واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل ( Gardasil vaccine ) به‌ عنوان یک راه مؤثر برای جلوگیری از زگیل تناسلی معرفی می‌ شود ؛ عدم درمان ویروس HPV ممکن است منجر به افزایش احتمال ظهور زگیل تناسلی ، سرطان دهانه رحم یا مقعد شود . به همین دلیل ، دانشمندان توصیه می‌ کنند از آمپول گارداسیل استفاده شود . این مقاله به بررسی انواع ویروس ، نحوه تزریق و عوارض واکسن گارداسیل می‌ پردازد.

 

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل به‌ عنوان یک واکسن پیشگیری در برابر ویروس پاپیلومای انسانی شناخته می‌ شود که در بسیاری از موارد می‌ تواند به سرطان دهانه رحم ، سرطان مقعد و سرطان سر و گردن منجر شود . این ویروس همچنین می‌ تواند علل زگیل پوستی ، زگیل تناسلی و زگیل تار های صوتی باشد.

تزریق به‌ موقع این واکسن افراد را از این بیماری‌ های محافظت می‌ کند ، به‌ ویژه بسیاری از افرادی که آلوده به HPV بدون نشانه‌ های ظاهری از بیماری هستند. از این‌ رو ، توصیه می‌ شود که دختران و پسران در سنین مدرسه این واکسن را دریافت کرده و از امکان پیشگیری از این بیماری‌ های خطرناک بهره‌ مند شوند . این تدابیر به‌ سلامتی جامعه کمک زیادی می‌ کنند و از روش‌ های مؤثر در کاهش ابتلا به بیماری‌ های وابسته به HPV محسوب می‌ شوند.

 

ویروس HPV چیست؟

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی مجموعه‌ ای از ویروس‌ ها می باشد که به دو دسته پر خطر و کم‌ خطر تقسیم می‌ شود ؛ نوع پر خطر این ویروس در ۹۹ درصد موارد باعث بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ ها می‌ شود . سرطان های مختلف ناحیه تناسلی نیز اغلب ناشی از این ویروس هستند . پیشرفت علم امکان مقابله با بیماری‌ های ویروسی را فراهم کرده است و واکسن گارداسیل یکی از راه‌ های پیشگیری از عفونت HPV است. HPV نامی است که به گروه بسیار رایجی از ویروس ها داده شده است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی از آن‌ها را «خطر بالا» می‌نامند، زیرا با ایجاد سرطان‌هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان‌های تناسلی و سرطان‌های سر و گردن مرتبط هستند. انواع‌دیگر می توانند باعث ایجاد شرایطی مانند زگیل یا وروکاس شوند. انواع پرخطر HPV را می توان در بیش از 99 درصد از سرطان های دهانه رحم یافت. همچنین ارتباط معنی داری بین HPV و برخی از سرطان های مقعد و تناسلی و سرطان های سر و گردن وجود دارد. عفونت‌های HPV معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و بیشتر مردم نمی‌دانند که آلوده هستند.

 

واکسن گارداسیل

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

انواع مختلف HPV چیست و چه کاری انجام می دهد؟

بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد و حدود 40 نوع آن بر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد.

HPV بسیار شایع است و می تواند از طریق هر نوع تماس جنسی با فرد دیگری که قبلاً به آن مبتلا شده است، مبتلا شود.

اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به عفونت HPV مبتلا می شوند و بدن آنها به طور طبیعی بدون درمان از شر آن خلاص می شود.

اما برخی از افراد آلوده به نوع پرخطر HPV قادر به پاکسازی آن نیستند.

با گذشت زمان، این می تواند باعث رشد غیر طبیعی بافت و همچنین تغییرات دیگری شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان شود.

انواع پرخطر HPV با انواع مختلف سرطان مرتبط هستند، از جمله:
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان فرج
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • برخی از سرطان های سر و گردن

 

واکسن HPV چگونه کار می کند؟

Gardasil واکسن HPV است که از سال 2012 در برنامه واکسیناسیون NHS استفاده می شود.

