مرفين | موارد مصرف و عوارض

مرفين

مورفین (Morphine) یکی از داروهای مخدر و مسکن قدرتمند است که برای کنترل دردهای شدید استفاده می‌شود. این دارو از گروه اپیوئیدها بوده و اثرات آن به واسطه تأثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. از آنجایی که مورفین اثرات مسکن و ضد درد قوی دارد، به عنوان یکی از اصلی‌ترین داروهای استفاده شده در کنترل دردهای حاد و شدید معرفی می‌شود.

استفاده از مرفین به‌طور گسترده در مواردی مانند دردهای پس از جراحی، زخم‌های شدید، دردهای سرطانی و سایر حالاتی که نیاز به تسکین درد فوری دارند، صورت می‌گیرد. این دارو به عنوان یک گزینه مؤثر برای کاهش درد و افزایش راحتی بیماران استفاده می‌شود، اما با توجه به خطرات و عوارض جانبی جدی که ممکن است ایجاد کند، نیازمند نظارت و توصیه پزشک است.

مرفين توسط پزشک عمومی و پزشک متخصص تجویز می شود.

این دارو فقط باید تجویز و نسخه پزشک مصرف شود .

 

قرص مرفین چیست؟

Morphine یک داروی مخدر است که با مسدود کردن سیگنال‌های درد در طول اعصاب به مغز عمل می‌کند و اغلب برای درمان دردهای متوسط ​​تا شدید استفاده می‌شود. این دارو به‌صورت فرم طولانی رهش معمولاً به‌صورت قرص برای کاهش دردهای شبانه‌روزی و فرمولاسیون‌های با اثرات یک‌باره مانند شیاف مورفین، در صورت نیاز برای کاهش درد فوری مصرف می‌شود.

این دارو به دسته‌ای از مسکن‌های مخدر تعلق دارد و در مقایسه با مسکن‌های عادی مانند داروی نوافن، اثرات فوری برای کاهش احساس و واکنش بدن به درد را داراست. از این‌رو، مورفین عموما به‌طور انحصاری و به‌صورت تزریقی استفاده می‌شد؛ اما انواع مختلفی از آن امروزه به بازار عرضه می‌شود و معمولاً استفاده از آن را از طریق خوراکی و راه‌های دیگر تجویز می‌کنند.

 

مرفين

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

آمپول مرفین

آمپول مرفین یک نوع داروی مخدر است که برای کنترل درد شدید استفاده می‌شود. این دارو اغلب به صورت آمپول در دسترس است و معمولاً به صورت تزریق وریدی یا عضلانی اداره می‌شود. آمپول مرفین معمولاً در مواردی مانند دردهای حاد پس از جراحی یا دردهای شدید غیرقابل تحمل تجویز می‌شود. این دارو با مسدود کردن سیگنال‌های درد به مغز عمل کرده و تسکین درد را فراهم می‌کند. اما باید توجه داشت که مصرف مرفین نیازمند نظارت پزشک و استفاده معقولانه است زیرا ممکن است باعث ایجاد وابستگی و عوارض جانبی جدی شود. در ضمن، مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید با دقت و توصیه پزشک مدیریت شود، زیرا می‌تواند برای نوزاد مخاطراتی به همراه داشته باشد.

 

شیاف مرفین

شیاف مرفین یک روش استفاده از مرفین به عنوان دارو برای کنترل درد است. در این روش، مرفین به صورت مایع یا ژل درون رکتم (محله‌ای در زیر پوسته دستگاه گوارشی) قرار می‌گیرد. از طریق جذب این دارو از طریق مخاطی رکتم، می‌توان درد را تسکین داد. شیاف مرفین به خاطر جذب سریع و اثربخشی نسبتاً سریع آن، معمولاً برای دردهای شدید و ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نیازمند نظارت و راهنمایی پزشک است زیرا می‌تواند به عوارض جانبی نیز منجر شود و نباید به طور دوره‌ای و بدون توصیه پزشک مصرف شود.

