جنتامایسین (جنتادیک، جنتکس)

جنتامایسین

جنتامایسین (Gentamicin) یک آنتی‌بیوتیک با طیف گسترده است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی در انسان استفاده می‌شود. این دارو از خانواده آمینوگلیکوزیدها است که به طور اصلی در مواجهه با باکتری‌های گرم منفی مانند اشریشیاکلی و پروتئوس عمل می‌کند. جنتامایسین از راه وریدی تجویز می‌شود و به‌طور معمول برای درمان عفونت‌های سطوح داخلی بدن، از جمله عفونت‌های ادراری، تنفسی و سیستمیک استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به صورت دوزهای ثابت یا داخل گیاه‌هایی مانند انسولین تجویز شود و با توجه به شرایط بیمار و نوع عفونت، مدت زمان مصرف و دوز مورد نیاز متفاوت است. از آنجایی که جنتامایسین یک آنتی‌بیوتیک قوی با عوارض جانبی جدی است، تجویز و مصرف آن توسط پزشک متخصص و با دقت انجام می‌شود.

این دارو فقط باید تجویز و نسخه پزشک مصرف شود.

 

جنتامایسین چیست؟

جنتامایسین آنتی‌بیوتیکی از گروه آمینوگلیکوزیدها است، برای درمان عفونت‌های باکتریایی و کنترل و درمان عفونت‌های ارگان‌های مختلف بدن از جمله عفونت‌ دستگاه ادراری، تنفسی، پوست و بافت نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با مهار سنتز پروتئین در باکتری‌ها و در نتیجه تضعیف رشد و تکثیر آن‌ها عمل می‌کند.

جنتامایسین، به صورت تزریق وریدی یا عضلانی تجویز می‌شود. امکان بروز عوارض جانبی مانند آسیب به کلیه‌ها و گوش داخلی وجود دارد، بنابراین مهم است که به درستی و تحت نظارت پزشک مصرف شود.

 

جنتامایسین

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

آمپول جنتامایسین برای چیست؟

آمپول جنتامایسین حاوی داروی آنتی‌بیوتیک جنتامایسین است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی، به صورت وریدی یا عضلانی تزریق می‌شود. استفاده از این آمپول در مواردی که عفونت باکتریایی شدید یا مقاوم به داروهای دیگر است، توصیه می‌شود. دوز تجویزی باید با دقت و مطابق با نظارت پزشک تعیین گردد.

این آمپول، جهت درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های ادراری، پوستی و عفونت‌های میان گوشی علیه باکتری‌های گرم منفی مؤثر است. تجویز و استفاده از آن باید توسط پزشک یا متخصص بهداشت انجام شود و دوز و روش تزریق آن بسته به نوع عفونت، وزن بدن، وضعیت کلی بیمار و دستورات پزشک تعیین می‌شود.

نحوه عملکرد جنتامایسین و موارد مصرف جنتامایسین

این دارو یک آنتی بیوتیک بوده که باعث مرگ در میکروب ها می شود ، جنتامایسین از راه دستگاه گوارش جذب نمی شود و یا به مقدار بسیار کم جذب می شود اما اگر زخم در دستگاه گوارش وجود داشته باشد می تواند جذب گردد بنابراین مصرف خوراکی آن ها برای پروفیلاکسی جراحی و یا درمان عفونت های دستگاه گوارش است.

نفوذ این دارو به بافت های بدن به خصوص مغز کم است ولی در صورتی که فرد دچار مننژیت شده باشد نفوذ این دارو به مغز افزایش پیدا می کند.

جذب خوراکی در آن خوب نمی باشد همه آن دست نخورده از طریق کلیه ها دفع می شود . راه اصلی دفع آن ها پایش کلیوی است .

اثر کشندگی در این دارو وابسته به دوز می باشد بدین معنی که غلظت زیاد این دارو موجب کشته شدن میزان زیاد تری از میکروب ها در زمان کوتاه تری می شود و همچنین اثر ضد میکروبی این دارو پس از کاهش غلظت خونی در این نیز ادامه پیدا می کند نیمه عمر آن بین 2 تا 3 ساعت می باشد .