گارداسیل 9 در برابر 9 نوع HPV ایمنی ایجاد می کند: 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58. در بین آنها، انواع 16 و 18 علت اکثر سرطان های دهانه رحم در بریتانیا (بیش از 80٪) است. . انواع 31، 33، 45، 52 و 58 باعث 15 درصد بیشتر سرطان های دهانه رحم می شوند.

انواع 6 و 11 HPV باعث حدود 90 درصد زگیل های تناسلی می شود، بنابراین استفاده از گارداسیل 9 به محافظت از دختران و پسران در برابر سرطان و زگیل تناسلی کمک می کند.

واکسیناسیون HPV در برابر سایر عفونت‌هایی که در طول رابطه جنسی منتشر می‌شوند، مانند کلامیدیا ایمنی ایجاد نمی‌کند و مانع باردار شدن دختران نمی‌شود، بنابراین انجام رابطه جنسی ایمن همچنان بسیار مهم است.

 

انواع واکسن گارداسیل

واکسن‌ های گارداسیل ایجاد شده‌ اند تا از عفونت‌ های ویروس پاپیلوما جلوگیری کرده و از بروز سرطان در اعضای حساس بدن مانند دهانه رحم ، واژن ، آلت تناسلی ، سر ، گردن ، مقعد و گلو محافظت نمایند ؛ این واکسن‌ ها شامل گارداسیل ، گارداسیل ۹ و سرواریکس می‌ شوند که توسط سازمان FDA آمریکا تصویب شده‌ اند .

گارداسیل ۹ یک نسل پیشرفته‌ تر از گارداسیل است و در برابر ۹ نوع ویروس مختلف از جمله ( ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۳۱ ، ۳۳ ، ۴۵ ، ۵۲ ، ۵۸ ) حفاظت می‌ کند . ویروس‌ های ۱۶ و ۱۸ از نوع‌ های بسیار پرخطر هستند و می‌ توانند به سرطان دهانه رحم و واژن منجر شوند . همچنین ، ویروس‌ های ۶ و ۱۱ باعث بروز زگیل تناسلی می‌ شوند ؛ بنابراین ، تزریق این واکسن‌ ها می‌ تواند در پیشگیری از این نوع عفونت‌ ها و حفاظت از سلامتی زنان و مردان نقش داشته باشد .

 

آمپول گارداسیل برای چیست؟

آمپول گارداسیل طراحی شده است تا در برابر انواع مختلف ویروس HPV محافظت کند که بسیاری از آن‌ ها به‌عنوان عوامل عفونتی جنسی شناخته می‌ شود . این آمپول جهت پیشگیری از انتقال ویروس زگیل تناسلی در زنان و مردان ، شامل سوش‌ های شایع که عوامل زگیل تناسلی و سرطان‌ زا را پوشش می‌ دهد ، مورد استفاده قرار می‌ گیرد . این واکسن می‌ تواند جلوگیری از بیشتر موارد سرطان گردن رحم در زنان را ارتقا دهد ، به شرطی که فرد قبل از انتقال ویروس ، واکسینه شده باشد . همچنین ، می‌ تواند از بروز سرطان واژن و مهبل در زنان و زگیل تناسلی و سرطان مقعد در هر دو جنس جلوگیری نماید . عفونت HPV بسیار پراکنده است و در اکثر مواقع بدون نمایانگر های خاص ظاهر نمی‌ شود .

با این‌ حال ، حفاظت طولانی‌ مدت از گارداسیل مورد انتظار است ، اما واکسیناسیون هیچگاه به‌عنوان جایگزینی برای غربالگری سرطان رحم نمی‌ باشد ؛ بنابراین ، زنان همچنان باید به طور منظم تست پاپ‌ اسمیر را انجام دهند .

