اندانسترون (دمیترون، اونیترول، بهسترون، انداستوور) | موارد مصرف، عوارض، تداخلات، اشکال دارویی

اندانسترون

اندانسترون، (Ondansetron) یکی از داروهای مهم و حیاتی در زمینه کنترل تهوع و استفراغ است که در بسیاری از شرایط پزشکی به کار می‌رود. این دارو از گروه آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین 5-HT3 است که اثرات مهار کننده بر روی این گیرنده‌ها را اعمال می‌کند. از آنجا که سروتونین یکی از مواد شیمیایی مغز است که در ارسال پیام‌های عصبی و کنترل تهوع و استفراغ نقش دارد، این دارو با مهار این گیرنده‌ها، تاثیر مثبتی در کنترل تهوع و استفراغ دارد.

استفاده اصلی از اندانسترون در بیمارانی است که تحت درمان‌های شیمیایی یا پرتودرمانی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان قرار می‌گیرند. علاوه بر این، این دارو در پسابرداری از تهوع و استفراغ پس از عملیات جراحی نیز مؤثر است. اندانسترون به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل اثربخشی و ایمنی آن، به‌عنوان یک ابزار اساسی در مدیریت تهوع و استفراغ معتبر شناخته می‌شود.

 

اندانسترون چیست؟

اندانسترون یک داروی مهم و پرکاربرد در کنترل تهوع و استفراغ است که از آن در مواجهه با تهوع و استفراغ ناشی از موارد مختلفی مانند درمان شیمیایی، پرتودرمانی و برخی عملیات جراحی استفاده می‌شود. این دارو با تثبیت اعصاب آوران احشائی و مهار کردن عملکرد گیرنده‌های سروتونین 5-HT3، از ایجاد تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. معمولاً در قالب قرص، شربت و یا آمپول برای مصرف خوراکی یا تزریقی تهیه می‌شود. این دارو برای بسیاری از افراد موثر بوده و کمک می‌کند تا از عوارض ناخوشایند تهوع و استفراغ که ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهند، جلوگیری شود.

 

اندانسترون

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

شربت اندانسترون برای چیست؟

شربت اندانسترون، با نام علمی Zofran شناخته می‌شود و برای کنترل تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی به کار می‌رود. این دارو در گروهی به نام آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین ۵-HT۳ قرار دارد و با مسدود کردن عملکرد سروتونین، که یک ماده طبیعی است که ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود، عمل می‌کند. همچنین برای مواردی از قبیل اسهال، مسمومیت‌های غذایی، دل‌درد و دل‌پیچه نیز استفاده می‌شود.

به علاوه، این دارو می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل برای مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار گیرد. بیماران با احساس ناراحتی معده یا مشکلات در هضم غذا نیز ممکن است از اندانسترون استفاده کنند. همچنین، اثرات مثبتی که اندانسترون برای بهبود سرگیجه و تهوع در بیماران مبتلا به ام اس دارد، نیز از موارد دیگر استفاده این دارو محسوب می‌شود.

 

قرص اندانسترون برای چیست؟

علاوه بر شربت، یکی از فرم‌های رایج داروی اندانسترون قرص است که به آن قرص اندانسترون یا قرص دمیترون اندانسترون نیز می‌گویند. این دارو به صورت خوراکی اندانسترون ۴ برای درمان حالت تهوع ناشی از جراحی یا سایر مشکلات پزشکی تجویز می‌شود. می‌توان قرص اندانسترون ۴ را یک قرص قوی و تأثیرگذار در بهبود حالت تهوع یا استفراغ شدید در نظر گرفت که کاملاً ایمن است. این قرص در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال قابل استفاده است و معمولاً آن را قبل از غذا مصرف می‌کنند.