این دارو تمایل زیادی به تجمع در کلیه دارد و راه اصلی دفع آن‌ها نیز از طریق کلیه ها می باشد در نتیجه نارسایی کلیه می تواند موجب افزایش غلظت خونی این دارو شده و سمیت آن‌ها را تشدید سازد ، بنابراین تعدیل دوز در بیماران مبتلا به این نارسایی کلیوی ضروری می باشد . ساده ترین راه تعیین دوز این دارو اندازه گیری میزان کراتینین سرم است که می تواند به عنوان معیاری از میزان کار کلیه به حساب آید .

به علت سمیت زیاد این دارو و هم دسته های آن مانند استرپتومایسین و کانامایسین این دارو فقط در زمانی به کار می رود که عفونت به داروهای دیگر مقاوم باشد ؛ مصرف همزمان این دارو با پنی سیلین موجب تشدید دوز آن می شود و احتمال مسمومیت با این دارو افزایش می دهد .

موارد استفاده کلی شامل موارد زیر است:

عفونت های مقاوم نسبت به سایر داروها: مانند سوختگی های عفونی و عفونت های جدی ناشی از کلبسیلا ، انترو باکتر و… جنتامایسین به میزان 5 تا 7 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن انسان از طریق عضلانی در سه دوز منقسم برای مدت 7 تا 10 روز مصرف می شود ، البته باید بیمار از نظر کلیوی و شنوایی تحت نظر باشد .

عفونت مجرای ادراری ناشی از میکروارگانیسم هایی مانند کلبسیلا و انتروباکتر: چون این دارو و هم دسته های آن عمدتا از طریق ادرار دفع می شوند بنابراین غلظت آن‌ها در ادرار بسیار بالا می باشد ، بنابراین می تواند موجب از بین بردن میکروب های پاتوژن در مجرای ادراری شوند . جنتامایسین به میزان 1.8 و 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در مدت  ۱۰ روز می تواند عفونت های پیچیده مجرای ادرار را درمان نماید .

البته دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک است.

اندوکاردیت های استرپتوکوکی

مننژیت ناشی از میکروب گرام منفی: تزریق داخل نخاعی جنتامایسین به میزان 1 تا 10 میلی گرم در روز مفید است . البته دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد .

مصرف موضعی: کرم و پماد و محلول جنتامایسین برای سوختگی های عفونی زخم و ضایعات پوستی مفید هستند .

لیستی از دارو هایی که مصرف می کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید چرا که مصرف همزمان این دارو با برخی از دارو ها ممکن باعث ایجاد تداخل شود.

داروی جنتامایسین تنها روی رشد عفونت‌ های باکتریایی تاثیر گذاشته است و برای درمان عفونت‌ های ویروسی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا استفاده نمی‌ شود .

 

مکانیسم اثر جنتامایسین

جنتامایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که مانند سایر داروهای این گروه، با عبور فعال از غشای باکتری، از بیوسنتز پروتئین توسط ریبوزوم‌ها جلوگیری می‌کند.

 

فارماکوکینتیک جنتامایسین

آمینوگلیکوزیدها، دسته‌ای از آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که از راه گوارش جذب نمی‌شوند، با این حال، در برخی شرایط مانند زخم گوراش یا التهاب روده، مقادیری از این داروها جذب می‌شود. این داروها اغلب از طریق تزریق عضلانی یا وریدی مصرف می‌شوند و پس از تزریق عضلانی، جذب آن‌ها سریع و کامل است. همچنین، آمینوگلیکوزیدها از طریق پوست نیز جذب می‌شوند و پس از جذب، در اکثر بافت‌ها و مایعات بدن توزیع می‌شوند، به‌طوری که بیشترین غلظت را در ادرار دارند. غلظت سرمی این داروها، در بازه زمانی نیم الی یک و نیم ساعت پس از تزریق عضلانی و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از تزریق وریدی، به حداکثر مقدار خود می‌رسد. دفع آمینوگلیکوزیدها اصلی‌ترین‌‌ش بوسیله کلیه است و در صورت عدم عملکرد صحیح کلیه، ممکن است در بدن تجمع یابند. نیمه‌عمر آمینوگلیکوزیدها حدود ۲ الی ۴ ساعت است، اما در صورت عدم عملکرد صحیح کلیه، ممکن است این مدت تا ۱۰۰ ساعت هم افزایش یابد.