 

تزریق آمپول گارداسیل در منزل

مصرف ازتیمیب در کودکان ممکن است به دلیل عدم تثبیت ایمنی و اثربخشی در این گروه سنی، مشکلاتی را ایجاد کند. برخی مطالعات کوچک در کودکان بالای ۱۰ سال انجام شده است، اما استفاده از این دارو در زیر ۱۰ سال سن برای کودکان توصیه نمی‌شود. به همین دلیل، قبل از استفاده از ازتیمیب در کودکان، مناسب است با پزشک مشورت کرده و راهکار مناسبی را انتخاب نمایید.

می‌توانید برای تزریق آمپول گارداسیل در منزل، با مرکز آرین طب تماس بگیرد و نوبت رزرو کنید تا یک پرستار برای انجام این کار به منزل شهر تهران اعزام شود.

 

واکسن گارداسیل و تست پاپ اسمیر

واکسن گارداسیل برای کاهش خطر ابتلا به عفونت HPV و سرطان‌ های مرتبط پیشنهاد می‌ شود ، اما این موضوع نباید باعث اغفال شود . دریافت واکسن به‌ تنهایی کافی نیست و تست پاپ‌ اسمیر به‌عنوان یک ابزار مهم برای غربالگری و تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان ، به‌خصوص پس از ۲۵ سالگی و با داشتن فعالیت جنسی ، ادامه دارد .

 

نحوه تزريق واكسن گارداسيل

این واکسن همانند سایر واکسن‌ ها ، در عضله بازو تزریق می‌ شود . بر اساس توصیه CDC ، نوجوانان دختر و پسر در بازه سنی ۱۱ تا ۱۲ سالگی باید دو دوز این واکسن را بلافاصله شش ماه دریافت کنند . نوجوانان کمتر از ۱۱ سال و بیشتر از ۱۲ سال نیز با همین برنامه ۲ دوز واکسن دریافت می‌ کنند .

دانشمندان بر این باورند که دریافت ۲ دوز واکسن گارداسیل برای نوجوانان زیر ۱۵ سال اثرات مثبت و کاملی خواهد داشت . اگر نوجوان بعد از سن ۱۵ سال تا ۲۶ سال برای دریافت این واکسن اقدام کند ، باید ۳ دوز واکسن را دریافت کند . دوز دوم بافاصله یک ماه از دوز اول و دوز سوم بافاصله ۳ ماه از دوز دوم تزریق می‌ شود . FDA همچنین تأیید کرده است که افرادی که تا قبل از ۲۶ سالگی واکسن گارداسیل ۹ نگرفته‌ اند ، می‌ توانند تا سن ۴۵ سالگی از این واکسن بهره‌ مند شوند .

نکته مهم این است که تزریق واکسن گارداسيل در دوران بارداری ، شیردهی و یا در افراد با سیستم ایمنی ضعیف توصیه نمی‌ شود .

 

چه کسانی می توانند واکسن HPV را از طریق برنامه واکسیناسیون NHS تزریق کنند؟

دوز اول واکسن HPV به طور معمول به دختران و پسران 12 و 13 ساله ارائه می شود. دوز دوم 6 تا 24 ماه پس از دوز اول ارائه می شود.

اگر یکی از دوزهای واکسن HPV خود را فراموش کردید، با پزشکان عمومی خود در آرین طب مشورت کنید.

داشتن هر دو دوز واکسن برای ایمنی کامل بسیار مهم است.

 

چرا واکسن گارداسیل در سنین پایین تزریق می‌شود؟

عفونت‌های HPV می‌توانند از طریق هر تماس پوستی منتقل شوند و معمولاً در انگشتان، دست‌ها، دهان و اندام تناسلی دیده می‌شوند.

این بدان معنی است که ویروس می تواند در طول هر نوع فعالیت جنسی، از جمله لمس کردن، پخش شود.

اگر واکسن HPV را دختران و پسران قبل از تماس با HPV به عبارت دیگر، قبل از شروع فعالیت جنسی آن را دریافت کنند، بهترین نتیجه را دارد.

اکثر افراد واکسینه نشده در طول زندگی خود به نوعی از HPV آلوده می شوند.

این ویروس معمولاً هیچ آسیبی ندارد زیرا سیستم ایمنی فرد عفونت را پاک می کند.