 

آمپول اندانسترون

داروی اندانسترون به‌صورت تزریقی (تزریق وریدی) نیز تجویز می‌شود، به‌طوری‌که معمولاً آمپول اندانسترون برای اثربخشی بیشتر و سریع‌تر از قرص یا شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تجویز عمدتا در افرادی که به شیمی درمانی تحت‌مراقبت هستند یا جراحی انجام داده‌اند، برای رفع سریع و کاهش حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، باید توجه داشت که در این موارد، بیمار هم‌زمان با تزریق اندانسترون، هر ۱۲ ساعت یکبار باید داروی اندانسترون را به‌صورت خوراکی (شربت یا قرص) نیز مصرف کند.

 

اندانسترون برای کودکان (مقدار مصرف قرص اندانسترون برای کودکان)

در کودکان، اندانسترون ممکن است بر اساس شرایط مربوط به کودک، برای کنترل تهوع و استفراغ توسط پزشک معالج تجویز شود. می‌توان هر سه فرم داروی اندانسترون، شامل شربت، آمپول و قرص، بر اساس سن و وضعیت کودک تجویز کرد.

مقدار مصرف قرص اندانسترون در کودکان بستگی به سن، وضعیت بالینی و نوع بیماری آن‌ها دارد. برای کودکانی که درمان شیمیایی یا رادیوتراپی دریافت می‌کنند و سن آن‌ها بالای ۴ سال است، معمولاً از قرص یا شربت اندانسترون با مقدار ۴ میلی‌گرم هر ۸ یا ۱۲ ساعت استفاده می‌شود. در صورتی که سن آن‌ها بیش از ۱۲ سال باشد، دوز تجویزی ممکن است تا ۸ میلی‌گرم در هر ۸ ساعت افزایش یابد.

در نوزادان بالای ۵ ماه و کودکان زیر ۲ سال، برای کنترل تهوع و استفراغ شدید، معمولاً از شربت اندانسترون استفاده می‌شود و مقدار مصرفی براساس وزن بدن و وضعیت بالینی نوزاد تعیین می‌شود. به‌طور معمول، مقدار مصرفی برای نوزادان برابر با ۲ میلی‌گرم برای هر کیلوگرم وزن است. همچنین، در مواردی که نوزاد با استفراغ شدید مواجه است، می‌توان از فرم تزریقی دارو استفاده کرد.

در کودکان مبتلا به ام اس، ممکن است از شربت اندانسترون برای کنترل سرگیجه و تهوع استفاده شود، اما در هنگام مصرف این دارو در کودکان، به مواردی مانند حساسیت به دارو و مشکلات قلبی یا کبدی توجه ویژه‌ای داده شود.

 

مکانیسم اثر اندانسترون

اندانسترون یک آنتاگونیست انتخابی گیرنده سروتونین 5-HT3 است که فعالیت ضدتهوع خود را از طریق مهار گیرنده‌های 5-HT3 به صورت مرکزی و محیطی (دستگاه گوارش) ایجاد می‌کند. این مهار از اعصاب آوران احشائی در مرکز تهوع ناشی می‌شود.

 

فارماکوکینتیک اندانسترون

متعاقب تجویز خوراکی، اندانسترون به سهولت جذب می‌شود و اوج غلظت پلاسمایی آن طی ۱.۵ تا ۲ ساعت بعد از دوز تجویزی (با دوز ۸ میلی‌گرم) ایجاد می‌گردد. میزان زیست دستیابی مطلق آن حدود ۶۰٪ است که اساساً به دلیل متابولیسم کبدی آن است. این دارو به صورت وسیع در بدن توزیع می‌شود و تا ۷۵٪ به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شود. اندانسترون اصلیاً توسط متابولیسم کبدی از خون پاکسازی می‌شود و کمتر از ۵٪ به صورت تغییر نکرده در ادرار دفع می‌شود. میزان کلیرانس دارو در افراد جوان سالم ۶ میلی‌لیتر بر دقیقه برای هر کیلوگرم گزارش شده است، اما در افراد مسن، زیست دستیابی مقداری بیشتر و کلیرانس پایین‌تر (بین ۴ تا ۵ میلی‌لیتر بر دقیقه برای هر کیلوگرم) وجود دارد که عمدتاً به دلیل کاهش متابولیسم کبدی است. نیمه عمر حذف نهایی اندانسترون حدود ۳ ساعت در افراد جوان و ۵ ساعت در افراد مسن و کسانی که مشکلات کلیوی دارند است. در کودکان نیز، کلیرانس متناسب با سن گزارش شده است و استفاده از دوزهای متناسب با وزن برای جبران این تغییرات مفید است.