 

مکانیسم اثر مرفین

آگونیست‌های شبه تریاک، از جمله یک گروه از داروها هستند که با اتصال به گیرنده‌های خاص، اثرات ضد درد خود را اعمال می‌کنند. این اثرات شامل مهار مسیرهای صعودی درد، تغییر در پاسخ به درد، کاهش حدت درد، سرکوب سیستم تنفسی، ایجاد خواب‌آلودگی و کاهش سرفه است.

 

فارماکوکینتیک مرفین

این دارو از طریق خوراکی به خوبی جذب می‌شود، اما به دلیل متابولیسم گذر اول کبدی بالا، برای دستیابی به اثر درمانی، مقدار بیشتری از مورفین نیاز است نسبت به راه‌های غیرخوراکی. این دارو در اکثر بافت‌ها تجمع می‌یابد و از طریق گلوکورونیک اسید کونژوگه شده و سپس توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. یک مقدار کم از دارو بدون تغییر از کلیه‌ها دفع می‌گردد. پیوند این دارو به پروتئین بسیار کمی است و نیمه عمر آن ۳-۲ ساعت می‌باشد. زمان شروع اثر دارو از راه تزریق عضلانی و زیرجلدی ۳۰-۱۰ دقیقه است، در حالی که زمان شروع اثر از راه تزریق عضلانی ۶۰-۳۰ دقیقه و از راه خوراکی و عضلانی ۵-۴ ساعت است.

 

نحوه عملکرد مرفین و موارد مصرف

این دارو از تریاک خارج شده که مهمترین کاربرد آن خاصیت ضد درد می باشد . مرفین می‌ تواند از طریق خوراکی ، عضلانی و زیر جلدی مصرف شود؛ شروع اثر مرفین پس از طریق عضلانی و حدود 30 دقیقه است و حداکثر اثر آن بین 30 تا 90 است و طول مدت اثر آن بین 3 تا 7 ساعت می باشد.

اثرات این دارو بر سیستم اعصاب از طریق اختلال در حس درد صورت نمی گیرد بلکه از طریق تضعیف کورتکس مغز می باشد و موجب اختلال در تفسیر درد می شود ؛ مصرف مرفین در افراد معمولا موجب ایجاد آرامش می شود ولی ممکن است در برخی از افراد باعث حالت تحریکی و حتی مانیک شود و مصرف مرفین موجب ایجاد حالت نشئگی نیز خواهد شد.

در بعضی از افراد بروز تهوع ، خارش ، احساس گرما از دیگر آثار مصرف مرفین است . تهوع در اثر مصرف مرفین می تواند به دو علت زیر باشد:

  • تحریک مرکز شیمیایی استفراغ ( CTZ ) در بصل النخاع
  • بروز افت فشار خون وضعیتی متعاقب مصرف این دارو

این دارو همچنین خاصیت ضد سرفه نیز دارد . مصرف آن باعث انقباض شدید مردمک ( مردمک ته سنجاقی ) در بعضی از افراد شود . مرفین تضعیف کننده قوی سیستم تنفسی است و تزریق وریدی سریع  آن باعث ایست تنفسی ( آپنه ) می شود به همین دلیل تزریق وریدی آن باید به آرامی صورت گیرد . مقادیر بسیار زیاد مرفین موجب ایجاد افت ضربان قلب ( برادی کاردی ) نیز می شود.

مصرف خوراکی مرفین می توانند موجب استفراغ شود و علت استفراغ تحریک مستقیم قسمت های ابتدایی دستگاه گوارش می باشد که موجب انقباض و اسپاسم عضلات صاف دستگاه گوارش و اسفنکتر ها می شود. این عمل منجر به کاهش حرکات دودی و طولانی شدن زمان تخلیه معده و یبوست می گردد.

