نوار قلب در منزل

نوار قلب

نوار قلب در منزل

نوار قلب در منزل یا الکتروکاردیوگرافی (ECG   یا EKG )یک روش تشخیصی ساده و بدون درد و غیرتهاجمی است که امکان مشاهده فعالیت الکتریکی قلب را برای پزشک امکان پذیر می کند.با گرفتن نوارقلب میتوان ریتم وتعدادو شدت ضربان قلب رابررسی کرد و برخی مشکلات ساختاری قلب مانند بزرگ بودن بطن قلب(هیپرتروفی بطنی) را پی برد.

از نوارقلب یا ECG  میتوان برای تشخیص مشکلات گره سینوسی دهلیزی یا گره سینوسی(قسمتی از قلب است که باعث تولید ضربان قلب می‌شود.)،گره دهلیزی بطنی،مسیرهای هدایت عصبی در قلب(هدایت ایمپالس ها به بخش های مختلف قلب)،سرعت و ریتم قلب،اندازه یا ضخامت حفره‌های خاص قلب استفاده کرد.

تعداد ضربان قلب طبیعی بین 60 الی100 بار در دقیقه است که اگر تعداد ضربان قلب از 60 بار در دقیقه کم تر باشد به آن برادی کاردی و اگر بیش تر از 100 بار در دقیقه باشد به آن تاکی کاردی یا به اصطلاح تپش قلب می گویند.تعداد ضربان قلب از این جهت اهمیت دارد که میزان خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت ها و اندام های بدن را تعیین می کند و اگر این خونرسانی مختل شود باعث مرگ  سلول و در نتیجه مرگ بافت می شود.

ریتم ضربانات قلب

ریتم ضربانات قلب ،عملکرد صحیح عضلات قلب را نشان می دهد و در صورت بروز مشکل و آریتمی و دیس ریتمی ها پزشک متخصص قلب میتواند تشخیص دهد منشا آن کجاست.البته باید به این نکته اشاره کرد آریتمی لزوما به خاطر مشکلات عضله قلب اتفاق نمیفتد و گاهی از عوارض داروها و سایر بیماری ها و گاهی به دلیل محرک ها مانند  استرس عاطفی شدید، اضطراب، عصبانیت، درد یا غافلگیری ناگهانی ،سطح قند خون خیلی کم یا خیلی زیاد،افعالیت بدنی و…ست.

 ممکن است برخی از افراد فکر کنند این روش درمانی خطرناک است و خطر شوک الکتریکی دارد اما الکترود ها تنها فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کنند و هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند.فقط هنگام برداشتن الکترودها ممکن است فرد احساس ناخوشایند مشابه باند یا چسب را حس کند.

برای انجام نوارقلب هیچ آمادگی خاصی لازم نیست و سنسورهایی (الکترود هایی) بر روی قفسه سینه بیمار و دست ها و پاهای او متصل می شود و دستگاه فعالیت الکتریکی قلب را روی کاغذی که درجه بدی شده است،ثبت می کند و بعد از تست فرد می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.البته اگر فرد ضربان ساز یا پیس میکر دارد و یا اگر دارو و مکمل خاصی مصرف می کند باید اطلاع دهد زیرا برخی از آن ها در تعداد و ریتم قلبی اثر می گذارند و نتیجه تست را کاذب نشان می دهند.

هنگامی که نوارقلب بیمار با نوار قلب نرمال تفاوت داشته‌باشد، می‌توان به بیماری‌های قلبی خاصی شک کرد. مثلا امکان دارد طول موج‌ها کوتاه‌تر و یا بلندتر باشد و یا فاصله‌ی دو موج از هم تغییر کند، شکل موج‌ها برعکس و بدون قله شود و یا قبل و بعد از موج‌ها افتادگی وجود داشته‌باشد. این تغییرات برخی از تغییرات نوار قلب است که هر کدام می‌تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.