 

قطره جنتامایسین برای عفونت گوش

جنتامایسین سولفات، یک آنتی‌بیوتیک موضعی است که در قطره‌های گوش برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. قبل از استفاده، قطره را بازکنید و برای بهترین جذب، چند دقیقه در دست گرم کنید. سپس با استفاده از پنبه یا دستمال نرم، گوش را به دقت تمیز کنید و قطره‌ها را به آرامی در کانال گوش ریخته و سر را برای چند لحظه به همان حالت نگه دارید تا قطره به طور کامل وارد گوش شود.

 

پماد جنتامایسین برای سوختگی

در صورتی که سوختگی‌ها باعث عفونت شوند، پماد جنتامایسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند جراحی‌ها، زخم‌ها و عفونت‌های پوستی مانند زرد زخم، فولیکولیت و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. این پماد بر علیه باکتری‌های گرم منفی کارآمد است و بر روی زخم‌های تمیز و خشک، به صورت لایه نازک مالیده می‌شود.

 

آمپول جنتامایسین برای عفونت ادراری

برای درمان عفونت‌های ادراری، می‌توان از آمپول جنتامایسین استفاده کرد. تجویز این دارو بستگی به شدت عفونت، نوع باکتری‌ها و وضعیت بیمار دارد و تنها توسط پزشک صورت می‌گیرد. این آمپول معمولا برای بهبود علایم عفونت ادراری مانند عفونت مکرر دستگاه ادراری تحتانی و دستگاه ادراری فوقانی تجویز می‌شود.

 

قطره جنتامایسین برای نوزاد

استفاده از پماد جنتامایسین چشمی برای نوزادان معمولاً توصیه نمی‌شود، زیرا این دارو ممکن است باعث واکنشات شدید چشمی شود. با این حال، استفاده از دوزهای کمتر از ۷.۵ میلی گرم قطره جنتامایسین در روز برای نوزادان بدون مشکل است، اما دوز مجاز مشخصی برای نوزادان وجود ندارد و باید به نظر پزشک معالج و شرایط هر بیماری خاص تعیین شود.

 

آمپول جنتامایسین در سرماخوردگی

استفاده از آمپول جنتامایسین در صورت سرماخوردگی علت اصلی سرماخوردگی‌ها معمولاً عفونت‌های ویروسی هستند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند. بنابراین، استفاده از آمپول جنتامایسین برای سرماخوردگی معمولاً توصیه نمی‌شود مگر اینکه علائم شدید و نشاندهنده عفونت باکتریایی مانند التهاب حلق یا علائم دیگر باشند که پزشک ممکن است این دارو را تجویز کند.

 

پماد جنتامایسین برای زخم

این پماد آنتی‌بیوتیک جنتامایسین را شامل می‌شود که برای درمان زخم‌ها و پوست‌های مجروح مؤثر است. روی زخم تمیز و خشک، این پماد به صورت لایه نازک مالیده می‌شود تا بهبودی زخم‌ها و جلوگیری از عفونت انجام شود.

 

آمپول جنتامایسین برای عفونت واژن (امپول جنتامایسین برای عفونت زنان)

در برخی موارد خاص مانند عفونت‌های سنگین و مزمن واژن یا در صورتی که عفونت باکتریایی دیگری در سایر قسمت‌های تناسلی موجود باشد، پزشک ممکن است اقدام به تجویز آمپول جنتامایسین برای عفونت زنان کند (علت عفونت واژن چیست؟). اما در عموم موارد برای عفونت‌های واژنی در زنان متداول نیست و به جای آن از کرم یا ژل ضد باکتریایی موضعی به صورت موضعی در واژن استفاده می‌شود.

 

آمپول جنتامایسین برای عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولا به وسیله باکتری‌ها ایجاد می‌شود و جنتامایسین آنتی‌بیوتیک قوی است که می‌تواند در مقابل برخی از باکتری‌ها موثر باشد. پزشک بر اساس نوع و شدت عفونت، سوابق پزشکی بیمار و سایر عوامل مربوطه، دوز و میزان آمپول جنتامایسین برای عفونت کلیه را تجویز می‌کند. آیا عفونت کلیه خطرناک است؟ بله این عفونت در صورت شدید شدن خطرناک بوده و باید سریعا برای درمان و تجویز دارو به پزشک مراجعه کنید.

