درمان خانگی زخم های باز و بسته (روش پانسمان برای جلوگیری از عفونت)

درمان خانگی زخم های باز و بسته؛ روش پانسمان برای جلوگیری از عفونت

یکی از اتفاقات رایجی که ممکن است برای کسی بیفتد این است که سطح پوست او آسیب ببیند. زخم نوعی آسیب پوستی است که در اثر شکافی در بافت بیرونی و داخلی آن ایجاد می شود. این نقص پوستی همچنین می تواند در اثر جراحات، سوختگی، خراشیدگی، بریدگی یا بیماری هایی مانند دیابت یا مشکلات عروقی ایجاد شود. البته باید توجه داشت که درمان انواع زخم ها در منزل آسان است به شرطی که عمیق و عفونی نباشند.

 

زخم چیست؟

پدیده متلاشی شدن سطح پوست زخم نامیده می شود. جراحات یکی از آن حوادثی است که می تواند در اثر کوچک‌ترین برخورد ایجاد شود. تقریباً همه افراد در طول زندگی خود چندین بار به دلایل مختلفی که در مقدمه به آنها اشاره کرده ایم دچار آسیب شده اند. رویکرد اکثر افراد برای ترمیم زخم، خوددرمانی است، اما گاهی اوقات تنها راه درمان، مراجعه به متخصص پوست است. زخم همیشه پدیده خطرناکی نیست و زمانی مشکل ساز می شود که بسیار عمیق و مستعد عفونت یا ناشی از بیماری هایی مانند پسوریازیس و اگزما باشد. زخم ها انواع مختلفی دارند و بر این اساس درمان زخم های بسته و باز متفاوت است.

پانسمان زخم باز

برای درمان خانگی زخم های باز در صورت عدم خونریزی زیاد، ابتدا باید زخم را بشویید و ضدعفونی کنید تا تمام آلودگی ها از سطح زخم پاک شوند. با اعمال فشار به سطح زخم، تورم و خونریزی را کنترل کنید. برای تمیز کردن زخم باز حتما از گاز استریل استفاده کنید. قبل از پانسمان زخم باید کاملا ضد عفونی و خشک شود. باند زخم قدیمی باید در یک کیسه پلاستیکی گذاشته شود و جدا از سایر زباله ها دور ریخته شود. اگر زخم خیلی کوچک باشد بدون بانداژ خوب می شود. پانسمان های زخم باید همیشه تمیز نگه داشته شوند و مرتباً تعویض شوند. قبل از تعویض پانسمان باید دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید. زخم باید به مدت پنج روز تمیز و خشک بماند. ضمناً در این مدت فرد باید استراحت خوبی داشته باشد. برای کنترل درد می توانید از استامینوفن استفاده کنید.

لطفا توجه داشته باشید که هرگز نباید از آسپرین برای کنترل درد زخم استفاده کنید، این دارو زمان خونریزی را طولانی تر می کند. همچنین در صورت وجود تاول یا تورم در محل زخم از یخ استفاده کنید. سعی کنید زخم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در غیر این صورت از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

درمان های خانگی برای زخم های باز

اگر زخم های شما کوچک و خفیف است، می توانید از روش های زیر برای درمان زخم های باز در خانه استفاده کنید:

خمیر زردچوبه: کورکومین ماده موثره ادویه زردچوبه است و خاصیت ضدالتهابی دارد و زخم ها را تا حد زیادی التیام می بخشد. می توانید با مخلوط کردن زردچوبه با مقداری آب گرم، خمیری از این ادویه درست کنید و سپس آن را به آرامی روی زخم بمالید. پس از آن، زخم باید با گاز استریل پانسمان شود.

آلوئه ورا: آلوئه ورا گیاهی از خانواده کاکتوس ها است. برگ های این گیاه حاوی ماده ژل مانندی است که سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و نقش بسیار موثری در بهبود زخم ها دارد. از طرفی آلوئه ورا به کاهش التهاب بافتی و جلوگیری از ایجاد زخم کمک می کند. یک لایه نازک از ژل آلوئه ورا را روی زخم بمالید و سپس زخم را با گاز استریل مرطوب شده با ژل پانسمان کنید.

روغن نارگیل: به دلیل وجود مقدار زیادی گلیسریل لورات در روغن نارگیل، روند بهبود زخم ها تسریع می شود. گلیسریل لورات یک اسید چرب است که به دلیل خواص ضد میکروبی آن شناخته شده است. برای کاهش احتمال عفونت و تسریع روند بهبودی از روغن نارگیل با کیفیت خوب استفاده کنید.

سیر: سیر حاوی آلیسین است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2018، استفاده از پماد سیر 30 درصد بیشتر از وازلین باعث بهبود رشد سلولی می شود.

اگر می خواهید پرستار در منزل به درمان عفونت و زخم شما رسیدگی کند کافی است با مجموعه آرین طب در ارتباط باشید کافی است به آدرس اینترنتی ما مراجعه نمایید یا با شماره تماس های ما در تماس باشید.

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...