هپارین (هپالیز، کلوتین، جکتوپارین)

هپارین

هپارین (Heparin) یکی از داروهای مهم در پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات خونی است. این دارو از خانواده داروهای ضد انعقاد (آنتی‌کواگولانت) است که عمدتاً برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی و کاهش خطر انسداد عروق خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هپارین به عنوان یک داروی ضد انعقاد از مکانیسم عمل مختلفی نسبت به سایر داروهای مشابه برخوردار است و در بسیاری از شرایط پزشکی، از جمله پیشگیری از ترومبوز وریدی، درمان ترومبوز وریدی عمقی و ترومبوآمبولی ریوی، و همچنین در جراحی‌های قلبی و موارد دیالیز، به عنوان داروی کمکی در درمان برخی از حالت‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با کاهش توانایی لخته‌ای خون در حالت غیر فیزیولوژیکی عمل می‌کند و به همین دلیل، مصرف آن باید زیر نظر پزشک متخصص و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه صورت گیرد.

 

آمپول هپارین برای چیست؟

آمپول هپارین برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در بدن و همچنین درمان و کنترل برخی اختلالات خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به عنوان یک داروی ضدانعقاد (رقیق‌کننده خون) عمل می‌کند و با کاهش توانایی لخته‌شدن خون، خطر ایجاد لخته در رگ‌ها و عروق را کاهش می‌دهد. آمپول هپارین معمولاً به صورت تزریق زیر پوستی یا وریدی اداره می‌شود و در شرایطی مانند بیماریهای قلبی-عروقی، انواع سکته، جراحی‌های بزرگ، وضعیت‌هایی که باعث افزایش خطر تشکیل لخته در خون می‌شوند، تجویز می‌شود.

 

تزریق آمپول هپارین در منزل

هپارین به عنوان دارویی مؤثر در پیشگیری و درمان مواردی مانند ترومبوز وریدهای عمیق و ترومبوآمبولی ریوی عمل می‌کند. همچنین در جلوگیری از انعقاد خون در گردش خون خارج بدن در زمان جراحی قلب و استفاده از روش‌های دیالیز موثر است. هپارین به عنوان یک داروی کمکی در درمان آمبولی شریانی محیطی و در کم شدن خطر به وجود آمدن ترومبوز مغزی و مرگ در مردمانی که با حملات پیشرونده زیاد و ناگهانی روبه‌رو می‌شوند، مصرف می‌شود.

شما می‌توانید از خدمات رزرو نوبت و درخواست تزریق آمپول هپارین در منزل از طریق آرین طب استفاده کنید. این خدمات به شما این امکان را می‌دهند که با تماس با مرکز، یک پرستار مجرب را برای اجرای این فرآیند در محیط آرام و راحت خانه خودتان دعوت کنید.

 

هپارین

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی و پرستاری در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸
آرین طب ارائه ارائه‌دهنده انواع خدمات پزشکی از جمله پزشک متخصص در منزل (قلب، ریه، داخلی و…) و انواع خدمات پرستاری و تزریقات در منزل

 

نحوه مصرف هپارین و دوز مصرفی

برای استفاده صحیح از داروی هپارین، حتماً به دقت از اطلاعات موجود بر روی جلد دارو پیروی کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، حتماً دستورات او را رعایت کنید. هپارین باید به صورت تزریق وریدی یا زیرپوستی مصرف شود و از تزریق آن به عضله خودداری کنید. دوز تزریق و مدت زمان درمان باید با توجه به وضعیت بیماری، وزن و پاسخ بدن شما به درمان تنظیم شود.

آمپول هپارین در دوزهای متفاوت تولید می‌شود، بنابراین قبل از تزریق، اطمینان حاصل کنید که دوز مورد نیاز با دوز روی بطری آمپول تطابق دارد تا از وقوع صدمات (گاهی کشنده) جلوگیری شود.

در صورتی که هپارین به صورت تزریق وریدی استفاده می‌شود، قبل و بعد از تزریق، سوزن دیگر آمپول‌های دارویی که با هپارین تداخل دارویی دارند را در آب نمک معمولی قرار دهید. اگر هپارین به صورت زیرپوستی تزریق می‌شود، محل تزریق را با پنبه الکلی تمیز کرده و هر بار محل تزریق را عوض کنید تا به پوست کمتر آسیب وارد شود.

برای اطلاع از نحوه استفاده، عوارض جانبی و تداخلات دارویی هپارین با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید.