 

آمپول جنتامایسین برای عفونت گلو

این دارو به عنوان آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی جدی اندام‌های مختلف بدن از جمله عفونت گلو تجویز می‌شود البته استفاده از آن بستگی به نوع و شدت عفونت و تشخیص پزشک دارد. چرا که عفونت‌های گلو معمولا توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و در این موارد، آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا تاثیری ندارند. اما در صورتی که عفونت باکتریایی تشخیص داده شود یا در صورت وجود عوارض جدی، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد تا آمپول جنتامیسین تجویز کند.

 

پماد جنتامایسین برای جوش

برای درمان جوش صورت چه کنیم؟ معمولا برای درمان جوش‌های باکتریایی از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود که با کنترل رشد باکتری‌ها و کاهش التهاب، جوش‌ها را التیام می‌بخشد. این پماد فقط برای جوش‌های باکتریایی موثر است و در مواردی که جوش‌ها ناشی از علل دیگری مانند التهابات ویروسی یا فرم‌های دیگر عفونت نباشند، ممکن است تاثیر محدودی داشته باشد.

 

جنتامایسین

 

مصرف جنتامایسین در بارداری

مصرف جنتامایسین در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک متخصص باشد، زیرا این دارو احتیاط بیشتری می‌طلبد. اگرچه استفاده از آن در این دوره تاثیری بر روی شنوایی کودکان ندارد، اما به دلیل خطر اختلالات ناشنوایی مادرزادی، توصیه می‌شود از مصرف آن در طول بارداری پرهیز کنید.

مصرف جنتامایسین در شیردهی

اگر میزان مصرف دوز جنتامایسین در دوران شیردهی کم باشد، این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که میزان دارویی که به نوزاد از طریق شیر مادر منتقل می‌شود پس از مصرف سه بار در روز، کمتر از دوز مورد تجویز برای درمان عفونت‌های باکتریایی در نوزادان است. با این حال، بهتر است مصرف جنتامایسین در دوران شیردهی زیر نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام شود.

 

عوارض جانبی جنتامایسین

جمله بندی این فهرست از عوارض به شکل زیر قابل انجام است:

سیستم اعصاب مرکزی:

  • ادم
  • افزایش فشار خون
  • افت فشار خون
  • فلبیت
  • ترومبوفلبیت
  • اختلال در راه رفتن
  • آتاکسی
  • بیماری مغزی
  • گیجی
  • افسردگی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • لتارژی
  • ضعف عضلات
  • کرختی
  • خواب رفتگی اندام
  • نوروپاتی محیطی
  • تومور کاذب مغزی
  • تشنج

پوستی:

  • ریزش مو
  • قرمزی
  • خارش
  • راش پوستی
  • کهیر

غدد درون ریز و متابولیسم:

  • کاهش کلسیم خون
  • کاهش پتاسیم خون
  • کاهش منیزیم خون
  • کاهش سدیم خون
  • کاهش وزن

گوارشی:

  • بی اشتهایی
  • اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل
  • کاهش اشتها
  • انتروکولیت
  • تهوع
  • ریزش غیر ارادی بزاق (سیالوره)
  • التهاب دهان
  • استفراغ

ادراری تناسلی:

  • کست در ادرار (شفاف، گرانولار)
  • سندرم شبه فانکونی
  • کم ادراری
  • پروتئین در ادرار

هماتولوژی و انکولوژی:

  • آگرانولوسیتوز
  • آنمی
  • افزایش سطح ائوزینوفیل
  • گرانولوسیتوپنی
  • لکوپنی
  • خارش
  • رتیکولوسیتوپنی
  • رتیکولوسیتوز
  • بزرگ شدن طحال
  • ترومبوسیتوپنی

کبدی:

  • بزرگ شدن کبد
  • افزایش آنزیم های کبدی

ازدیاد حساسیت:

  • آنافیلاکسی
  • واکنش شبه آنافیلاکسی
  • واکنش ازدیاد حساسیت

موضعی:

  • واکنش محل تزریق
  • درد محل تزریق

عصبی، عضلانی و اسکلتی:

  • درد مفاصل
  • کرامپ عضلانی
  • خستگی عضلانی (سندرم شبه میاستنی گراویس)
  • پرش عضلات
  • لرزش
  • ضعف

چشمی:

  • اختلال بینایی

گوشی:

  • اختلال شنوایی
  • کاهش شنوایی
  • وزوز گوش

کلیوی:

  • کاهش کلیرانس کراتینین
  • کاهش وزن مخصوص ادرار
  • افزایش BUN
  • افزایش کراتینین سرم
  • پر ادراری
  • نارسایی کلیه
  • نکروز توبولی کلیه

تنفسی:

  • تنگی نفس
  • ادم حنجره
  • فیبروز ریه
  • دپرسیون تنفسی

متفرقه:

  • تب

 

جنتامایسین

 

اشکال دارویی جنتامایسین

این دارو اشکال مختلفی مانند پماد ، آمپول و ایمپلنت است؛ آمپول های آن به صورت 20 و 40 و 80 میلی گرم است.

از جمله نام های مطرح آن می توان به جنتادیک اشاره کرد .

دوز درمانی هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد پزشک می باشد.

از دارو های همدسته جنتامایسین می توان به آمیکاسین و کانامایسین و استرپتومایسین و توبرامایسین و نئومایسین اشاره کرد

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

تداخلات دارویی جنتامایسین

مشخصات کلی و تداخلات عمومی:

  • تغییر در فلور نرمال دستگاه گوارش
  • تشدید هیپوکلسمی
  • اختلال در پاسخ ایمنی در برابر عوامل باکتریایی
  • تشدید سمیت کلیوی
  • تشدید اثرات بلاک کننده عصبی-عضلانی
  • تشدید سمیت گوشی

تداخلات رده X (پرهیز):

  • آگالسیداز آلفا، آگالسیداز بتا
  • آتالورن، ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)
  • واکسن وبا
  • فوسکارنت، مانیتول (سیستمیک)
  • مکامیلامین، متوکسی فلوران

کم شدن اثرات داروها توسط جنتامایسین (سیستمیک):

  • آگالسیداز آلفا و بتا
  • ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)
  • واکسن ب.ث.ژ (ایمنی‌زا)
  • گلیکوزیدهای قلبی
  • واکسن وبا
  • دیستیگمین
  • لاکتوباسیلوس و استریول
  • سدیم پیکوسولفات
  • واکسن حصبه

کاهش اثرات جنتامایسین (سیستمیک) توسط داروها:

  • سفالوسپورین‌ها
  • پنی‌سیلین‌ها

افزایش اثرات داروها توسط جنتامایسین (سیستمیک):

  • بیس‌فسفونات‌ها
  • فرآورده‌های حاوی سم بوتولینوم
  • کربوپلاتین
  • کولیستیمتات
  • سیکلوسپورین (سیستمیک)
  • مکامیلامین
  • متوکسی فلوران
  • ترکیبات بلاک کننده عصبی-عضلانی
  • فرآورده‌های تنوفوویر

افزایش اثرات جنتامایسین (سیستمیک) توسط داروها:

  • آمفوتریسین بی
  • آربکاسین
  • آتالورن
  • کاپرئومایسین
  • سفالوسپورین‌ها
  • سیس پلاتین
  • فوسکارنت
  • دیورتیک‌های لوپ
  • مانیتول (سیستمیک)
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • اوکساتومید
  • فرآورده‌های تنوفوویر
  • ونکومایسین

تداخل با غذا:

  • هیچ تداخلی مشخص نشده است.

 

منع مصرف و موارد احتیاط جنتامایسین

مصرف جنتامایسین در صورت حساسیت شدید به این دارو یا آنتی‌بیوتیک‌های دیگر توصیه نمی‌شود. افرادی که حساسیت به آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلین، سفالوسپورین و دیگر آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکتامی دارند، یا دارای مشکلات کلیوی، عصبی، عضلانی، قلبی، یا گوارشی هستند، همچنین خانم‌های باردار و شیرده و افراد سالمند باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند.