مرفین از طریق افزایش ترشح هورمون ضد ادراری ( ADH ) باعث کاهش حجم ادرار می گردد . این دارو همچنین باعث اسپاسم در عضلات مثانه شده و منجر به الیگوری ( کاهش حجم ادرار ) می شود .

مرفین فعالیت جنسی را تضعیف کرده و مصرف مزمن آن در انسان منجر به فقدان میل جنسی می شود و عمل انزال را طولانی می کند ( باعث دیر انزالی می شود ) .

مهمترین کاربرد درمانی این دارو خاصیت ضد درد آن می باشد . اختلافات اساسی بین این دارو و هم دسته های آن ( مانند متادون و کدئین و مپریدین و اکسی مرفین ) اثربخشی خوراکی و طول مدت مصرف و عوارض جانبی آن ها می باشد.

این دارو بهترین گزنیه برای تسکین درد ناشی از سکته قلبی ( MI ) ، درد های ارتوپدی و نیز عمل های جراحی ارتوپدی ، درد زایمان ، درد ناشی از سرطان ، درد های کلیوی و صفراویی می باشد ؛ دیگر کاربرد درمانی مرفین و همدسته های آن شامل ادم حاد ریه و تسکین سرفه و اسهال و ایجاد بیهوشی می باشد . این دارو و همدسته های آن موجب وقفه رفلکس سرعت می شوند.

 

مرفين

 

عوارض جانبی مرفین

عوارض‌ شایع (بیشتر از 10٪):

  • سیستم اعصاب مرکزی: شامل خواب آلودگی و سردرد است.
  • گوارشی: شامل یبوست، تهوع و استفراغ است.
  • ادراری تناسلی: شامل احتباس ادراری است.

عوارض نسبتاً شایع (بین 10٪ تا 1٪):

  • قلبی عروقی: شامل ادم محیطی، درد قفسه سینه و تغییرات در فشار خون است.
  • سیستم اعصاب مرکزی: شامل افسردگی، بی‌خوابی، سرگیجه و اضطراب است.
  • پوستی: شامل راش پوستی و افزایش تعریق است.
  • غدد درون ریز و متابولیسم: شامل کاهش میل جنسی و سندرم ترشح نامناسب هورمون ضدادراری (SIADH) است.
  • گوارشی: شامل درد شکمی، بی‌اشتهایی و اسهال است.
  • ادراری تناسلی: شامل ضعف جنسی و اختلالات ادراری است.
  • هماتولوژی و انکولوژی: شامل آنمی و ترومبوسیتوپنی است.
  • عصبی، عضلانی و اسکلتی: شامل کمردرد و لرزش است.
  • چشمی: شامل تنبلی چشم و تاری دید است.
  • تنفسی: شامل تنگی نفس و آسم است.
  • متفرقه: شامل تب و تشدید وضعیت فرد است.

علاوه بر این، برخی عوارض دیگر نیز گزارش شده‌اند که درصد آن‌ها مشخص نیست، از جمله عوارض قلبی عروقی و سایر عوارض در سیستم اعصاب مرکزی و پوستی.

 

اشکال دارویی مرفین

این دارو به صورت شیاف و قرص و آمپول می باشد. آمپول های آن به صورت 20 و 40 میلی گرم و شیاف آن 10 میلی گرم می باشد.

قرص مرفین سولفالت دارای دوز 10 میلی گرم می باشد.

مصرف بیش از حد و طولانی این دارو باعث ایجاد حالت وابستگی می شود.

از نام های تجاری که برای شیاف این دارو مطرح است می توان به اوپیرکت و استاتکس اشاره کرد .

دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز ه

ر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

دوز مصرفی مرفین

دوز مصرف مورفین برای هر فرد متفاوت است و بستگی به شدت درد، واکنش به داروهای قبلی و عوارض جانبی دارد. پزشک تعیین می‌کند که چه مقدار مرفین برای شما مناسب است، که این مقدار ممکن است در طول زمان تغییر کند. برای اینکه مصرف مرفین بهینه شود، سعی کنید دوزهای روزانه را به‌طور مساوی تقسیم کرده و آن‌ها را در زمان مشخصی مصرف کنید. در صورت فراموشی یک دوز، آن را مصرف کنید و سپس دوز بعدی را بر اساس شرایط زیر مصرف کنید:

  • اگر ۱ بار در روز مرفین مصرف می‌کنید، دوز بعدی خود را ۲۴ ساعت پس از دوز فراموش شده مصرف کنید.
  • اگر ۲ بار در روز مرفین مصرف می‌کنید، دوز بعدی خود را ۱۲ ساعت پس از دوز فراموش شده مصرف کنید.
  • اگر ۳ بار در روز مرفین مصرف می‌کنید، دوز بعدی خود را ۸ ساعت پس از دوز فراموش شده مصرف کنید. مراقب باشید که هرگز دو دوز از دارو را در یک زمان مصرف نکنید. پزشک شروع مصرف مرفین را با دوز کم توصیه می‌کند و این مقدار به تدریج افزایش می‌یابد تا درد کنترل شود. وقتی درد کنترل شد، با پزشک خود درباره تغییر مرفین صحبت کنید. هنگامی که مصرف مرفین را متوقف می‌کنید، دوز شما به تدریج کاهش می‌یابد.

تداخلات دارویی مرفین

تداخل و مشخصات کامل:

  • سوبسترای CYP3A4
  • سوبسترای P-gp
  • تشدید اثرات شبه آنتی‌کولینژیک
  • تشدید اثرات تضعیف‌کننده CNS
  • ایجاد تأخیر در تخلیه معدی
  • تشدید اثرات کاهنده فشارخون
  • کاهش آستانه تشنج
  • آگونیست اوپیوئیدی
  • تشدید اثرات سروتونرژیک

تداخلات رده X (پرهیز):
آزلاستین (نازال)، برومپریدول، الوکسادولین، لاسمیدیتان، مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز، اوپیوئیدها (میکس آگونیست/ آنتاگونیست ها)، اورفنادرین، اوکسوممازین، پارالدهید، تالیدومید

کم شدن اثرات داروها توسط مرفین:
داروهای با خاصیت ضد پلاکت (مهارکننده‌های P2Y12)، دیورتیک ها، داروهای معدی- روده‌ای (پروکینتیک)، پگ‌ویزومانت، سینکالید

کاهش اثرات مرفین توسط داروها:
برومپریدول، لوماکافتور و ایواکافتور، نالمفن، نالتروکسون، اوپیوئیدها (میکس آگونیست/ آنتاگونیست ها)، القاکننده‌های P-gp/ABCB1، ریفامپین

زیاد شدن اثرات داروها توسط مرفین:
آلویموپان، آمیفوستین، آزلاستین (نازال)، بلونانسرین، برومپریدول، دسموپرسین، دیورتیک ها، دولوکستین، الوکسادولین، اسمولول، فلونیترازپام، گاباپنتین، داروهای کاهنده فشارخون، فراورده‌های حاوی لوودوپا، متوتری‌مپرازین، متی‌روسین، نیتروپروسید، آگونیست های اوپیوئیدی، اورفنادرین، اوکسی‌کدون، پارالدهید، پیریبدیل، پرامی‌پکسول، راموسترون، روپینیرول، روتیگوتین، مهارکننده‌های اختصاصی باز جذب سروتونین، داروهای سروتونرژیک (خطر بالا)، سوورکسانت، تالیدومید، زولپیدم