اما گاهی اوقات عفونت سال ها در بدن باقی می ماند و سپس ممکن است شروع به آسیب کند.

 

واکسیناسیون HPV برای افراد ترنس

افراد ترنس در صورتی واجد شرایط هستند که خطر ابتلا به HPV در آن‌ها مشابه MSM (مردان همجنسگرا) باشد واجد شرایط واکسن HPV هستند.

 

واکسن گارداسیل

 

واکسن گارداسیل در بارداری

واکسن گارداسیل در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا این واکسن ممکن است در دوران بارداری اثرات نامطلوبی داشته باشد و ممکن است سیستم ایمنی بدن مادر به آن به طور کامل پاسخ ندهد. همچنین، مطالعاتی درباره اثرات و ایمنی این واکسن در زنان باردار صورت نگرفته است. بنابراین، اگر در دوران بارداری هستید و قصد تزریق واکسن گارداسیل را دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و تصمیمی از طرف او در این زمینه دریافت کنید.

واکسن گارداسیل در شیردهی

استفاده از واکسن گارداسیل در دوران شیردهی همچنان پیچیدگی‌ها و مسائلی را به همراه دارد. به علت احتمال انتقال مواد موجود در واکسن به شیر مادر و تأثیر آن بر نوزاد، توصیه می‌شود که زنان در دوران شیردهی از استفاده از این واکسن پرهیز کنند. همچنین، مطالعاتی درباره اثرات این واکسن در زنان شیردهی انجام نشده است. بنابراین، برای دریافت راهنمایی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری مناسب، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

واکسن HPV چگونه تزریق می شود؟

واکسن HPV (واکسن گارداسیل) به صورت 2 تزریق در بازو با فاصله حداقل 6 ماه تزریق می شود.

مهم است که هر دو دوز واکسن را داشته باشید تا به درستی ایمن شوید.

MSMهایی که HIV مثبت هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند (تضعیف سیستم ایمنی) باید 3 دوز واکسن HPV دریافت کنند.

اگر به 3 دوز واکسن نیاز دارید:

دوز دوم باید حداقل 1 ماه پس از دوز اول داده شود

دوز سوم باید حداقل 3 ماه پس از دوز دوم داده شود

 

واکسن HPV چه مدت ایمنی ایجاد می کند؟

مطالعات نشان داده اند که این واکسن حداقل 10 سال در برابر عفونت HPV محافظت می کند، اگرچه کارشناسان انتظار دارند که محافظت برای مدت طولانی تری دوام بیاورد.

اما از آنجایی که واکسن HPV در برابر تمام انواع HPV که می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند ایمنی ایجاد نمی کند، مهم است که همه زنانی که واکسن HPV را دریافت می کنند، پس از رسیدن به سن 25 سالگی، غربالگری منظم دهانه رحم را انجام دهند.

 

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل بهترین اثر را قبل از شروع فعالیت جنسی نشان می‌ دهد ، به همین دلیل توصیه می‌ شود که این واکسن در بازه سنی ۱۱ تا ۱۲ سال ( برای دختران و پسران ) تزریق شود . CDC آمریکا حتی سن ۹ سالگی را برای تزریق واکسن تأیید کرده است . در ایران ، متأسفانه این دستورالعمل به‌ درستی پیگیری نمی‌ شود ، در حالی‌ که تحقیقات نشان می‌ دهد تزریق واکسن در سنین پایین هیچ ارتباط مستقیمی با شروع زود هنگام فعالیت جنسی ندارد . اهمیت این واکسن در پیشگیری از بیماری‌ های جنسی و سرطان‌ های مختلف را تأکید می‌ کند و باید توجه به‌ سلامت جنسی را از سنین جوانی شروع کرد .