 

اندانسترون

 

نحوه عملکرد دارو و موارد مصرف اندانسترون (دمیترون، اونیترول، بهسترون، انداستوور)

اندانسترون از دسته دارو های آنتاگونیست انتخابی سروتونین می باشد و کاربرد بالینی آن تهوع و ضد استفراغ می باشد ، موارد استفاده آن می توان به پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ به دنبال شیمی درمانی سرطان و پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ بعد از عمل و رادیوتراپی اشاره کرد .

این دارو به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود و در کبد متابولیزه می‌ شود و از ادرار دفع می گردد ؛ نیمه عمر اندانسترون حدود 3 تا 6 ساعت می باشد ، در وجود موارد نارسایی کبدی این نیمه عمر افزایش می یابد و خطر مسمومیت با این دارو افزایش می یابد .

منع مصرف اندانسترون شامل حساسیت به اندانسترون و سایر آنتاگونیست های آن و استفاده از آپو مورفین می باشد .

احتیاطات مصرف آن شامل نارسایی کبدی خفیف تا متوسط بیماران در ریسک طولانی شدن قطعه QT در نوار قلب ( ECG ) یا آریتمی های قلبی و همچنین اختلالات الکترولیتی مانند کاهش منیزیم خون ( هیپو منیزیومی ) و کاهش میزان پتایسم خون ( هایپو کالمی ) می شود .

این دارو به دنبال تهوع و استفراغ به دنبال شیمی درمانی به صورت وریدی و خوراکی در افراد بزرگسال و افراد مسن به دنبال این عارضه مصرف می شود . مصرف آن به صورت وریدی 0.15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن سه بار در روز می باشد ، شروع مصرف آن نیم تا یک ساعت قبل از شروع شیمی درمانی و دوز های بعدی آن 4 و 8 ساعت بعد از اولین دوز است . مصرف خوراکی آن به صورت به صورت 24 میلی گرم قبل از شروع شیمی درمانی و هر 12 ساعت به صورت متوالی تا دو روز بعد از اتمام شیمی درمانی برای افراد بزرگسال و کودکان ۱۲ سال و بزرگ تر می باشد .

البته دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد .

برای پیشگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل می توان از اندانسترون به صورت وریدی ( IV ) و یا عضلانی ( IM ) استفاده کرد ؛ دوز مصرف آن در افراد بزرگسال و افراد مسن و کودکان بالای 12 سال 4 میلی گرم به صورت تزریقی است . مصرف خوراکی آن برای این عارضه به صورت 16 میلی گرم یک ساعت قبل از القای بیهوشی در افراد بزرگسال و افراد سالمند می باشد .

برای پیشگیری از تهوع و استفراغ بعد از رادیو تراپی باید از این دارو به صورت خوراکی یک یا دو ساعت قبل از انجام رادیو تراپی استفاده کرد.

 

عوارض جانبی اندانسترون و مسمومیت (دمیترون، اونیترول، بهسترون، انداستوور)

در صورتی که پزشک شما داروی اندانسترون را برای شما تجویز کرده است، باید از وجود عوارض جانبی آن آگاه باشید و در صورت بروز هر یک از این علائم، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارضی مانند سردرد، سبک‌سری، سرگیجه، خواب‌آلودگی، خستگی یا یبوست برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدت آن‌ها افزایش یافت، به سرعت این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز علائم جدی اما نادر مانند درد معده، گرفتگی و سفت‌شدن ماهیچه‌ها، تغییرات بینایی، درد قفسه‌ سینه، تپش قلب سریع یا نامنظم، سرگیجه‌ شدید یا بی‌هوش شدن، به سرعت به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