افزایش اثرات مرفین توسط داروها:
آلفوزوسین، آلیزاپرید، آمفتامین‌ها، داروهای آنتی کولینرژیک، داروهای کاهنده فشارخون، بریمونیدین (موضعی)، بروموپرید، برومپریدول، کانابیدیول، ماری‌جوانا (شاهدانه)، کلرمتیازول، کلرفنسین کاربامات، داروهای تضعیف‌کننده CNS، دیازوکسید، دایمتیندن (موضعی)، درونابینول، دروپریدول، اردافتینیب، گاباپنتین، گیاهان (با خاصیت کاهنده فشارخون)، گیاه کاوا، لاسمیدیتان، لمبورکسانت، لیسورید، لوفکسیدین، لوماکافتور و ایواکافتور، منیزیم سولفات، متوتری‌مپرازین، مینوسیکلین (سیستمیک)، مولسی‌دومین، مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز، نابیلون، نفتوپیدیل، نیسرگولین، نیکوراندیل، اوبینوتوزومب، اوکسوممازین، پنتوکسی فیلین، پرامپانل، مهارکننده‌های P-gp/ABCB1، مهارکننده‌های فسفودی استراز 5، آنالوگ‌های پروستاسیکلین، کیناگولید، روفینامید، سدیم اکسیبات، سوکسینیل کولین، تتراهیدروکانابینول، تتراهیدروکانابینول و کانابیدیول

تداخل مرفین با غذا:
الکل (اتیل): نوشیدنی‌های الکلی یا فراورده‌های حاوی الکل (اتیل) ممکن است باعث ایجاد اختلال در فرمولاسیون قرص‌های آهسته رهش مرفین و در نتیجه آزاد شدن ناگهانی کل دوز شود.
راهکار: از مصرف الکل خودداری شود. همچنین از مصرف Kadian® با نوشیدنی‌های الکلی و یا فراورده‌های حاوی الکل نسخه‌ای یا بدون نسخه خودداری شود.
غذا: مصرف محلول خوراکی مرفین همراه با غذا ممکن است فراهمی زیستی دارو را افزایش دهد (34% افزایش در AUC محلول خوراکی مرفین در صورت مصرف به دنبال یک وعده غذای پرچرب گزارش‌شده است).
به نظر نمی‌رسد فراهمی زیستی MorphaBond®، MS contin® و Kadian® تحت تأثیر غذا قرار بگیرد.
راهکار: با روندی ثابت نسبت به غذا مصرف شود. (همیشه با غذا یا همیشه بدون غذا)

 

مرفين

 

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات مرفین احساس شود؟

میزان مورفین مورد نیاز برای تسکین درد بین افراد بسیار متفاوت است و تحت تأثیر عواملی همچون سابقه سوء مصرف، سن (سالمندان ممکن است حساس‌تر باشند) و میزان کلی سلامت شخص قرار می‌گیرد. اثرات مصرف دهانی معمولاً در مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه حس می‌شود و حدود ۶۰ دقیقه پس از مصرف، میزان غلظت مرفین در خون به اوج می‌رسد. در صورت تزریق مرفین، اثرات آن زودتر احساس می‌شود.

پزشکان معمولاً با احتیاط عمل می‌کنند و ابتدا از دوز کم شروع و سپس میزان دوز را به تدریج افزایش می‌دهند تا درد تسکین یابد. افرادی که هیچوقت مواد افیونی مصرف نکرده‌اند معمولاً به میزان زیادی از مرفین برای تسکین درد نیاز ندارند.

با گذشت زمان، تحمل بدن نسبت به مرفین افزایش می‌یابد و احساس کاهش درد ممکن است به طول بیانجامد یا اصلاً تسکین نیابد. در این صورت، پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا از نوع دیگری از اپیوم‌ها استفاده کند. هرگز بدون دستور پزشک دوز دارو را تغییر ندهید.

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات مرفین از بین برود؟

میزان مورفین مورد نیاز برای تسکین درد معمولاً به مدت ۴ تا ۶ ساعت می‌انجامد، بنابراین پزشک معمولاً یک قرص مورفین را هر ۴ تا ۶ ساعت تجویز می‌کند. البته نوعی از این داروها وجود دارد که اثر آن‌ها تا ۱۲ ساعت نیز باقی می‌ماند.