 

آمپول زگیل تناسلی

ویروس‌ های HPV نوع ۶ و ۱۱ در ایجاد زگیل تناسلی نقش مهمی دارند . تحقیقات نشان داده‌ اند که تزریق واکسن گارداسیل تا ۹۰ درصد احتمال ابتلا به این ویروس‌ ها را کاهش می‌ دهد ، اما باید توضیح داد که آمپول گارداسیل با افزایش مقاومت بدن تنها موجب پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی می‌ شود و هیچ نقش درمانی نخواهد داشت . لازم به ذکر است که واکسن گارداسیل تأثیری بر درمان زگیل تناسلی ندارد و در صورت ابتلا به این بیماری نیاز به روش‌ های درمانی متفاوتی است .

 

عوارض واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل ممکن است باعث ظهور عوارضی شود که برخی از شایع‌ ترین عوارض شامل تب ، اسهال ، درد شکمی ، سردرد ، خستگی ، حالت تهوع ، استفراغ ، سرگیجه و افت فشار بعد از تزریق می‌ شوند و ممکن است در محل تزریق قرمزی ، احساس درد و ورم ملایم و در ماهیچه احساس درد و گرفتگی رخ دهد که تا چند روز پس از واکسن‌ زدن ادامه دارد . واکنش‌ های آلرژیک احتمالی شامل بثورات پوستی ، خارش و گر گرفتگی می‌ شوند . در موارد نادر ، واکنش‌ های آلرژیک شدیدتر ممکن است تورم زیر پوست ( معمولاً در پلک ، لب ، دست یا پا ) ، تورم زبان یا دهان ، تند نفسی و حتی راش یا کهیر را شامل شود .

مهم‌ ترین نکته این است که در صورت تجربه هر گونه علائم ناخوشایند یا ناعادی بعد از دریافت واکسن ، به پزشک خود اطلاع دهید تا او بتواند اقدامات لازم را انجام دهد .

 

واکسن گارداسیل برای آقایان

Gardasil توصیه برای آقایان و حفاظت در برابر ویروس پاپیلومای انسانی و سرطان :

واکسن Gardasil در ابتدا برای خانم‌ ها توصیه می‌ شد ، اما با توصیه پزشک ، آقایان نیز در بازه سنی ۱ تا ۲۱ سال می‌ توانند این واکسن را دریافت کرده و بدین ترتیب از واکسیناسیون در برابر ویروس پاپیلومای انسانی بهره‌مند شوند . این واکسن همچنین به حفاظت از سلامتی مردان در برابر سرطان مقعد و آلت تناسلی کمک می‌ کند . افرادی که در رابطه‌ با همجنس خود هستند ، به طور ویژه باید به این واکسن توجه و دریافت آن را در نظر بگیرند .

 

قیمت واکسن گارداسیل

قیمت این واکسن ممکن است با تغییرات ارز متغیر باشد و به دلیل نوسانات در بازار ارز ، قیمت به طور مستقیم مشخص نیست . در حال حاضر ، با توجه‌ به نوسانات ارز ، قیمت گارداسیل نسبت به گذشته افزایش‌ یافته و در بازار آزاد به نسبت هلال‌ احمر تا سه برابر گران‌ تر به فروش می‌ رسد . برای کسب اطلاعات دقیق‌ تر در مورد هزینه واکسن و نحوه دریافت آن ، توصیه می‌ شود با پزشکان متخصص زنان و زایمان تماس حاصل فرمایید .

 

اثرات واکسن گارداسیل

ویروس پاپیلومای انسانی دلیل اصلی بیشتر سرطان‌ های دهانه رحم محسوب می‌ شود . به همین دلیل توصیه می‌ شود که با استفاده از واکسن Gardasil ، برای پیشگیری از زگیل تناسلی ، بدن خود را محافظت کنید . این واکسن اثرات مثبت بسیاری دارد ، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و زگیل تناسلی که استفاده مناسب از Gardasil نقش مهمی در ارتقا سلامت جنسی و پیشگیری از بیماری‌ های مختلف دارد .

