانند کولیت)، حساسیت خاص به آنتی‌بیوتیک، بیماری‌های کبدی و… دارید، حتماً با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو مشورت کنید. در ادامه به برخی از موارد احتیاط و هشدارهای مربوط به استفاده از داروی مروپنم خواهیم پرداخت؛

  • برای جلوگیری از ایجاد مقاومت دارویی، دارو باید فقط در عفونت‌های باکتریایی اثبات شده یا مشکوک قوی یا نشانه‌های پیشگیری کننده استفاده شود.
  • مصرف مروپنم در برخی موارد سبب تشنج، سردرد یا پارستزی شده است که به طور بالقوه در هوشیاری ذهنی اختلال ایجاد می‌کند یا باعث اختلال حرکتی می‌شود.
  • در برخی موارد تشنج گزارش شده است، که اغلب در بیماران مبتلا به اختلالات CNS (مانند ضایعات مغزی، سابقه تشنج) یا مننژیت باکتریایی یا عملکرد کلیوی به خطر افتاده است.
  • مصرف همزمان مروپنم IV (وریدی) با والپروئیک اسید یا دیوالپروکس سدیم، غلظت سرمی والپروئیک اسید را کاهش می‌دهد که به طور بالقوه باعث افزایش خطر تشنج می‌شود.
  • واکنش‌های حساسیت بیش از حد، از جمله مرگ و میر گزارش شده است. احتمال بروز این واکنش‌ها در افرادی که سابقه حساسیت به چندین آلرژن دارند بیشتر است.
  • عوارض جانبی شدید پوستی (SCAR) مانند سندرم استیونز-جانسون (SJS)، نکرولیز سمی اپیدرمی (TEN)، واکنش دارویی با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک (DRESS)، اریتم مولتی فرم (EM) و پوسچولوز اگزانتماتوز عمومی حاد (AGEP) گزارش شده است. در صورت ظاهر شدن علائم و نشانه‌های حاکی از این واکنش‌ها، درمان باید فوراً قطع شود و درمان جایگزین در نظر گرفته شود.
  • استفاده طولانی مدت ممکن است منجر به رشد بیش از حد ارگانیسم‌های غیرحساس شود. همچنین ترومبوسیتوپنی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی گزارش شده است

 

مروپنم

تداخلات دارویی مروپنم

مشخصات کلی تداخلات:

  • اختلال در پاسخ ایمنی در برابر عوامل باکتریایی
  • سوبسترای OAT1
  • سوبسترای OAT3
  • تغییر در فلور نرمال دستگاه گوارش
  • کاهش آستانه تشنج

تداخلات رده X (پرهیز):

  • ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)
  • واکسن آبله
  • پروبنسید

کاهش اثرات داروها توسط مروپنم:

  • ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)
  • واکسن ب.ث.ژ (ایمنی‌زا)
  • واکسن آبله
  • لاکتوباسیلوس و استریول
  • سدیم پیکوسولفات
  • واکسن حصبه
  • فرآورده‌های والپروات

کاهش اثرات مروپنم توسط داروها:

  • تداخل قابل توجهی مشخص نشده است.

افزایش اثرات داروها توسط مروپنم:

  • تداخل قابل توجهی مشخص نشده است.

افزایش اثرات مروپنم توسط داروها:

  • پروبنسید

تداخل با غذا:

  • ذکر نشده است.

 

هسدار ها مروپنم

تزریق این فراورده باید در مراکز درمانی مجهز به امکانات لازم برای درمان های اورژانسی انجام گیرد. در صورت تزریق وریدی این دارو، تشنج گزارش شده است که معمولاً در بیماران با اختلالات مغزی بیشتر اتفاق می‌افتد، لذا تنظیم دوز این دارو در سینن بالا و یا بیماران کلیوی توصیه می‌شود. احتمال بروز کولیت پسودوممبران با این دارو وجود دارد؛ در صورت بروز کولیت شدید، به پزشک معالج مراجعه کنید. از مخلوط‌کردن این دارو با سایر آنتی‌بیوتیک‌ها، از جمله آمینوگلیکوزیدها، به منظور تزریق وریدی خودداری کنید؛ این داروها باید در دو نقطه جداگانه تزریق شوند. در صورت بروز حساسیت (آسم، اگزما، تب و کهیر)، فوراً مصرف دارو را قطع کرده و اقدامات لازم برای درمان و مقابله با شوک آنافیلاکتیک را انجام دهید. ویال‌های مروپنم ۵۰۰ و ۱۰۰۰ حاوی مقدار مشخصی از اکی والان سدیم (بصورت کربنات سدیم) هستند؛ لذا در تجویز این دارو در بیمارانی که محدودیت مصرف نمک دارند، با احتیاط صورت گیرد.