همچنین، باید آگاه باشید که اندانسترون ممکن است به خاطر افزایش میزان سروتونین خون، عوارض جدی نظیر سندروم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین ایجاد کند. اگر از داروهای دیگری استفاده می‌کنید که ممکن است میزان سروتونین را افزایش دهند، باید به پزشک خود اطلاع دهید و در صورت بروز علائم نامطلوب، به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک جدی مانند علائم پوستی، خارش، تورم یا گیجی شدید، باید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که این فهرست شامل همه عوارض ممکن نمی‌باشد و در صورت بروز هرگونه علامت ناشناخته یا ناخواسته، به پزشک خود اطلاع دهید. دکتر گوارش می‌تواند در صورت لزوم تغییرات لازم در درمان شما ایجاد کند.

 

اشکال دارویی اندانسترون

ابن دارو به صورت ویال ، قرص ، آمپول و شربت می باشد

اندانسترون به صورت قرص 4 میلی گرم و آمپول 4 و 8 میلی گرم می باشد.

ویال آن به صورت 32 میلی گرم و شربت آن دارای دوز 4 میلی گرمی است .

از نام های تجاری مطرح اندانسترون می توان به دمیترون و اوندانزا و انستین و اونیتریل و اندانیل و دمیدور و ومترال و ومیترال و اندانمکس و اندامین و دمیدور و فرانوزکس و اونداسنس و نوشن و بهسترون و اودین و انداستوور اشاره کرد.

دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

از دارو های همدسته اندانسترون می توان به گرانی سترون و پالونو سترون اشاره کرد.

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

مصرف اندانسترون در بارداری

در گروه B از داروها، مطالعات انجام شده بر روی حیوانات باردار نشان می‌دهد که این داروها برای جنین خطری ایجاد نمی‌کنند، اما مطالعات کافی در مورد تأثیرات آن بر روی جنین در سه ماهه اول بارداری در زنان انجام نشده است.

مصرف اندانسترون در شیردهی

آیا اندانسترون به شیر مادر منتقل می‌شود یا ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند یا خیر، به طور دقیق مشخص نیست. در صورت شیردهی به نوزاد، حتماً با پزشک خود اطلاع‌رسانی کنید.

 

اندانسترون

 

تداخلات دارویی اندانسترون

تداخلات اندانسترون به شرح زیر است:

  • سوبسترای CYP3A4
  • مهارکننده MATE1
  • مهارکننده MATE2-K
  • مهارکننده OCT2
  • افزایش فاصله QT (شناخته‌شده)
  • تشدید اثرات سروتونرژیک

در زیر فهرستی از تداخلات رده X (پرهیز) آمده است: آپومورفین، فکسینیدازول، پیموزاید

همچنین، داروهای زیر ممکن است منجر به کاهش یا افزایش اثرات اندانسترون شوند:

کاهش اثرات داروها توسط اندانسترون: تاپنتادول، ترامادول

کاهش اثرات اندانسترون توسط داروها: القاکننده‌های متوسط و قوی CYP3A4، دابرافنیب، دفراسیروکس، انزالوتامید، اردافتینیب، میتوتان، ساریلومب، سیلتوکسیمب، توسیلیزومب

افزایش اثرات داروها توسط اندانسترون: آپومورفین، فکسینیدازول، هالوپریدول، متفورمین، پانوبینوستات، داروهای ضد افسردگی طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، ضد سایکوزهای طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، مهارکننده‌های کیناز طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، مهارکننده‌های متوسط CYP3A4 طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، آنتی‌بیوتیک‌های کینولونی طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، داروهای سروتونرژیک (با خطر بالا)، ترامادول

