اختلال شخصیت وابسته | علایم و نشانه ها

اختلال شخصیت وابسته ( Dependent personality disorder ) نوعی اختلال روانی بوده که در آن فرد وابستگی شدید و غیر عادی به حضور در کنار دیگران دارد و از تنهایی وحشت دارد .

این افراد همیشه احساس در ماندگی و ترس از تنها ماندن و تسلیم در برابر سختی ها هستند و در اکثر اوقات غرق شدن در افکار منفی می باشند .

از ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته می توان به تعامل اجتماعی مختل و عزت نفس پایین و اضطراب همیشگی اشاره کرد .

همه گیر شناسی : احتمال بروز اختلال شخصیت وابسته در کودکان خردسال شایع تر از بزرگسالان می باشد و همچنین در زنان بیش از مردان می باشد .

سبب شناسی : بیماری جسمی مزمن ، اضطراب جدایی یا از دست دادن والدین در دوران کودکی ممکن است زمینه ساز این اختلال باشند .

یکی دیگر از علت های آن ژنتیک می باشد و ابتلای اعضا درج یک خانواده به این بیماری و همچنین جنسیت از عوامل موثر بوده ، بروز این عارضه در زنان بیشتر می باشد .

از دیگر عوامل سابقه آزار و اذیت از سوی دیگران در سنین کودکی می باشد . کنترل و استبداد گری بیش از حد خانواده در سنین کودکی نیز در بروز ابتلا به این اختلال موثر می باشد .

سیر و پیش آگهی

این اختلال ممکن است سیر مزمنی داشته باشد و درمان آن مشکل باشد ؛ پیش آگهی کلی چندان مناسب نیست .

در صورت از دست دادن یک رابطه، احتمال بروز افسردگی وجود دارد .

اغلب این افراد برای بر طرف شدن نیاز های عاطفی و فیزیکی خود به افراد نزدیک خود و آشنایان روی می آوردند .

تشخیص

فرد نیاز مفرط و فراگیر دارد که دیگران به او رسیدگی کنند و این نیاز باعث می شود رفتار مطیعانه و چسبنده در پیش گیرد و از جدا شدن بترسد ؛ این نیاز قبل از اوایل بزرگسالی شروع می شود ، در شرایط و موقعیت های مختلف حضور دارد و با حداقل 5 مورد زیر نشان داده می شود :

1. در تصمیم گیری های روزمره به توصیه و دلگرمی دیگران به شدت نیاز دارد .

2. به دیگران نیاز دارد تا مسئولیت اکثر زمینه های زندگی او را بر عهده بگیرند به دلیل اینکه خود به تنهایی توانایی انجام این امور را ندارد .

3. نمی تواند مخالفت خود با دیگران را اعلام کند ، زیرا که می ترسد حمایت یا تایید آنها را از دست بدهد و خود را تنها پیدا کند .

4. نمی تواند برای انجام پروژه ها پیش قدم شود یا به تنهایی نمی تواند کاری را انجام دهد ( به علت عدم اعتماد به نفس در قضاوت و تصمیم گیری درست یا توانایی های خود نه به علت بی انگیزگی یا فقدان انرژی ) .

5. برای به دست آوردن حمایت دیگران تقریبا دست به هر کاری می زند تا جایی که برای انجام کار های نا خوشایند نیز داوطلب می شود تا رضایت آنها را به دست آورد .

6. وقتی تنها می شود احساس معذب بودن یا درماندگی می کند ، زیرا به شدت و به طور اغراق آمیز می ترسد که نتواند از عهده مراقبت از خود برآید و درمانده شود .

7. وقتی رابطه صمیمانه و نزدیکش با یک نفر قطع می شود ، به سرعت به دنبال ایجاد رابطه با یک نفر دیگر می گردد تا منبعی برای حمایت داشته باشد .

8. به طرز غیر منطقی و غیر واقع بینانه می ترسد تنها بماند و مجبور شود به تنهایی از خودش مراقبت به عمل آورد و درمانده شود .

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته معمولا به دلیل ترسی که از تنهایی و دور ماندن از دیگران دارند به دنبال ایجاد رابطه جدید می باشند حتی زمانی که با فردی دیگر در رابطه هستند تا زمانی این رابطه تمام شد تنها نباشند .

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

عوارض این اختلال : افرادی که از این عارضه رنج می بردند در معرض ابتلا به اختلال افسردگی ، فوبیا ، سوء مصرف مواد مخدر و یا الکل ، اختلال اضطرابی می باشند.

درمان

اختلال شخصیت وابسته مانند دیگر اختلالات روانی شامل دو بخش دارو درمانی و روان درمانی می باشد .

1. دارو درمانی :

دارو های سروتونرژیک برای کنترل علائم اختصاصی مثل افسردگی یا اضطراب مفید می باشد . از مهمترین آنها دسته دارویی ضد افسردگی سه حلقه ای بود که شامل دارو های آمی تریپتیلین ، دوکسپین، ایمی پرامین ، آموکساپین و تریمی پرامین می باشد ؛ از عوارض این دارو ها می توان به تاری دید ، یبوست ، افزایش اشتها و سرگیجه اشاره کرد .

استفاده از دسته دارو های بنزودیازپین ها برای کنترل اضطراب و افسردگی موثر می باشد ؛ از دارو های این دسته می توان به لورازپام ، دیازپام ، کلونازپام و اگزازپام اشاره کرد .

البته تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو برای افراد مختلف را دارد پزشک می باشد و نباید مصرف دارو ها به صورت خود سرانه و بدون تجویز پزشک معالج صورت بگیرد .

2. روان درمانی :

درمان های بینش مدار به بیماران کمک می کنند عوامل موثر بر رفتار های خود را درک کرده و به این ترتیب به فردی مستقل تر ، جرات مند تر و با اتکای بیشتر به خود تبدیل خواهد شد و بتواند روابط سالمی با دیگران داشته باشد .

رفتار درمانی ، آموزش قاطعیت ، خانواده درمانی و گروه درمانی همگی به کار رفته و موفق بوده اند ؛ نکته ی قابل توجه این است که درمانگر باید به احساس دلبستگی بیماران در روابط مرضی احترام بگذارد .

آموزش مهارت های اجتماعی برای بهبود روابط بین فردی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته موثر می باشد .

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

برای رزرو خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...