کلوپیدوگرل (پلاویکس، اسویکس)

قرص کلوپیدوگرل ( Clopidogrel ) یکی از پر مصرف ترین دارو های موجود که مهم ترین مورد کاهش ریسک لخته در خون است.

قرص کلوپیدوگرل یا پلاویکس توسط پزشک عمومی و پزشک متخصص تجویز می شود.

 

نحوه عملکرد دارو و موارد مصرف

قرص کلوپیدوگرل از دسته دارو های رقیق کننده خون می باشد . در حالت عادی پلاکت ها باعث ایجاد لخته و بند آمدن خون در نقاط خونریزی می شود ولی در بعضی از مواقع این حالت بیمار گونه می شود و باعث ایجاد لخته های بزرگ در خون و آمبولی می شود و منجر به آمبولی ریه و سکته مغزی و قلبی و انسداد در عروق خونی می شود.

این دارو موجب از بین رفتن لخته ها می شود و در درد های قلبی کنترل نشده و بعد از عمل جراحی قلب و عروق ( به ویژه عمل آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی ) و حمله قلبی تجویز می شود. این دارو موجب کاهش چسبندگی در پلاکت ها می شود موجب مهار تشکیل لخته می شود. این دارو معمولاً یک بار در روز تجویز می شود گاهی نیز از دوز های بالا شروع شده و سپس مقدار آن کاهش می یابد.

این دارو برای بیمارانی که دارای استنت هستند ، تجویز می‌ شود . طول مدت مصرف این دارو معمولا تا شش ماه خواهد بود اما در شرایط خاص بسته به نظر پزشک متخصص تا یک سال و یا حتی مادام العمر ممکن است مصرف شود . قطع مصرف این دارو حتما با نظر پزشک باشد و قطع ناگهانی و بدون مشورت آن خودداری کنید  .

این دارو به صورت پروفیلاکسی یا پیشگیری به بیماران دچار آترواسکلروزیس و یا آن هایی که ریسک یا خطر سکته قلبی دارند تجویز می شود.

از آن جایی که این دارو باعث جلوگیری از تشکیل لخته می شود به همین خاطر بدن را مستعد خونریزی می کند بنابراین از بدن خود در برابر ضربه و خراش مراقبت کنید و همچنین برای جلوگیری از خونریزی لثه از مسواک نرم استفاده کنید و برای اصلاح از تیغ استفاده نکنید ؛ از دارو های مانند آسپرین و دارو هایی که خطر خونریزی را افزایش می‌ دهند همزمان با مصرف این دارو ، خودداری کنید.

در هر زمان از شبانه روز می توان از این دارو استفاده کرد ( به توصیه پزشک خود توجه کنید ) ولی مصرف منظم این دارو در زمان مشخص بسیار اهمیت دارد.

دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

مصرف این دارو با غذا تداخلی ایجاد نمی کند و می‌ تواند بعد یا قبل از مصرف غذا مصرف شود.

در صورت فراموش شدن یک دوز مصرف دارو به محض اینکه به یاد آورده و آن را مصرف کنید اما اگر بیشتر از 12 ساعت از زمان مصرف گذشته پس از آن نوبت به صرف نظر کرده و نوبت بعد را طبق روال روتین و عادی مصرف کنید. از دو برابر کردن دوز مصرفی جهت جبران دوز مصرف نشده خودداری نمایید.

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

عوارض جانبی و منع مصرف

از عوارض این دارو می توان به کبودی و هماتوم و خون دماغ و خونریزی خفیف و خونریزی شدید ( مانند خونریزی معده  ) اشاره کرد.

قرص کلوپیدوگرل را در معرض نور قرار ندهید و در مکان خشک نگهداری کنید زیرا نسبت به نور حساس می باشد.

لیستی از تمامی دارو های مصرفی خود را برای پزشک بگویید تا در صورت بروز اختلال پزشک شما اقدامات لازم را به عمل آورد.

در صورت که به دندانپزشک مراجعه کرده اید ، حتما آنها را درباره مصرف قرص کلوپیدوگرل مطلع سازید ؛ به طور معلوم آنها به شما خواهند گفت که یک هفته قبل از عمل جراحی مصرف این دارو را قطع کنید.

در طول مدت مصرف این دارو با پزشک خود در ارتباط باشید و آزمایشات باید به صورت منظم و دوره ای انجام دهید.

در صورت که هر گونه دارویی دیگری و مکمل گیاهی به غیر از قرص کلوپیدوگرل مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که هر گونه خونریزی و زخم و جراحت پوستی که در آن خونریزی بند نیامد به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که علائمی مانند درد در ناحیه معده و احساس سوزش در ادرار و کاهش اشتها و سو هاضمه و زردی پوست مشاهده کردید به حتما پزشک مراجعه کنید.

لیستی از دارو هایی که مصرف می کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید چرا که مصرف همزمان این دارو با برخی از دارو ها ممکن باعث ایجاد تداخل شود.

دارو هایی مانند آمیودارون و مهارکننده‌ های کانال کلسیمی ( مانند وراپامیل ) و اریترومایسین و مرفین و امپرازول و پنتوپرازول باعث کاهش اثرات کلوپیدوگرل می شود.

کلوپیدوگرل باعث افزایش اثرات دارو هایی مانند دارو ها با خواص ضد پلاکت و دارو های ضد انعقاد و آپیکسابان و سفالوتین و هپارین و دیس لوراتادین می شود.

دارو هایی مانند آکالابروتینیب و فلووکسامین و سلومتینیب باعث افزایش اثرات کلوپیدوگرل می شوند.

 

اشکال دارویی

این دارو به صورت قرص های 75 و 300 میلی گرم می باشد که پزشک با توجه به صلاح دید خود و وضعیت بیمار دوز مناسب را تجویز می کند.

از جمله نام های تجاری آن می توان به تویکس ، پلاگرول ، پلاویکس ، آنتی پلت ، دیپیکس ، آرویکس ، کلوپیدکس ، بایودگرل و اسویکس اشاره کرد.

دوز درمانی تجویزی برای هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

از دارو های همدسته کلوپیدوگرل می توان به آبسیکسی مب و اپتی فیباتاید و تیکلوپیدین و تیروفیبان و تیکاگرلور و پراسوگرل اشاره کرد

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

منابع سایت دارو شناسی(https://www.drugs.com/mtm/clopidogrel.html ) و کتاب فارماکولوژی برای پرستاران

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...