افزایش اثرات اندانسترون توسط داروها: آمیودارون، آمیسولپیرید (خوراکی)، دمپریدون، پنتامیدین (سیستمیک)، پیموزاید، داروهای طولانی کننده فاصله QT (با بالاترین خطر)، ضد آریتمی های کلاس IA طولانی کننده فاصله QT (با بالاترین خطر)، ضد آریتمی های کلاس IC طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، ضد آریتمی های کلاس III طولانی کننده فاصله QT (با بالاترین خطر)، داروهای متفرقه طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)، مهارکننده‌های قوی CYP3A4 طولانی کننده فاصله QT (با خطر متوسط)

تداخل با غذا: قرص: مصرف همراه با غذا به‌صورت جزئی، میزان جذب دارو را بالا می‌برد. راهکار: بدون ملاحظات غذایی مصرف شود.

 

‎توصیه های دارویی اندانسترون

  • اثر اندانسترون حدود یک ساعت پس از مصرف یا بیشتر آغاز می‌شود. اگر تهوع شما تا یک ساعت پس از مصرف یک قرص برطرف نشود، می‌توانید یک قرص دیگر نیز مصرف کنید.
  • در صورتی که اشتهای شما به غذا و نوشیدنی افتاده است، سعی کنید آب به مقدار کافی مصرف کنید تا از کم آبی جلوگیری شود. همچنین، در کنار سه وعده غذای اصلی، به مصرف میان وعده‌های کوچک و ساده نیز توجه کنید.
  • در صورت مصرف طولانی‌مدت این دارو و در صورتی که سابقه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی دارید، حتماً زیر نظر پزشک خود قرار بگیرید و آزمایشات و معاینات دوره‌ای را انجام دهید.

 

پیش از مصرف اندانسترون

  • اگر باردار هستید یا در دوره شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن سابقه‌ مشکلات کبدی، نامنظمی ضربان قلب یا حساسیت به داروها، پزشک خود را آگاه کنید.
  • به دلیل امکان ایجاد اختلال در عملکرد داروهای دیگر در بدن، قبل از شروع مصرف، لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک یا داروسازتان ارائه دهید.

 

دارو های هم گروه اندانسترون

  • گرانیسترون
  • پالونوسترون
  • دولاسترون مسیلات

 

اسامی تجاری موجود در ایران

  • قرص اندانمکس 4 میلی گرم
  • آمپول امی ستاپ 2میلی گرم/میلی لیتر 4 میلی لیتر
  • قرص اوندانزا 4 میلی گرم
  • قرص اندانیل 4 میلی گرم
  • قرص دمیدور 4 میلی گرم
  • آمپول اندانسترون جابر 4 میلی گرم
  • آمپول ومترال 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • قرص انستین 4 میلی گرم
  • آمپول نوشن 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • قرص اندانسترون-اکسیر 8میلی گرم/4 میلی لیتر
  • قرص اندانسترون جابر 8 میلی گرم
  • شربت انستین 4 میلی گرم/5 میلی لیتر 60 میلی لیتر
  • آمپول اوندانسترون واریان فارمد 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • آمپول اندانسترون قاضی 8 میلی گرم/4 میلی لیتر
  • قرص اودین 4 میلی گرم
  • آمپول اندانسترون نورمون 4میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول دمیترون 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • قرص انداستوور 4 میلی گرم
  • آمپول اندانسترون کاسپین 8 میلی گرم/4 میلی لیتر
  • قرص اندانسترون حکیم 4 میلی گرم
  • قرص بهسترون 4 میلی گرم
  • آمپول اندانسترون البرز 4 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول اندانسترون البرز 4میلی گرم/5میلی لیتر
  • محلول خوراکی اندامین 4میلی گرم/5 میلی لیتر 60 میلی لیتر
  • آمپول اندانسترون-اکسیر 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • قرص اندانسترون شفا 4 میلی گرم
  • قرص اندامین 4 میلی گرم
  • آمپول اندانسترون راموفارمین 4 میلی گرم
  • قرص دهان بازشو ادیترون 4 میلی گرم – اودیترون
  • آمپول اندانسترون کاسپین 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • قرص دهان بازشو ادیترون 8 میلی گرم – اودیترون
  • شربت اونداسنس 4 میلی گرم/5 میلی لیتر 60 میلی لیتر
  • آمپول اوندانسترون-اکسیر 8میلی گرم/4 میلی لیتر
  • قرص اندانیل 4 میلی گرم
  • شربن اندانسترون عبیدی 4 میلی گرم/5 میلی لیتر 60 میلی لیتر
  • قرص انستین 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون اکسیر 4 میلی گرم
  • قرص اونیتریل 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون فارماشیمی 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون مفید 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون عبیدی 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون داروپخش 4 میلی گرم
  • آمپول اندانیل 4 میلی گرم/2 میلی لیتر
  • قرص ومترال 4 میلی گرم
  • قرص اونیتریل 8 میلی گرم
  • قرص اندانسترون سها 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون تولید دارو 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون ثنامد 4 میلی گرم
  • قرص اودین 4 میلی گرم
  • قرص دهان بازشو انداس فلش 4 میلی گرم
  • قرص اندانسترون ایران دارو 4 میلی گرم
  • شربت ومیترال 4 میلی گرم/5 میلی لیتر 60 میلی لیتر