 

مقدار مصرف داروی هپارین در بزرگسالان

این دارو برای پیشگیری از تشکیل لخته‌های وریدی عمیق (DVT) و انفصال پلاکت‌های خونی (PE) به صورت زیر تجویز می‌شود:

  • برای پیشگیری: 5000 واحد هر 8 الی 12 ساعت یا 7500 واحد هر 12 ساعت.
  • برای درمان DVT و PE: مصرف اولیه به صورت بولوس وریدی با دوز 80 واحد بر کیلوگرم، سپس انفوزیون مداوم با دوز 18 واحد/کیلوگرم در ساعت یا 5000 واحد بولوس در ورید، و سپس انفوزیون مداوم با دوز 1300 واحد در ساعت یا 250 واحد/کیلوگرم (به طور متناوب، 17500 واحد) تحت پوست.

برای سندرم‌های حاد کرونری در نوع PCI، بسته به استفاده از مهارکننده GPIIb/IIIa یا عدم استفاده از آن، دوزهای مختلفی تجویز می‌شود.

در STEMI بیمار فیبرینولیتیک، دوزهای مختلفی برای بولوس وریدی و انفوزیون IV مداوم تجویز می‌شود.

در جهت درمان ضد انعقادی تزریق متناوب IV، دوزهای متناوبی تجویز می‌شود.

هپارین سدیم ممکن است زمان پروترومبین یک مرحله‌ای را طولانی کند، بنابراین باید با موارد مشخص شده در متن رعایت شود.

برای جلوگیری از تشکیل لخته در کاتترهای وریدی و شریانی از دوز ۱۰۰ واحد در میلی لیتر استفاده می‌شود و حجم کافی برای پرکردن لومن کاتتر ضروری است.

 

مصرف هپارین در بارداری

استفاده از هپارین در بارداری باید توسط یک پزشک یا متخصص زنان متخصص کنترل شود. پزشک معمولاً بر اساس تاریخچه پزشکی، علایم و فاکتورهای خطر مرتبط با بارداری و تشخیص توصیه‌ای در مورد نوع و دوز هپارین را مشخص می‌کند. همچنین، نظارت منظم و تست‌های خونی ممکن است در طول دوران بارداری انجام شود تا اطمینان حاصل شود که دارو به درستی کار می‌کند و هیچ عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند.

مصرف هپارین در شیردهی

اطلاعاتی درباره استفاده از هپارین سدیم در شیر مادران، تأثیرات آن بر نوزادان شیرخوار یا تولید شیر مادران وجود ندارد. با این حال، بنزیل الکل موجود در سرم مادران به احتمال زیاد به شیر انسانی وارد می‌شود و ممکن است از طریق مصرف شیر توسط نوزادان شیرخوار جذب شود. به دلیل وزن مولکولی بالای هپارین، این دارو به احتمال زیاد در شیر مادران دفع نمی‌شود و هر هپارین موجود در شیر از طریق مصرف آن توسط نوزادان شیرخوار جذب خواهد شد.

 

علت تجویز هپارین چیست؟

این دارو برای پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون در بیمارانی که شرایط پزشکی خاصی دارند یا تحت نظر اقدامات پزشکی خاصی هستند که احتمال تشکیل لخته را بالا می‌برد، مصرف می‌شود. علاوه بر این، این دارو برای پیشگیری از رشد لخته‌هایی که قبلاً در رگ‌های خونی به وجود آمده است نیز مصرف می‌شود، اما نمی‌شود از هپارین برای کم شدن اندازه لخته‌هایی که قبلاً به وجود آمده‌اند مصرف کرد. همچنین، این دارو در مقادیر کم برای پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون در کاتترها (لوله‌های پلاستیکی کوچکی که می‌شود از طریق آن دارو تجویز کرد یا خون گرفت) که در طی یک دوره زمانی در رگ‌ها باقی می‌مانند، مصرف می‌شود. هپارین در دسته‌ای از داروهای به نام داروهای ضدانعقاد (رقیق‌کننده خون) قرار دارد و با کاهش توانایی لخته‌شدن خون عمل می‌کند.