نوار قلب در منزل

نوارقلب در تشخیص مشکلات قلبی و نظارت بر فعالیت و وضعیت قلب انجام می شود و در برخی مواقع مانند درد قفسه سینه(آنژین صدری)،مشکلات تنفسی،احساس خستگی یا ضعف،احساس درد در قلب گرفتن نوار قلب به دلیل کمک به تشخیص بهتر و دقیق تر بیماری توصیه می شود.

نوار قلب به تشخیص بیماری عروق کرونر(عروق خونرسانی کننده به بافت خود قلب)،حمله قلبی،مشکلات ساختاری دریچه های قلب،سابقه حملات قلبی کمک می کند.

انواع دیگر ECG

الف-تست ورزش قلب: توانایی قلب برای انجام فعالیت فیزیکی نشان می دهد.در این روش فرد روی تردمیل میدود یا روی دوچرخه مینشیند و عملکرد قلب هنگام فعالیت را نشان می دهد. تشخیص بعضی بیماری های قلبی هنگام کار کردن شدید قلب، راحت تر است چون در حالت استراحت احتمال دارد قلب ظاهراً عملکرد عادی داشته باشد.

علی رغم این که این روش یک روش تشخیصی ایمن و بی خطر است اما در برخی اوقات برای بعضی از افراد خطراتی دارد.در مواقعی که فرد مشکلات زیر را داشته باشد انجام تست ورزش توصیه نمی شود:

  • آنژین قلبی ناپایدار (ناراحتی در قفسه سینه به دلیل جریان خون ضعیف)
  • آریتمی کنترل نشده (ضربان قلب نامنظم)
  • فشار خون ریوی (نوعی فشار خون بالا)
  • تنگی شدید آئورت (تنگ شدن شریان اصلی)
  • نارسایی احتقانی قلب (وضعیتی که در آن قلب به اندازه کافی خون پمپاژ نمی کند)
  • آمبولی ریه (لخته خون در شریان های یکی از شش ها)
  • دیسکسیون آئورت (پارگی در شریان اصلی)

ب-هولتر مانیتورینگ (EKG monitor) یا دستگاه نوار قلب همراه:یک نوع دستگاه نوارقلب همراه است که فعالیت قلب فرد را برای مدت طولانی ثبت می کند. در این روش  الکترودهایی  به قفسه‌ی سینه فرد متصل می‌شود. این الکترودها به یک دستگاه ضبط کوچک وصل هستند و فرد می‌تواند این دستگاه را روی کمربند ببندد یا آن را به گردن خود آویزان کند.

در صورتی متخصص قلب تست هولتر را به بیمار توصیه می‌کند که دارای یکی از علائم زیر باشد:

  • داشتن درد در قفسه سینه
  • مشکل در تنفس (تنگی نفس)
  • بیهوشی و غش بدون دلیل مشخص
  • داشتن سرگیجه مداوم
  • ضربان قلب نامنظم

گرفتن نوار قلب در تشخیص وسعت و پیشرفت انفارکتوس میوکارد یا همان سکته قلبی( Myocardial Infarctionیا MI )از مهم ترین بخش های روند درمان است که فقط یک بار گرفته نمی شود و چندین بار در زمان های مختلف حتی چند ساعت بعد از وقوع  سکته قلبی نوارقلب گرفته می شود تا روند درمان و میزان تاثیرگذاری آن بررسی شود.

سکته قلبی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری ها است که در اغلب موارد باعث مرگ می شود بنابراین باید به عوامل خطر آن توجه کرد و از آن ها دوری کرد.از عواملی که ریسک سکته قلبی را افزایش می دهد می توان به سن بالاتر، سیگار کشیدن فعال، فشار خون بالاجنسیت مرد(در هر سنی مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری های قلبی هستند.)، سطح پایین فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی گذشته، چاقی و مصرف الکل اشاره کرد.