 

تأثیر واکسن زگیل تناسلی بعد از ابتلا به عفونت

واکسن گارداسیل نقش کلیدی در پیشگیری از عفونت زگیل تناسلی دارد ، به‌ ویژه اگر پیش از برقراری روابط جنسی تزریق شود یا حداقل تا سن ۲۶ سالگی تزریق شود ؛ حتی اگر فرد پس از برقراری رابطه از این واکسن استفاده کند ، اگر چه هنوز در محدوده سنی مناسب باشد ، ممکن است مؤثر باشد .

در صورت ابتلا به عفونت HPV ، تزریق واکسن گارداسیل ممکن است اثرات مثبت داشته باشد . با این‌ حال ، این اقدام حتماً باید با مشاوره متخصص صورت گیرد و گاهی نیاز به تزریق تمام دوز های واکسن به‌ جای تزریق جزئیات آن وجود داشته باشد .

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت ظهور علائم زیر پس از واکسیناسیون ، به‌ زودی با پزشک متخصص زنان ، دکتر اورولوژی یا پزشک متخصص پوست مشورت کنید :

  • اضطراب
  • عرق سرد
  • مشکل در تنفس
  • احساس ضعف
  • خس‌خس سینه
  • افزایش ضربان قلب
  • از دست‌ دادن هوشیاری

 

تصویری از واکسن گارداسیل

 

نحوه عملکرد دارو و موارد مصرف

گارداسیل یک واکسن تزریقی برای مردان و زنان بین 9 الی 26 ساله می باشد که در برابر بیماری های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان ولو و واژن، سرطان مقعد، زگیل تناسلی و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم. ، واژن، فرج و مقعد ایجاد می کند.

استفاده از واکسن گارداسیل باعث ابتلا به هیچ کدام از بیماری های فوق نمی شود.

بیماری هایی که در بالا نام بردیم ، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و واکسن گارداسیل تنها در برابر بیماری های ناشی از انواع ( 6، 11، 16 و 18 ویروس پاپیلوما انسانی ) محافظت ایجاد می کنند .

در بیشتر موارد نیز این چهار نوع HPV ( نوع 6 و 11 و 16 و 18 ) مسئول بروز این بیماری ها هستند.

واکسن گارداسیل نمی تواند در برابر بیماری هایی که توسط سایر گونه های HPV، ویروس ها و باکتری های دیگر ایجاد می شوند محافظت ایجاد کند.

این واکسن عفونت HPV را درمان نمی کند بلکه از ابتلای به آن پیشگیری می نماید.

واکسن گارداسیل معمولا در عضله دلتوئید بازو تزریق می شود.

هر فردی که تمایل به دریافت این واکس دارد باید 3 دوز از واکسن را طبق برنامه زیر دریافت کند :

دوز اول واکسن : تاریخی که فرد اولین دوز از این واکسن را دریافت می کنند.

دومین دوز واکسن : 2 ماه بعد از دوز اول.

دوز سوم آن : 6 ماه بعد از دوز اول.

مطمئن شوید که هر سه دوز واکسن را به موقع دریافت کنید تا بهترین محافظت را داشته باشید. در صورت فراموش کردن یک دوز در این مورد با پزشک صحبت کنید.

 

موارد منع مصرف

قبل از دریافت واکسن گارداسیل باید به پزشک خود درباره شرایط زیر اطلاع دهید :

افرادی که بعد از دریافت دوز اول این واکسن واکنش های آلرژیک داشته اند.

افرادی که به محتویات اضافه شده به واکسن گارداسیل واکنش شدید دارند. این محتویات شامل مواردی همچون ( مخمر ها، پلی سوربات 80 و آمورف آلومینیوم هیدروکسی فسفات سولفات یا AAHS ) می باشد که به منظور افزایش پاسخ ایمنی واکسن به آن اضافه شده است.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، استفاده از گارداسیل در دوران بارداری پیشنهاد نمی شود.

مشکلات سیستم ایمنی مانند HIV ( ایدز )، سرطان یا مصرف دارو هایی که بر سیستم ایمنی شما اثر می گذارند، مانند داروی های استروئیدی یا کورتون ها.