اگرچه شما دیگر احساس تسکین درد ناشی از مورفین را نکنید، این ماده همچنان در بدن شما باقی می‌ماند. یکی از روش‌های اندازه‌گیری میزان باقی‌ماندن دارو در بدن، سنجش نیمه‌عمر آن است که به زمانی گفته می‌شود که نصف دارو در متابولیسم بدن تجزیه می‌شود.

نیمه‌عمر مورفین حدود ۲ الی ۴ ساعت است، به این معنی که نصف مورفین مصرف شده تجزیه و از بدن خارج می‌شود. این عدد برای هر فرد متفاوت است زیرا متابولیسم بدن افراد متفاوت است.

خروج کامل دارو از بدن چندین نیمه‌عمر طول می‌کشد. در بیشتر افراد، در ۱۲ ساعت مرفین در خون قابل ردیابی نیست، اما هنوز می‌تواند در مدت زمان طولانی‌تر در بزاق، ادرار یا موها شناسایی شود.

سن، مقدار چربی بدن، متابولیسم شخص، عملکرد کبد و کلیه، مدت زمان مصرف، سابقه سوء مصرف، مقدار مصرف شده و دیگر داروهای مصرف شده از جمله عواملی هستند که بر میزان ماندگاری مورفین در بدن تأثیر می‌گذارند.

مصرف الکل می‌تواند اثر مرفین را بیشتر کند و مدت زمان بیشتری طول بکشد تا مورفین از بدن خارج شود. مصرف همزمان این دو ماده می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی مانند اُوردوزی مرگبار شود. در صورت مصرف هر نوع داروی دیگری، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف مرفین در بارداری

برای کسانی که در حـال تلاش برای باردار شدن هستند، در حـال حاضر باردارند یا به نوزاد خود شیر می‏دهند، معمولاً توصیه نمی‌شود که از مرفین استفاده کنند. مصرف داروهای اپیوئیدی در دوران بارداری ممکن است باعث علائم تهدیدکننده زندگی در نوزاد شود. اگر در دوران بارداری از داروهای مخدر استفاده می‌کنید، ممکن است کودک شما به این دارو وابسته شود و این مساله می‌تواند علائم پس از تولد نوزاد منجر به ایجاد علائم ترک اعتیاد و مرگ شود. نوزادانی که در زمان به دنیا آمدن خود، به مواد افیونی وابسته هستند، ممکن است برای چند هفته به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید، قبل از استفاده از داروهای مخدر از پزشک خود سوال کنید و اگر متوجه خواب‎آلودگی شدید یا تنفس آهسته در نوزاد شیرخوار شدید، حتما این موضوع را به پزشک‌تان اطلاع دهید. با این حال، درمان درد در بارداری مهم است. برای برخی از زنان باردار که درد شدیدی دارند، مرفین ممکن است بهترین گزینه باشد. پزشک‌تان بهترین کسی است که به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و کودک‌تان مناسب‌تر است.

مصرف مرفین در شیردهی

مصرف مرفین در دوره شیردهی ممکن است به نوزاد اثرات جانبی و خطرناکی داشته باشد. مرفین ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و باعث ایجاد مشکلات و عوارض جدی در نوزاد شود. بنابراین، در حالت کلی، توصیه می‌شود که در صورت نیاز به مصرف مرفین در دوران شیردهی، به‌صورت هوشمندانه و تحت نظر پزشک عمل شود. پزشک ممکن است گزینه‌های دیگری را برای کنترل درد در دوران شیردهی پیشنهاد دهد که اثرات کمتری بر روی نوزاد داشته باشند. همچنین، اگر استفاده از مرفین ضروری است، پزشک معمولاً توصیه می‌کند که در مدت زمان کوتاهی از آن استفاده شود و در موارد لازم از روش‌های دیگر مدیریت درد استفاده شود. در هر صورت، اگر مادر تصمیم به مصرف مرفین دارد، باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کرده و همه جوانب و ریسک‌های مرتبط را مورد بررسی قرار دهد تا تصمیم بهتری بگیرد.