 

عوارض جانبی هپارین

هنگام تزریق هپارین، ممکن است عوارضی مانند درد متوسط، قرمزی، و التهاب رخ دهد. اگر هر یک از این علائم ادامه یافت یا شدت آنها افزایش یافت، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر پزشک شما داروی هپارین را تجویز کرده است، اطمینان حاصل کنید که فواید آن از مضراتش بیشتر است. اغلب افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند، به عوارض جدی آن دچار نشده‌اند. اما اگر با عوارضی مانند تورم در محل تزریق، درد در استخوان، یا شکستگی استخوان مواجه شدید، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که تاثیر دارو بر روی پروتئین لخته‌شدن خون زیاد باشد، ممکن است همراه با خونریزی باشد. هرگونه نشانه‌ای از خونریزی جدی، درد غیرطبیعی، تورم و ناراحتی، خونریزی بیش از حد از زخم‌ها، خونریزی مغز مداوم، دوره‌های قاعدگی طولانی و غیر طبیعی، کبودی غیرمعمول، ادرار تیره، مدفوع سیاه، سردرد شدید، و سرگیجه‌های غیرطبیعی را تجربه کردید، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

در برخی موارد، برخی از بیماران به مصرف هپارین واکنش نشان می‌دهند که می‌تواند جدی باشد، مانند ترومبوسیتوپنی (HIT) ناشی از هپارین یا هپارین-هیپرپلاسمی‌است؛ این واکنش ممکن است در طول درمان یا هفته‌ها پس از اتمام درمان با این دارو به‌وجود بیاید.

لازم به ذکر است که واکنش‌های آلرژیک جدی به آمپول‌های هپارین نادر است. اگر با واکنش‌های آلرژیک جدی مانند علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصاً در صورت، زبان، و گلو)، گیجی شدید، و اختلال تنفسی مواجه شدید، باید فوراً از خدمات پزشکی کمک بگیرید. در صورتی که با عوارضی روبه‌رو شدید که گفته نشده، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی و پرستاری در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸
آرین طب ارائه ارائه‌دهنده انواع خدمات پزشکی از جمله پزشک متخصص در منزل (قلب، ریه، داخلی و…) و انواع خدمات پرستاری و تزریقات در منزل

 

هپارین

 

موارد احتیاط تزریق آمپول هپارین

قبل از استفاده از هپارین یا داروهای مشابه، اگر حساسیتی نسبت به آن‌ها یا مواد مشابه مانند پنتوسان پلی سولفات سدیم دارید، از مصرف این داروها خودداری کنید. این دارو ممکن است شامل مواد غیرفعالی مانند بنزیل الکل (که در برخی از برندها وجود دارد) باشد که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت شود.

اگر سوابق پزشکی خاصی مانند درد مداوم در قفسه سینه، سابقه سکته قلبی یا مغزی، اختلالات کبدی یا کلیوی، مشکلات قلبی و عروقی، حساسیت یا آلرژی وجود دارد، بهتر است با احتیاط این داروها را مصرف کنید. پیش از استفاده یا تجویز هر گونه دارو، بهتر است تاریخچه پزشکی خود را با پزشک به اشتراک بگذارید تا در صورت لزوم نسخه را تغییر دهد.

  • هرگونه عامل خطر برای خونریزی (مانند آندوکاردیت باکتریایی تحت حاد، دیسکرازی خون، منوراژی، آنوریسم تشریح‌کننده، جراحی بزرگ، بی‌حسی نخاعی، هموفیلی، ضایعات اولسراتیو دستگاه گوارش، بیماری کبد، اختلال هموستاز) با احتیاط مصرف شود. خونریزی در بیمارانی که داروی هپارین مصرف می‌کنند، ممکن است در هر نقطه‌ای رخ دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خونریزی در بیماران، به‌ویژه زنان بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد. کاهش بی‌دلیل هماتوکریت، کاهش فشار خون یا هر علامت دیگر غیرقابل توضیح باید به بررسی جدی رویداد خونریزی منجر شود. در برخی موارد، برای سالمندان نیاز به دوز کمتری وجود دارد که باید توسط پزشک تعیین شود.
  • این دارو امکان دارد زمان پروترومبین یک مرحله‌ای را زیاد کند. هنگام مصرف هپارین سدیم همراه با دیکومارول یا وارفارین سدیم، قبل از خون‌گیری باید حداقل ۵ ساعت پس از آخرین دوز داخل وریدی یا ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز زیر جلدی بگذرد تا زمان پروترومبین معتبر به دست آید.
  • در صورت نگهداری با بنزیل الکل، استفاده از این دارو در نوزادان، زنان باردار یا زنان شیرده توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث عوارض جانبی جدی و حتی مرگ، به ویژه در بیماران اطفال (سندرم گاسپینگ) شود.
  • استفاده طولانی مدت از هپارین ممکن است به پوکی استخوان منجر شود، بنابراین در این موارد باید احتیاط کامل به عمل آید.