 

هشدارها جنتامایسین

  • افزایش فاصله بین دفعات مصرف دارو در بیماران با عیب کار کلیه ضروری است.
  • در بیماران سالخورده مبتلا به پارکینسون و نوزادان، مصرف جنتامیسین باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.
  • خودداری از مصرف طولانی‌مدت این دارو توصیه می‌شود.

 

توصیه‌های مصرف جنتامایسین

  • به دلیل دفع اصلی این داروها از طریق کلیه و افزایش غلظت آن در ادرار، بیماران باید مقدار کافی آب یا مایعات را مصرف کنند تا جلوی آسیب به مجاری ادراری را بگیرند.
  • تزریق زیر جلدی جنتامایسین به دلیل دردناک بودن توصیه نمی‌شود.
  • مقدار مصرف جنتامایسین ممکن است در بیماران با سوختگی، بیماران پس از جراحی، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های زنان کاهش یا افزایش یابد، بنابراین مصرف آن باید با دقت توسط پزشک تعیین شود.
  • از ترکیب جنتامایسین با سایر داروها در یک محلول خودداری شود به دلیل احتمال تشکیل کمپلکس‌های ناخواسته.

دارو های هم گروه جنتامایسین

  • استرپتومایسین
  • آمیکاسین
  • توبرامایسین
  • نئومایسین
  • کانامایسین

 

اسامی تجاری موجود در ایران

  • آمپول جنتامایسین دی پی 20 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین البرزدارو 20 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتادیک 20 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین زهراوی 20 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین-اکسیر 20 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتکس 80 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین البرزدارو 80 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتادیک 40 میلی گرم/میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین-اکسیر 40 میلی گرم/1میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین زهراوی 40 میلی گرم/1میلی لیتر
  • آمپول جنتادیک 80 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین-اکسیر 80 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتامایسین زهراوی 80 میلی گرم/2میلی لیتر
  • آمپول جنتادیک 80 میلی گرم/2میلی لیتر

 

جنتامایسین

 

در آخر…

جنتامایسین با عبور از غشای باکتری، مانع از بیوسنتز پروتئین توسط ریبوزوم‌ها می‌شود. این خاصیت باعث می‌شود که جنتامایسین به عنوان یک آنتی‌بیوتیک موثر در درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف، از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی، ادراری و غیره، استفاده شود. این دارو به عنوان یک انتخاب درمانی معمولاً برای عفونت‌های جدی که مقاوم به دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، در نظر گرفته می‌شود

 

سوالات متداول

آمپول جنتامایسین برای چی خوبه؟

آمپول جنتامایسین یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی، ادراری، پوست و بافت نرم و گاهی عفونت‌های دستگاه گوارشی. این دارو به‌ خصوص برای عفونت‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌های دیگر مقاوم هستند، مفید است.

 

جنتامایسین چه عوارضی دارد؟

جنتامایسین ممکن است عوارض جانبی متنوعی داشته باشد که شامل عوارض گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و نفخ معده می‌شود. همچنین ممکن است عوارض اعصابی و عضلانی مانند سردرد، گیجی، تهوع و تهوع، و همچنین عوارض حساسیتی مانند آلرژی، آبریزش و قرمزی پوست و مشکلات تنفسی از جمله سرفه و تنگی نفس را نیز داشته باشد. برای اطمینان از ایمنی و موثریت درمان، مهم است که هرگونه علامت یا عارضه جانبی را به پزشک خود اطلاع دهید.

منابع سایت دارو شناسی ( https://www.drugs.com/vancomycin.html)و کتاب فارماکولوژی برای پزشکان.

شما می‌توانید در آرین طب خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دریافت کنید.

برخی از خدمات ما شامل ویزیت پزشک متخصص در منزل، سونوگرافی در منزل، رادیولوژی در منزل، طب سوزنی در منزل، مشاوره روانشاسی و تغذیه در منزل است.

برای مشاهده همه سرویس های ما به صفحه خدمات مراجعه کنید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

منابع سایت دارو شناسی( https://www.drugs.com/mtm/gentamicin.html ) و کتاب فارماکولوژی برای پزشکان.

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...