آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) – زگیل تناسلی

آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی

آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV test)

آزمایش  ویروس پاپیلومای انسانی، وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص می‌دهد، ویروسی که می‌تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی، سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم شود. برای انجام این آزمایش می توانید از پزشکان متخصص آرین طب مشورت بگیرید و از خدمات آزمایشگاه آنلاین آرین طب نیز بهره مند شوید.

ممکن است پزشک شما آزمایش HPV را در موارد زیر توصیه کند:

تست پاپ شما غیر طبیعی باشد

شما 30 سال یا بیشتر سن داشته باشید.

تست HPV فقط برای زنان در دسترس است. هنوز هیچ آزمایش HPV برای تشخیص ویروس در مردان وجود ندارد. با این حال، مردان ممکن است به HPV آلوده شده و ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

چرا این کار انجام شده است؟

تست HPV یک تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم است، اما این آزمایش به شما نمی گوید که آیا سرطان دارید یا خیر. در عوض، آزمایش وجود HPV، ویروسی که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود، در سیستم شما تشخیص می‌دهد. انواع خاصی از  HPV  از جمله انواع 16 و 18  خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

دانستن اینکه آیا یک نوع HPV دارید که شما را در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار می دهد یا خیر، به این معنی است که شما و پزشکتان بهتر می توانید در مورد مراحل بعدی مراقبت های بهداشتی خود تصمیم بگیرید. این مراحل ممکن است شامل نظارت بر پیگیری، آزمایش بیشتر یا درمان سلول های غیر طبیعی باشد.

استفاده روتین از تست HPV زیر 30 سال توصیه نمی شود و خیلی مفید نیست. HPV از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و در افراد جوان بسیار شایع است – اغلب، نتایج آزمایش مثبت خواهد بود. با این حال، عفونت های HPV اغلب در طی یک یا دو سال خود به خود از بین می روند.

تغییرات دهانه رحم که منجر به سرطان می شود معمولاً چندین سال – اغلب 10 سال یا بیشتر – طول می کشد تا ایجاد شود. نتایج آزمایش HPV شما مثبت یا منفی خواهد بود.

تست HPV مثبت. نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که شما یک نوع HPV پرخطر دارید که با سرطان دهانه رحم مرتبط است. این بدان معنا نیست که شما در حال حاضر سرطان دهانه رحم دارید، اما این یک علامت هشدار دهنده است که سرطان دهانه رحم ممکن است در آینده ایجاد شود. احتمالاً پزشک شما یک آزمایش بعدی را برای یک سال آینده توصیه می کند تا ببیند آیا عفونت از بین رفته است یا برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم شما را معاینه کند.

میتوانید از متخصصین زنان و زایمان و عفونی آرین طب کمک بگیرید.

  • تست HPV منفی: نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که شما هیچ یک از انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شود را ندارید.
  • بسته به نتایج آزمایش شما، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را به عنوان مرحله بعدی توصیه کند:
  • نظارت معمولی: اگر سن شما بیش از 30 سال است و تست HPV شما منفی و تست پاپ شما نرمال است، از برنامه توصیه شده کلی برای تکرار هر دو آزمایش در پنج سال پیروی خواهید کرد.
  • کولپوسکوپی: در این روش پیگیری، که در صورت غیرطبیعی بودن تست پاپ توصیه می‌شود، پزشک از یک لنز بزرگ‌نمای مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می‌کند.
  • بیوپسی: در این روش، که معمولا همزمان با کولپوسکوپی انجام می شود، پزشک نمونه ای از سلول های دهانه رحم (بیوپسی) را برای بررسی دقیق تر زیر میکروسکوپ می گیرد.
  • حذف سلول های غیر طبیعی دهانه رحم: برای جلوگیری از تبدیل سلول‌های غیرطبیعی به سلول‌های سرطانی، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن مناطقی از بافت حاوی سلول‌های غیرطبیعی پیشنهاد کند.

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

مراجعه به متخصص

اگر نتایج تست پاپ یا HPV غیرطبیعی باشد، احتمالاً پزشک، شما را برای معاینه کولپوسکوپی به متخصص زنان ارجاع می دهد. اگر نتایج آزمایش نشان دهد که شما ممکن است سرطان داشته باشید، ممکن است برای درمان به یک دکتر متخصص در درمان سرطان دستگاه تناسلی زنان (متخصص انکولوژیک زنان) ارجاع داده شوید که میتوانید از متخصصین ما در آرین طب کمک بگیرید.

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...