اختلال شخصیت خودشیفته | علایم و نشانه ها

اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیستیک ( Narcissistic personality disorder ) یکی از بیماری های دسته نمایشی ، هیجانی و دمدمی می باشد که مهمترین مشخصه آن احساس خود بزرگ بینی در فرد مبتلا می باشد ، شخص از خودش تصویری ایده آل و غیر واقعی ساخته است و عاشق آن می باشد .

افراد مبتلا باور دارند از دیگران بهتر هستند و در برابر تغییر رفتار خود بسیار مقاوم هستند . افراد مبتلا در روابط بین فردی خود اکثرا شکست خورده هستند به دلیل اینکه که از فرد مقابل انتظار دارند که همیشه از او تعریف کنند .

همه گیر شناسی : میزان شیوع کمتر از 1 درصد می باشد و در مردان شایع تر از زنان می باشد .

اختلال شخصیت خودشیفته یکی از انواع اختلالات شخصیت می باشد .

سبب شناسی : یکی از علت های ایجاد آن طرد یا از دست دادن مادر می باشد ؛ به طور کلی خود بزرگ پنداری به عنوان یک روش جبرانی برای احساس حقارت قلمداد می شود .

یکی دیگر از علت های آن ژنتیک می باشد .

توجه بیش از حد والدین به فرزند و یا بی توجهی در دوران کودکی هر دو در بروز این عارضه موثر می باشند .

تشخیص

فرد تقریبا در همه جوانب زندگی خود احساس خود بزرگ بینی دارد ( در خیال و یا رفتار ) ؛ نیاز به تعریف و تمجید دیگران دارد و همدلی و همکاری ندارد. این وضعیت از اواخر نوجوانی و قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده است ، در شرایط مختلف حضور دارد و با حداقل 5 مورد زیر نشان داده می شود :

1. خود بزرگ بینی دارد و احساس می کند فردی مهم است ( برای مثال موفقیت ها و استعدادهای خود را بزرگ جلوه می دهد و بدون آنکه موفقیت های بزرگی داشته باشد ، انتظار دارد دیگران او را فردی بسیار خوب و مهم بدانند و به او بگویند )

2. دائم درباره موفقیت و قدرت و هوش و زیبایی یا عشق ایده آل خیالبافی می کند .

3. باور دارد که فردی بسیار خاص و تافته جدا بافته است و فقط افرادی که خودشان خاص یا باکلاس هستند می توانند او را درک کنند یا فقط باید با چنین افرادی رفت و آمد داشته باشد .

4. به تمجید و تحسین دیگران به شدت نیاز دارد ( علاقه در جمع ها صحبت از او باشد و دیگران از او تعریف کنند )

5. همیشه حق به جانب است و فکر می کند هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد ( بدون هیچ منطقی انتظار دارد دیگران در حق او لطف خاصی انجام دهند یا رفتاری متفاوت از دیگران با او داشته باشند یا به طور اتوماتیک انتظارات و خواسته های او را برآورده کنند ، اگر این کار را انجام نشود احساس می کند که به او بی احترامی شده است . )

6.از دیگران سوء استفاده می کند ( از آنها استفاده می کند تا به اهداف و خواسته های خود برسد . )

7. همدلی ندارد ؛ یعنی نمی خواهد احساسات و نیاز های دیگران را متوجه شود و به رسمیت بشناسد ( از نظر او فقط احساسات و نیاز های خودش مهم می باشد . )

8. معمولا به دیگران حسادت می کند یا فکر می کند دیگران به او حسادت می کنند .

9. رفتار متکبرانه دارد یا از بالا به دیگران نگاه می کند .

 

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

سیر و پیش آگهی

این اختلال ممکن است سیر مزمنی داشته باشد و درمان آن مشکل باشد ؛ پیش آگهی کلی چندان مناسب نیست .

بیمار با افزایش سن خود برخورد نامناسبی دارد ؛ چون افزایش سن برای خودشیفتگی یک آسیب به شمار می رود. بنابراین در برابر بحران های میانسالی و افزایش سن آسیب پذیرتر خواهند بود .

عارضه احتمالی این بیماری اختلالات مصرف مواد می باشد .

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است به افسردگی و اضطراب و سایر اختلالات شخصیتی مبتلا شوند .

احتمال خودکشی در اختلال شخصیت خودشیفته وجود دارد .

افراد مبتلا به این عارضه اصلا انتقاد را نمی پذیرند و در مقابل آن پرخاشگری کرده در حالیکه انتقاد از دیگران برای آنها بسیار راحت است .

درمان

درمان اختلال شخصیت خودشیفته مانند دیگر اختلالات روانی شامل دو بخش دارو درمانی و روان درمانی می باشد

1. دارو درمانی :

استفاده از لیتیوم که یک الکترولیت در بدن می باشد برای نوسانات خلقی می باشد و می تواند مشکلاتی که در خلق افراد مبتلا به این عارضه هستند را کاهش دهد ولی به دلیل اینکه داروی لیتیوم پنجره درمانی بسیار کوچکی دارد ممکن باعث مسمومیت با این دارو شود

از علائم مسمومیت با این دارو می تواند به عدم تعادل ، ناهماهنگی حرکتی ، تاری دید ، زنگ زدن گوش ، خواب آلودگی و اسهال اشاره کرد .

برای جلوگیری از مسمومیت با این دارو باید از دست رفتن زیاد آب و تشنگی طولانی مدت و تعریق زیاد جلوگیری کرد .

از دارو های ضدافسردگی برای بهبود خلق افسرده استفاده خواهد شد برای مثال می توان به آمی‌ تریپتیلین ، ایمی پرامین ، فلوکستین ، سیتالوپرام و سرترالین اشاره کرد .

البته تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو برای افراد مختلف را دارد پزشک متخصص می باشد و نباید مصرف دارو ها به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج صورت بگیرد .

2. روان درمانی :

گروه درمانی تاثیر مفید و اثبات شده ای دارد و به بیماران کمک می کند با هم تبادل نظر کرده و پاسخ همدلانه به دیگران داشته باشند .

آموزش مهارت های اجتماعی برای بهبود روابط بین فردی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته موثر می باشد .

برخی از موارد که ممکن از درمان این عارضه کمک کند اصلاح رژیم غذایی ، پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر ، انجام ورزش و فعالیت بدنی مستمر می باشند.

برای استفاده از خدمات ما نظیر پزشک عمومی و پزشک متخصص و پرستار در منزل به سایت آرین طب مراجعه کنید.

 

برای رزرو خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...