نوار قلب در منزل تهران
  • گرفتن نوار قلب در منزل قیطریه
  • نوار قلب در زعفرانیه
  • گرفتن نوار قلب کامرانیه
  • نوارقلب فرمانیه
  • نوار قلب در خانه الهیه
  • گرفتن نوار قلب در خانه جردن
  • نوار قلب پاسداران
  • نوار قلب در منزل شمال تهران
  • نوار قلب در خانه تهران

علائم سکته قلبی

از علائم سکته قلبی درد قفسه سینه که افراد آن را فشار یا احساس سنگینی یا گرفتگی توصیف می کنند و میتواند به کتف و فک و بازو(اغلب دست چپ اما به دست راست نیز امکان انتشار دارد) و گاهی بالای شکم میتوان نام برد و از سایر علائم و نشانه های ای بیماری خطرناک به تنگی نفس(به دلیل کاهش جریان خون خروجی از قلب و کاهش اکسیژن رسانی رخ می دهد)،ضعف، سبکی سر، تپش قلب و…می توان اشاره کرد.

هم چنین یک روش غربالگری اولیه در افرادی که سابقه خانوادگی مشکلات و بیماری های قلبی دارند،است.اگر یک فرد درجه اول شما دچار حمله قلبی و مشکلات قلبی باشد احتمال ابتلای شما نیز افزایش پیدا می کند.به دلیل این که نمیتوان شرایط خانوادگی بیماری قلبی را از بین برد باید برخی نکات را رعایت کنید تا ریسک مشکلات قلبی را کاهش داد مانند سیگار نکشیدن،ورزش کردن،رژیم غذایی سالم و کم چربی،کاهش کلسترول و بررسی منظم آن،بررسی منظم فشارخون و قندخون.

برای گرفتن نوار قلب در منزل در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه و با پرستاران مجرب و حرفه ای می توانید از تیم خدمات پزشکی و خدمات پرستاری در منزل آرین طب استفاده کنید.آرین طب با ارائه خدمات پزشکی مانند ویزیت پزشک متخصص،پانسمان زخم،فیزیوتراپی در منزل،گفتاردرمانی و… و خدمات پرستاری مانند تزریق سرم در منزل به شما جهت بهبود سریع تر بیماری و کاهش مدت درمان و با کمترین عوارض بیماری با پشتیبانی 24 ساعت کمک می کند.برای تفسیر نوار قلب خود میتوانید از ویزیت متخصص قلب در منزل استفاده کنید و درصورت نیاز و دستور پزشک،از سونوگرافی کالر داپلر که باعث می شود سرعت و حرکت جریان خون در عروق (ورید ها و شریان ها) بررسی شود،و اکوکاردیوگرافی در منزل که به آن اکوی قلب و یا سونوگرافی قلب نیز می گویند که با استفاده از امواج صوتی ساختمان داخلی قلب به تصویر کشیده می شود و در حقیقت به عنوان  استاندارد تشخیص بیماری های قلبی تلقی میشود،استفاده کرد.

دنبال کردن آرین طب در رسانه ها:

خبر فارسی

 

رزرو نوبت انجام نوار قلب در منزل:

Loading...

کمبود منیزیم
کمبود منیزیم(Magnesium deficiency) یک مشکل شایع در جوامع مختلف است که در سلامتی افراد موثر است. منیزیم به عنوان یک
آتنولول
مطالعه‌ای روی داروها و تأثیرات آن‌ها بر سلامتی انسان‌ها به عنوان یکی از زمینه‌های پرکاربرد و مهم در علوم پزشکی
قرص بیزوپرولول
قرص بیزوپرولول(Bisoprolol tablets) یکی از داروهای مهم و پرکاربرد در درمان برخی از مشکلات قلبی است که در اینجا قصد
قرص متوپرولول
فشار خون بالا یک بیماری شایع است که بر سلامتی بدن تأثیر می‌گذارد. اگر فشار خون بالا دارید، نیروی فشار
قرص ریواروکسابان
با رشد روزافزون در زمینه علوم پزشکی، داروهایی مانند قرص ریواروکسابان (Rivaroxaban tablets) یا زارلتو (XARELTO) به‌عنوان ابزارهای حیاتی برای
گلبول‌های قرمز
گلبول‌ های قرمز: ساز و کار، عملکرد، و اهمیت در سلامت گلبول‌های‌قرمز (Red blood cells) بخش مهمی از سیستم گردش