 

شرایط نگهداری داروی مروپنم

داروی مروپنم باید در دمای اتاق و دور از نور نگهداری شود. همچنین، برای جلوگیری از هر گونه حادثه، تمام داروها باید از دید و دسترسی کودکان دور نگه‌داشته شوند. این موضوع به ویژه در مورد اشکال دارویی مانند قرص‌های هفتگی، قطره‌های چشمی، کرم‌ها، چسب‌ها و استنشاق‌ها بسیار حیاتی است، زیرا کودکان خردسال ممکن است به راحتی آن‌ها را باز کنند. علاوه بر این، داروهای غیر ضروری باید به روش‌های خاصی دور ریخته شوند تا از احتمال مصرف توسط حیوانات خانگی، کودکان و دیگر افراد جلوگیری شود.

 

دارو های هم گروه مروپنم

  • دوری پنم
  • ارتاپنم
  • ایمی پنم+سیلاستاتین

 

اسامی تجاری موجود در ایران

  • ویال مروپنم البرز 1 گرم
  • ویال مروپنم البرز 500 میلی گرم
  • ویال آفاپنم 1 گرم
  • ویال آفاپنم 500 میلی گرم
  • ویال مروپنم لقمان 1 گرم
  • ویال مروپنم لقمان 500 میلی گرم
  • پودر قابل تزریق مرونم 1 گرم
  • پودر قابل تزریق مرونم 500 میلی گرم
  • ویال مروکسان 1 گرم
  • ویال مروکسان 500 میلی گرم
  • ویال مروکسان 500 میلی گرم
  • ویال مروپن 1 گرم
  • ویال مروپن 500 میلی گرم
  • ویال مروپنم-اکسیر 1 گرم
  • ویال مروپنم-اکسیر 500 میلی گرم
  • ویال مروبکس 1000 میلی گرم

 

مروپنم

 

در آخر…

نتیجه‌ای که می‌توان از مطالعات و استفاده از مروپنم (Meropenem) گرفت، این است که این دارو یک آنتی‌بیوتیک قوی و موثر برای درمان عفونت‌های جدی باکتریایی است. استفاده مناسب از مروپنم می‌تواند به کنترل و بهبود عفونت‌ها کمک کند و از پیشرفت آنها جلوگیری نماید. با این حال، مصرف مروپنم باید زیر نظر پزشک و طبق دستورات متخصص صورت گیرد، زیرا ممکن است دارای اثرات جانبی و تداخلات دارویی با داروهای دیگر باشد. در نتیجه، مشورت با پزشک و رعایت دستورات او برای استفاده از این دارو بسیار حیاتی است.

سوالات متداول

آیا داروی مروپنم در بارداری خطرناک است؟

بله، مصرف مروپنم در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد، زیرا مطالعات نشان داده است که این دارو ممکن است باعث افزایش خطر نقص مادرزادی شود. بنابراین، اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتماً قبل از استفاده از مروپنم با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند درباره خطرات و مزایای مصرف این دارو در دوران بارداری با شما توضیحات لازم را ارائه دهد.

 

داروی مروپنم برای عفونت معده استفاده می‌شود؟

بله، مروپنم می‌تواند برای درمان عفونت‌های معده ناشی از باکتری‌های حساس به این آنتی‌بیوتیک مورد استفاده قرار گیرد. این دارو معمولاً برای درمان عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری، روده بزرگ، و عفونت‌های داخل شکمی و دیگر عفونت‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمپول مروپنم برای چیست؟

آمپول مروپنم یک آنتی‌بیوتیک قوی از دسته کارباپنم‌ها است که برای درمان عفونت‌های جدی ناشی از باکتری‌های مختلف استفاده می‌شود. این دارو برای عفونت‌هایی مانند عفونت شکمی، عفونت تنفسی، عفونت‌های مجاری ادراری، و عفونت‌های پوست و بافت نرم و… تجویز می‌شود.

آیا مروپنم تزریقی است؟

بله، مروپنم (meropenem) فقط به صورت تزریقی وریدی (IV) تجویز می‌شود و به صورت قرص یا کپسول موجود نیست. دلایل اصلی تجویز این دارو به صورت تزریقی شامل حساسیت به اسید معده، جذب ضعیف خوراکی، و عفونت جدی است. مروپنم در محیط اسیدی معده تجزیه می‌شود، بنابراین اگر به صورت خوراکی مصرف شود، قبل از رسیدن به روده کوچک تاثیر خود را از دست می‌دهد.

عوارض داروی مروپنم چیست؟

تورم، قرمزی، درد یا در محل تزریق، ناراحتی معده، سردرد، حالت تهوع، خونریزی، خارش، استفراغ، یبوست یا اسهال از جمله عوارض جانبی معمول داروی مروپنم هستند. عوارض جانبی جدی این دارو محدود است، در صورت بروز هر یک از علائم خطرناک، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

منابع سایت دارو شناسی( https://www.drugs.com/mtm/meropenem.html ) و کتاب فارماکولوژی برای پزشکان.

شما می‌توانید در آرین طب خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دریافت کنید.

برخی از خدمات ما شامل ویزیت پزشک متخصص در منزل، سونوگرافی در منزل، رادیولوژی در منزل، طب سوزنی در منزل، مشاوره روانشاسی و تغذیه در منزل است.

برای مشاهده همه سرویس های ما به صفحه خدمات مراجعه کنید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...