ترومبوسیتوپنی (اختلال پلاکت خون) در داروی هپارین

ترومبوسیتوپنی، که در بیمارانی که هپارین دریافت می‌کنند، با فراوانی تا ۳۰٪ گزارش شده است، ممکن است در ۲ تا ۲۰ روز (میانگین ۵ تا ۹ روز) پس از شروع درمان اتفاق بیفتد. برای ارزیابی ترومبوسیتوپنی، پیش از شروع درمان با هپارین و به صورت دوره‌ای در طول درمان، شمارش پلاکت‌ها را انجام دهید. ترومبوسیتوپنی خفیف (تعداد بیشتر از 100000/mm3) ممکن است ثابت بماند یا معکوس شود، حتی اگر درمان با هپارین ادامه یابد. بدین صورت، باید ترومبوسیتوپنی را با هر درجه‌ای از نزدیک کنترل کنید. اگر شمارش پلاکت به کمتر از 100000/mm3 کاهش یابد یا اگر ترومبوز مکرر ایجاد شود، باید فوراً مصرف هپارین را قطع کرده و به ارزیابی HIT و HITT بپردازید. در صورت لزوم، باید یک ضد انعقاد جایگزین تجویز شود.

مقاومت به هپارین

زیاد شدن مقاومت به این دارو امکان دارد در بیماران ابتلا به کمبود آنتی‌ترومبین، زیاد شدن کلیرانس هپارین، زیاد شدن پروتئین‌های اتصال این دارو، زیادشدن فاکتور VIII یا فیبرینوژن مشاهده شود. این مسائل اغلب در بیمارانی که دچار تب، ترومبوز، ترومبوفلبیت، عفونت‌های با تمایلات ترومبوز، انفارکتوس میوکارد، سرطان، بیماران پس از جراحی و کسانی که به کمبود آنتی‌ترومبین دچارند، مشاهده می‌شود. در صورت مشکوک بودن به مقاومت به هپارین، در نظر بگیرید که سطح آنتی‌ترومبین را اندازه‌گیری کنید و آزمایشات انعقادی را به طور مکرر کنترل کنید، زیرا ممکن است احتیاج شود مقدار مصرف این دارو را بر اساس پایش تست انعقاد تنظیم کنید.

حساسیت مفرط داروی هپارین

واکنش‌های زیاد شدن حساسیت همراه با لرز، تب و کهیر به عنوان شایع‌ترین و همچنین آسم، رینیت، اشک‌ریزش و واکنش‌های آنافیلاکتوئید گزارش شده است. بیمارانی که دارای حساسیت مفرط به هپارین هستند، باید دارو را تنها در شرایط کاملاً تهدیدکننده حیات مصرف نمایند. با توجه به اینکه هپارین سدیم موجود در کلرید سدیم تزریقی از بافت حیوانی به دست می‌آید، در بیمارانی که سابقه حساسیت به محصولات گوشتی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.

هیپرکالمی داروی هپارین

این  دارو می‌تواند ترشح آدرنال آلدوسترون را که منجر به هیپرکالمی می‌شود، سرکوب کند. این مشکل به ویژه در بیماران مبتلا به دیابت شیرین، نارسایی مزمن کلیه، اسیدوز متابولیک از قبل موجود، افزایش پتاسیم پلاسما یا مصرف داروهای نگه‌دارنده پتاسیم گزارش شده است. همچنین، به نظر می‌رسد خطر هیپرکالمی با طول مدت درمان افزایش می‌یابد، اما معمولاً با قطع هپارین برگشت‌پذیر است. برای بیماران در معرض خطر هیپرکالمی، اندازه‌گیری پتاسیم پلاسما قبل از شروع درمان با هپارین و به طور دوره‌ای در تمام بیمارانی که بیش از ۵ روز یا زودتر تحت درمان قرار گرفته‌اند، بنا به تشخیص پزشک ضروری است.

