مراقبت و نگهداری از سالمند مبتلا به سل

سل یکی از بیماریهای شایعی می باشد که ایجاد آن به دلیل عفونت است و ریشه باکتریایی دارد. این بیماری شامل دو نمونه سل ریوی و خارج ریوی می باشد. معمولاً بیشتر مبتلایان به سل از نوع ریوی هستند و منجر به درگیری ریه ها توسط باکتری ها خواهد شد. در نمونه بیماری سل خارج ریوی درگیری‌های دیگری در نقاط بدن نظیر استخوانها، غدد لنفاوی و…. به وجود می آید.

در صورتی که سل به صورت غیر فعال باشد از خود نشانه های بروز نخواهد داد و انتقال هم داده نمی شود اما اگر سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شود ممکن است فعال شده و خطراتی را به دنبال داشته باشد.

اگر سل در بدن فرد وجود داشته باشد برای مدتی پنهان و مخفی است و دلایلی مثل جوانی یا تقویت گلبولهای سفید زمینه‌ای برای مبارزه با این میکروب هستند و سل نمی تواند به بدن یا شش ها آسیب وارد کند اما اگر فرد از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار باشد یا جزء سالمندان محسوب شود وجود بیماری سل مشکلات جدی را حاصل خواهد کرد.

سالمندان مبتلا به بیماری سل

سالمندان به دلیل شرایط جسمی که داشته اند ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شوند و از مبتلا شدن به بیماری سل نیز به دلیل شایع بودن آن در امان نخواهند بود. سالمندان از نظر روحی و جسمی دچار ضعف میشود و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل کاهش میزان توانایی گلبولهای سفید در مواجهه با بیماری ها میتواند منجر به مشکلات جدی شود.

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علائمی که در خصوص بیماری سل وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعرق بیش از حد در شب
  • کاهش وزن زیاد و مشهود
  • رنگ پریدگی یا زرد شدن چهره و بدن
  • بی‌میلی سالمند به خوردن غذا
  • وجود سرفه های خشک ممتد و ادامه دار تا چهار هفته (اگر بیماری در مراحل پیشرفته تر باشد سرفه همراه با خون و خلط است)

اگر به منظور مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل، از پرستار در منزل استفاده کرده باشید قطعاً به دلیل تجربه و مهارت سالمند سریعا متوجه این علائم خواهد شد و برای تشخیص دقیق از آزمایش خون استفاده میشود. هرجا که نیاز به ویزیت پزشک متخصص در منزل وجود داشته باشد یا نیاز به خدمات پرستاری در منزل احساس شود سریعا باید برای سالمند مبتلا به سل این اقدامات انجام می شود.

پرستار در منزل که از سالمند مراقبت می کنند می داند که ممکن است سالمندان به بیماری‌های عفونی مبتلا شوند و پیش از هر چیزی پیشگیری لازم را انجام می دهد که این موضوع بعد از ویزیت پزشک متخصص با دادن داروهای ضد سل تجویز شده امکان پذیر خواهد بود.

شیوه نگهداری و مراقبت از سالمند

شناخت علائم و راهکارهای درمان بیماری سل می تواند به پیشگیری از کشندگی این بیماری منجر شود اما قطعاً اعضای خانواده نمی توانند به خوبی مراقبت و نگهداری از سالمند مبتلا به سل را انجام بدهند پس بهتر است برای اینکه سالمند در شرایط بهتری نگهداری شود حتماً پرستار در منزل استخدام شود و برای اینکه انتقال این بیماری به سایر افراد انجام نشود خدماتی مثل ویزیت پزشک متخصص در منزل، تزریق سرم در منزل و… برای سالمند در نظر گرفته شود.

در خصوص نگهداری و مراقبت از سالمند، پرستار باید در مرحله اول به ایزوله بودن فضای بستری بیمار دقت نمایند و این روند تا دو هفته بعد از شروع مصرف دارو ادامه دار باشد. اگر مراقبت از سالمند در منزل انجام شود علاوه بر پرستار سالمند بلکه هر کسی که در اطراف سالمند حضور داشته باشد باید از ماسک، دستکش و لوازم بهداشتی استفاده نماید و در کنار حتما مداوم دست ها ضد عفونی گردند.

اتاق سالمندی که مبتلا به سل است باید از دیگران جدا شود و حتماً به صورت کامل ۶ماه درمان دقیق اجرا گردد. اگر از پرستار در منزل استفاده شود به دلیل تجربه و تخصص پرستار تمامی نیازهای مراقبتی و درمانی برای سالمند در نظر گرفته می‌شود.

امروزه دسترسی به انواع خدمات پزشکی در منزل تهران و خدمات پرستاری در منزل نظیر ویزیت پزشک متخصص در منزل، حضور پزشک در منزل به منظور معاینه و تجویز دارو، تزریق سرم در منزل تهران (هزینه تزریق سرم در منزل تقریبا با مراجعه به مراکز درمانی تفاوتی ندارد)، مراقبت از سالمند در منزل، فیزیوتراپی در منزل، مراقبت از کودک در منزل، اجاره تجهیزات پزشکی در منزل، اجاره تجهیزات پزشکی در منزل، اکوکاردیوگرافی در منزل، اکو در منزل تهران، نوار قلب در منزل و… به راحتی توسط مجموعه های معتبری نظیر آرین طب وجود دارد.

جهت رزرو وقت یا دریافت مشاوره در خصوص خدمات پزشکی و پرستاری در منزل با ما تماس بگیرید: 09121153344
Loading...