اختلال شخصیت ضد اجتماعی | علایم و نشانه ها

اختلال شخصیت ضد اجتماعی ( Antisocial Personality Disorder ) یکی از بیماری های دسته نمایشی ، هیجانی و دمدمی می باشد که مهمترین مشخصه آن زیر پا گذاشتن حقوق دیگران و بی توجهی به آن و پیروی نکردن از هنجار های اجتماعی می باشد .

افراد مبتلا به این اختلال تشخیص دادن درست از غلط را ندارند و مسولیت پذیر نمی باشند و پشیمان از اعمال و رفتار که انجام داده اند نیستند و برای رسیدن به منافع خودشان دروغ می گویند .

همه گیر شناسی : در جمعیت عادی میزان شیوع در مردان 3 درصد و در زنان 1 درصد است ( در مردان شایع تر می باشد ) ؛ در میان زندانی ها ممکن است به 75 درصد برسد . در گروه های اجتماعی اقتصادی پایین شایع تر می باشد .

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یکی از انواع اختلالات شخصیت می باشد .

سبب شناسی : از عوامل که در ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود آسیب یا اختلال عملکرد مغزی می باشد ، از دیگر عوامل سابقه رها شدن یا آزار از سوی والدین است .

تنبیه های مکرر ، مستبدانه و خشم والدین از عوامل موثر در بروز این اختلال می باشد ؛ بی توجهی در دوران کودکی در بروز این عارضه موثر می باشد .

یکی دیگر از علت های آن ژنتیک می باشد و ابتلای اعضا درج یک خانواده به این بیماری و همچنین جنسیت از عوامل موثر بوده ، بروز این عارضه در مردان بیشتر می باشد .

سیر و پیش آگهی متغیر است . غالبا با گذشت اوایل یا اواسط بزرگسالی به شکل قابل ملاحظه ای بهبود می یابد .

زمانی تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی روی فرد گذاشته می شود که رفتار‌ های ضد اجتماعی که از خود بروز می دهد بر اثر بیماری‌ های دیگری مانند اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوفرنی نباشد .

کودکانی که دچار اختلال سلوک می باشند اگر تا 18 سالگی درمان نشود ممکن باعث بروز این اختلال در دوران بزرگسالی آنها شود . عوامل مانند افسردگی و اختلال نقص توجه بیش فعالی در بروز این بیماری موثر می باشد .

تشخیص

فرد تقریبا در همه جنبه های زندگی به حقوق دیگران احترام نمی گذارد و آنها را نقض می کند ؛ این رفتار از 15 سالگی شروع شده و با حداقل 3 مورد زیر نشان داده می شود :

1. فرد با پیش نگرفتن رفتار های قانونی ، هنجار های اجتماعی را رعایت نمی کند و این موضوع را تکرار اعمال مجرمانه ای که به دستگیری او منجر می شوند ، نشان می دهد .

2. مکار و فریب کار است و این موضوع را دروغ گویی های مکرر ، استفاده از نام های مستعار یا کلاهبرداری از دیگران به منظور سود جویی شخصی یا لذت بردن نشان می دهد .

3. فرد بدون فکر و بلافاصله بر اساس امیال ناگهانی خود عمل می کند یا نمی تواند از پیش برنامه ریزی کند .

4. زودرنج ، زودخشم و تحریک پذیر یا پرخاشگر است و این موضوع را تکرار دعوا ها یا تهاجم های فیزیکی نشان می دهد .

5. با کار های خطرناکی که انجام می دهد ، ایمنی خود یا دیگران را رعایت نمی کند .

6. تقریبا در همه امور بی مسئولیت است و این موضوع را تکرار قانون شکنی ها در محل کار یا رعایت نکردن مسئولیت های مالی نشان می دهد .

7. پشیمانی و عذاب وجدان ندارد و این موضوع را بی تفاوتی او نسبت به ناراحت کردن دیگران ، بد رفتاری با آن ها یا دزدیدن اموال آن ها یا تلاش برای توجیه این اعمال نشان می دهند .

فرد مبتلا به این اختلال حداقل 18 سال سن دارد . شواهد نشان می دهد که فرد اختلال سلوک دارد و شروع آن قبل از 15 سالگی بوده است و رفتار های ضد اجتماعی صرفا در طول اختلال روانی دیگر روی نمی دهند .

عوارض این اختلال : مرگ ناشی از خشونت ، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر ، خودکشی یا سایر رفتار‌ های خود‌ آزاری مانند آسیب فیزیکی ، مشکلات قانونی و مالی مانند ارتکاب جرم و زندان افتادن ، سوء‌ استفاده از کودکان ، اختلالات افسردگی می باشد .

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

درمان

اختلال شخصیت ضد اجتماعی مانند دیگر اختلالات روانی شامل دو بخش دارو درمانی و روان درمانی می باشد .

1. دارو درمانی :

برای مقابله با علائمی مانند اضطراب ، خشم و افسردگی از درمان دارویی استفاده می شود .

اگر شواهدی از اختلال کمبود توجه و بیش فعالی مشخص شد از دارو های محرک روانی مانند متیل فنیدیت ( ریتالین ) استفاده خواهد شد .

برای کنترل رفتار های تکانشی بیمار از دارو های ضد تشنج ( مانند کاربامازپین و والپروات سدیم )  و از تثبیت‌ کننده‌ های خلق ، که به بهبود کنرل تغییرات شدید در خلق و خو یا رفتار کمک خواهد کرد برای مثال لیتیوم استفاده می شود .

همچنین از آنتاگونیست های بتا آدرنرژیک برای کاهش پرخاشگری استفاده خواهد شد .

البته تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو برای افراد مختلف را دارد پزشک متخصص می باشد و نباید مصرف دارو ها به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج صورت بگیرد .

2. روان درمانی :

در اغلب موارد روان درمانی دشوار می باشد زیرا این افراد به درمان این اختلال اهمییت نمی دهند ؛ در صورتی که به توان بیمار را بستری کرد و به این ترتیب مانع اقدامات ضد اجتماعی او شد ، روان درمانی آسان تر و راحت تر صورت می گیرد .

روان درمانی شامل ارائه و آموزش روش های مدیریت و کنترل خشم و خشونت ، درمان سوء مصرف الکل یا مواد مخدر می باشد .

آموزش مهارت های اجتماعی برای بهبود روابط بین فردی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی موثر می باشد .

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

برای رزرو خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...