 

دارو های هم گروه مرفین

  • اتیل مرفین
  • اکسی مورفون
  • اکسی کدون
  • اکسی کدون + استامینوفن
  • ایبوپروفن + اکسی کدون
  • آلفنتانیل
  • تاپنتادول
  • ترامادول
  • دکستروپروپوکسی فن
  • دی هیدرو کدئین فسفات
  • لومتادون
  • لورفانول
  • متادون
  • نورمتادون
  • پتیدین
  • رمی فنتانیل
  • سوفنتانیل
  • کدئین
  • فنتانیل
  • هیدروکدون
  • هیدرومرفون

 

اسامی تجاری موجود در ایران

  • شیاف استاتکس 10 میلی گرم
  • آمپول مورفین سولفات دی پی 10 میلی گرم/میلی لیتر
  • آمپول مرفین سولفات البرز 10میلی گرم/میلی لیتر
  • شیاف اوپیرکت 10 میلی گرم

 

مرفين

 

در آخر…

مرفین می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی در کنترل دردهای شدید داشته باشد و به بیماران کمک کند تا از دردهای غیرقابل تحمل راحت‌تر شوند. با این حال، استفاده از مرفین همراه با ریسک‌ها و عوارض جانبی جدی از جمله ایجاد اعتیاد، افزایش خطر ایجاد تنفس کاهشی، تهوع و استفراغ، کاهش ضربان قلب و فشارخون و کاهش کارکرد روده‌ها است. بنابراین، استفاده از مرفین نیازمند نظارت دقیق و توصیه پزشک است و باید با احتیاط و با رعایت دستورات پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

سوالات متداول

مرفین چگونه کار می‌کند؟

مرفین یک داروی مخدر است که با پیوند به گیرنده‌های اپیوئیدی در بخش‌های خاصی از مغز اثر می‌کند تا نحوه واکنش به درد را تغییر دهد و در نتیجه به کاهش درد کمک می‌کند.

 

اگر درد از بین رفت، می‌توانیم فورا مصرف مرفین را متوقف کنیم؟

اگر برای مدت طولانی مورفین مصرف کرده‌اید و با قطع دارو یا کاهش ناگهانی دوز، علائم آزاردهنده‌ای را تجربه می‌کنید، این ممکن است نشان دهنده وابستگی جسمی به دارو باشد. برای جلوگیری از این عوارض جانبی آزاردهنده، دوز مورفین باید به آرامی هر ۲ تا ۴ هفته قبل از قطع دارو کاهش یابد. علائم ترک ممکن است شامل بی قراری، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن، تعریق، لرز، گشاد شدن مردمک چشم و اضطراب باشد. قطع ناگهانی مورفین می‌تواند باعث درد کنترل‌نشده و حتی افزایش احتمال خودکشی شود.

مرفین برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

این دارو به عنوان یک گزینه درمانی برای کسانی که با دردهایی روبرو هستند که با داروهای غیرافیونی تسکین نمی‌یابند، توصیه می‌شود، از جمله دردهایی که ناشی از سرطان یا درد پس از عمل جراحی هستند.

 

منابع سایت دارو شناسی ( https://www.drugs.com/morphine.html ) و کتاب فارماکولوژی برای پزشکان.

شما می‌توانید در آرین طب خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دریافت کنید.

برخی از خدمات ما شامل ویزیت پزشک متخصص در منزل، سونوگرافی در منزل، رادیولوژی در منزل، طب سوزنی در منزل، مشاوره روانشاسی و تغذیه در منزل است.

برای مشاهده همه سرویس های ما به صفحه خدمات مراجعه کنید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...