 

تداخلات دارویی هپارین

مشخصات کلی تداخلات:

  • ضد انعقاد
  • تشدید هایپرکالمی

تداخلات رده X (پرهیز):

  • آپیکسابان
  • کورتیکورلین
  • دابیگاتران اتکسیلات
  • ادوکسابان
  • همین
  • میفپریستون
  • اوماستاکسین
  • اوریتاوانسین
  • ریواروکسابان
  • استرپتوکیناز
  • تلاوانسین
  • اوروکیناز
  • وراپاکسار

کاهش اثرات داروها توسط هپارین:

  • فاکتور X (انسانی)

کاهش اثرات هپارین توسط داروها:

  • مشتقات استروژن
  • نیتروگلیسیرین
  • اوریتاوانسین
  • پروژستین ها
  • تلاوانسین
  • تنباکو (دود کردن)

افزایش اثرات داروها توسط هپارین:

  • آلیسکایرن
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II
  • مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین
  • کلاژناز (سیستمیک)
  • کورتیکورلین
  • دفراسیروکس
  • دئوکسی کولیک اسید
  • دسیرودین
  • دروسپیرنون
  • اپلرنون
  • ایبریتومومب تیوکستان
  • نینتدانیب
  • اوبینوتوزومب
  • اوماستاکسین
  • پالیفرمین
  • نمک‌های پتاسیم
  • دیورتیک های نگهدارنده پتاسیم
  • ریواروکسابان
  • آنتاگونیست های ویتامین کا

افزایش اثرات هپارین توسط داروها:

  • مشتقات 5- آمینوسالیسیلیک اسید
  • آکالابروتینیب
  • داروهای با خاصیت ضد پلاکت
  • آلمتوزومب
  • آنتی‌ترومبین
  • آپیکسابان
  • آسپیرین
  • برومپریدول
  • کاپلاسیزومب
  • دابیگاتران اتکسیلات
  • داساتینیب
  • ادوکسابان
  • امولسیون چرب (بر پایه روغن ماهی)
  • همین
  • گیاهان (با خاصیت ضد انعقاد/ ضد پلاکت)
  • ایبروتینیب
  • اینوترسن
  • لیماپروست
  • مزوگلیکان
  • میفپریستون
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • اسید چرب امگا-3
  • پنتوسان پلی سولفات سدیم
  • پنتوکسی فیلین
  • آنالوگ‌های پروستاسیکلین
  • سالیسیلات ها
  • استرپتوکیناز
  • سوگامادکس
  • سولودکسید
  • داروهای ترومبولیتیک
  • تیبولون
  • تیپراناویر
  • اوروکیناز
  • ویتامین ای (سیستمیک)
  • وراپاکسار
  • زانوبروتینیب

 

هپارین

 

هشدار ها هپارین

هپارین در موارد زیر باید با احتیاط استفاده شود:

    • بیحسی منطقه‌ای یا انسداد اعصاب ناحیه کمر
    • دیسکرازی خونی بخصوص کمی پلاکت‌های خون
    • زایمان اخیر
    • آندوکاردیت تحت حاد باکتریایی
    • جراحی‌های اخیر اعصاب یا چشم یا در مواردی که نیاز به عمل جراحی اعصاب یا چشم وجود دارد
    • پریکاردیت یا نشت مایع به پریکارد
    • عیب شدید کار کلیه
    • جراحی عمده یا زخم‌هایی که منجر به سطوح باز و بزرگ می‌شوند
    • صدمه زیاد به ویژه به دستگاه عصبی مرکزی
    • سوراخ شدگی نخاع
    • زخم یا سایر ضایعات فعال گوارشی، ادراری، تنفسی
    • واسکولیت شدید و عیب شدید کار کبد.

توصیه می‌شود افرادی که این دارو را استفاده می‌کنند، از تزریق عضلانی بقیه داروها، به دلیل احتمال به وجود آمدن هماتوم و خونریزی در اطراف محل تزریق پرهیز شود. همچنین، خونریزی از لثه ممکن است نشانه مصرف بیش از حد هپارین باشد و درمان با هپارین خطر بروز خونریزی موضعی طی جراحی‌های دهان و پس از آن را افزایش می‌دهد. از آنجا که هپارین از بافت‌های حیوانی تهیه می‌شود، در بیمارانی که سابقه حساسیت یا آسم دارند، توصیه می‌شود ابتدا مقدار آزمایشی 1000 واحد قبل از شروع درمان تزریق شود. در صورت مصرف از برنامه درمانی با مقادیر کامل این دارو، دوز دارو باید با توجه به نتایج آزمون‌های انعقاد خون برای هر بیمار تنظیم شود.

توصیه های دارویی هپارین

  • برای حصول از حداکثر اثربخشی دارو و کاهش احتمال خونریزی، باید دقیقاً به دستورات مصرف دارویی رعایت کرد.
  • در طول مصرف هپارین، باید اجتناب از مصرف داروهایی مانند اسید استیل‌سالیسیلیک، ایبوپروفن و دیگر داروهایی که بر روی پلاکت‌ها تأثیر می‌گذارند، شود.
  • هر پزشک یا دندانپزشک باید از مصرف هپارین در بیماران آگاهی داشته باشد.
  • برای ارزیابی پیشرفت درمان، مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمون‌های انعقاد خون امری ضروری است.