 

اندانسترون

در آخر…

اندانسترون می‌تواند به عنوان یک گزینه موثر در کنترل و تسکین تهوع در بسیاری از شرایط، از جمله تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و عمل جراحی، مورد استفاده قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اندانسترون با مهار گیرنده‌های سروتونین 5-HT3 می‌تواند تأثیرگذاری خود را به خوبی اثبات کند و بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی بیماران فراهم آورد. این نتیجه نشان می‌دهد که استفاده از اندانسترون می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم در مدیریت تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله بیماران مبتلا به سرطان، موثر و کارآمد باشد.

 

سوالات متداول

برای پیشگیری از عوارض اندانسترون چه باید کرد؟

تست‌های آزمایشگاهی و پزشکی، از جمله تست نوار قلب، باید به‌صورت منظم انجام شوند تا احتمال وقوع عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی اندانسترون ارزیابی شده و در صورت لزوم اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از توسعه آن‌ها انجام شود.

 

چگونه از اندانسترون نگهداری کنیم؟

برای نگهداری قرص‌های اندانسترون، می‌توانید آن‌ها را در یخچال یا در محیطی با دمای بین ۲ تا ۳۰ درجه‌ سانتی‌گراد نگهداری کنید. شکل شربت این دارو را نیز در محیط با دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ سانتی‌گراد ذخیره کنید. به‌منظور نگهداری صحیح داروی اندانسترون، آن را در محیطی با دمای اتاق و دور از حرارت، رطوبت

و دسترسی کودکان قرار دهید. همچنین، توصیه می‌شود این دارو را در حمام نگهداری نفرمایید و از مصرف داروی منقضی‌شده پرهیز کنید.

 

اگر یک دوز دارو را فراموش کردیم، چه کنیم؟

توصیه می‌شود هر روز داروی اندانسترون را در زمان مقرر مصرف کنید. اگر دوز مصرفی را به‌هر دلیلی فراموش کردید، در اولین فرصت ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را نگرفته‌اید، نیازی به مصرف دو برابر اندانسترون ندارید؛ فقط دوز معمول خود را مصرف کنید.

 

منابع سایت دارو شناسی( https://www.drugs.com/ondansetron.html ) و کتاب فارماکولوژی برای پزشکان.

شما می‌توانید در آرین طب خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دریافت کنید.

برخی از خدمات ما شامل ویزیت پزشک متخصص در منزل، سونوگرافی در منزل، رادیولوژی در منزل، طب سوزنی در منزل، مشاوره روانشاسی و تغذیه در منزل است.

برای مشاهده همه سرویس های ما به صفحه خدمات مراجعه کنید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...