 

در آخر…

هپارین یک داروی ضد انعقاد است که برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی استفاده می‌شود. این دارو در مواردی مانند پیشگیری و درمان ترومبوز وریدهای عمقی، ترومبوآمبولی ریوی، جراحی‌های قلبی و عروقی، و درمان آمبولی شریانی محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این دارو به عنوان یک داروی کمکی در کاهش خطر بروز ترومبوز مغزی و مرگ در بیماران با حمله پیشرونده شدید و ناگهانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

آمپول هپارین در بارداری استفاده می‌شود؟

هیچ مطالعه تایید شده‌ای در ارتباط با این دارو و تاثیر آن بر روی مادران باردار وجود ندارد. با این حال، بنزیل الکل نگهدارنده در صورت تجویز داخل وریدی در نوزادان می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی و مرگ شود. به همین جهت، زنان باردار و مادران شیرده از مصرف خودسرانه و بی‌جهت انواع دارو خودداری کنند.

هپارین چه عوارضی دارد؟

عوارض جانی هپارین شامل سندرم گاسپینگ در نوزادان به دلیل نگهدارنده بنزیل الکل، هیپرکالمی، آلوپسی گذرا با تاخیر، پریاپیسم، افزایش چربی خون در صورت قطع هپارین، حساسیت مفرط، نکروز پوست در محل تزریق زیر جلدی، پوکی استخوان، خونریزی، ریزش مو، خون در ادرار و … است.

نحوه تزریق آمپول هپارین سدیم چگونه است؟

پیشنهاد می‌شود که آمپول هپارین را به صورت وریدی یا زیر پوستی مطابق دستور پزشک تزریق کنید و از تزریق آن به داخل عضله خودداری نمایید. دوز این دارو باید براساس نوع بیماری و وضعیت سلامتی شما توسط پزشک تجویز شود، زیرا هپارین دارای عوارض جانبی و موارد احتیاط زیادی است.

هپارین

اشکال دارویی هپارین

محلول قفل هپارین:

  • 1 واحد در میلی لیتر
  • 2 واحد در میلی لیتر
  • 10 واحد در میلی لیتر
  • 100 واحد در میلی لیتر

محلول تزریقی:

  • 1000 واحد در میلی لیتر
  • 2500 واحد در میلی لیتر
  • 5000 واحد در میلی لیتر
  • 10000 واحد در میلی لیتر
  • 20000 واحد در میلی لیتر

محلول IV از قبل مخلوط شده:

  • 12500 واحد/250 میلی لیتر
  • 20000 واحد در 500 میلی لیتر
  • 25000 واحد/250 میلی لیتر
  • 25000 واحد/500 میلی لیتر

 

اسامی تجاری موجود در ایران

  • آمپول هپارین سدیم کیمیدارو 5000 واحد/میلی لیتر
  • آمپول هپارین داروپخش 10000 واحد/میلی لیتر
  • آمپول هپارین داروپخش 250000 واحد/میلی لیتر
  • آمپول هپارودیک 10000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول هپارودیک 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول هپارین البرزدارو 10000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول هپارین البرزدارو 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • سرنگ آماده تزریق هپارین البرزدارو 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول جکتوپارین 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول کلوتین 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول هپالیز 5000 واحد یک میلی لیتر
  • آمپول هپارین داروپخش 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • آمپول هپارین رویان دارو 5000 واحد/میلی لیتر
  • آمپول هپارودیک 25000 واحد/5 میلی لیتر
  • آمپول هپارین داروپخش 5000 واحد/1 میلی لیتر
  • ویال هپارین 5000 واحد/میلی لیتر 5 میلی لیتر
  • ویال هپارین 25000 واحد/5 میلی لیتر
  • ژل موضعی فلبرا 40 گرم

 

دارو های هم گروه هپارین

  • سدیم تینزاپارین
  • دالتپارین
  • انوکساپارین

 

خدمات ما:

 

شما می‌توانید در آرین طب خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دریافت کنید.

برخی از خدمات ما شامل ویزیت پزشک متخصص در منزل، سونوگرافی در منزل، رادیولوژی در منزل، طب سوزنی در منزل، مشاوره روانشاسی و تغذیه در منزل است.

برای مشاهده همه سرویس های ما به صفحه خدمات مراجعه کنید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...