در زمان تزریق واکسن دمای بدن نباید بیشتر از 37.8 درجه سانتی گراد باشد.

هر دارویی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که بدون نسخه می توانید دریافت کنید ممکن است با این واکسن تداخل داشته باشد بنابراین حتما باید به پزشک اطلاع داده شود .

توجه داشته باشید

افرادی که واکسن گارداسیل تزریق کرده اند نیز باید غربالگری معمول سرطان دهانه رحم را ادامه دهند و این غربالگری را به هیچ وجه قطع نکنند.

واکسن گارداسیل فقط احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از انواع خاص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را کاهش می دهد و ممکن است در همه افراد به طور کامل محافظت ایجاد نکند.

گارداسیل در برابر عفونت های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از قبل در بدن فرد وجود دارد، محافظت ایجاد نمی کند.

 

عوارض جانبی و مسمومیت

شایع ترین عوارض جانبی گارداسیل شامل درد، تورم، خارش، کبودی و قرمزی در محل تزریق می باشد. سردرد، تب، حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ از عوارض دیگر آن می باشد.

بعد از دریافت واکسن گارداسیل ممکن است برخی افراد دچار غش شوند که برای جلوگیری از زمین خوردن و آسیب های احتمالی 15 دقیقه بعد از دریافت واکسن بنشینید یا دراز بکشید و از راه رفتن خودداری کنید.

در بعضی از افرادی که غش می کنند، لرزش و سفتی عضلات دیده می شود، در این صورت نیاز به ارزیابی و اقدامات درمانی توسط تیم درمانی وجود دارد.

در تزریق هم زمان گارداسیل با رکومبیواکس اچ بی ، عوارض جانبی افزایش پیدا نکردند و در تزریق هم زمان با مناکترا و آداسل تورم در محل تزریق گارداسیل بیشتر بود.

اگر هریک از مشکلات زیر را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید، چون می تواند نشانه واکنش آلرژیک باشد :

  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه (برونکواسپاسم)
  • کهیر
  • راش (جوش یا دانه)

همچنین در صورت وجود هر یک از علایم زیر به پزشک معالج خود مراجعه کنید :

غدد متورم در ناحیه گردن، زیر بغل یا کشاله ران، درد مفاصل، درد مفاصل، ناجی، ضعف یا گی غیر معمول، لرز، احساس خوشی، پا درد، تنگی نفس، درد قسه سینه، درد درد، ضعف عضلانی، تشنج، درد شدید در معده. ، وجود یا کبودی راحت تر از معمول، آسیب پوست

در صورت بروز علایم نگران کننده حتی ماه ها بعد از تزریق واکسن گارداسیل با پزشک خود صحبت کنید.

باتوجه به اینکه فرد دریافت کننده واکسن لازم است 3 دوز واکسن، لازم است این اطلاعات را درمورد واکسن داسیل بداند، این اطلاعات را جایگزین شما با پزشکتان کنید.

 

نام‌های دیگر گارداسیل
  • واکسن سرواریکس
  • واکسن پاپیلوگارد

 

واکسن گارداسیل

 

در آخر…

ویروس HPV یکی از ویروس‌ های پراکنده و پتانسیل خطرناک است که به سرطان‌ های مختلف مرتبط می‌ شود. جلوگیری از انتقال این ویروس از اهمیت بسزایی برخوردار است، به‌ ویژه با توجه‌ به خطر سرطان دهانه رحم و برخی سرطان‌ های دیگر است.

گارداسیل ۹، توانمندی بالایی در ایجاد ایمنی در برابر ۹ نوع ویروس پرخطر HPV دارد. این واکسن بهترین زمان تزریق را در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی توصیه می‌ کند و اثربخشی آن بیشتر است اگر قبل از شروع فعالیت جنسی تجویز شود. اطمینان حاصل کنید که با مشاوره پزشک خود، بهترین تصمیمات را در خصوص تزریق واکسن گارداسیل برای حفاظت از خود در برابر این ویروس انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

واکسن گارداسیل خطرناک است؟

واکسن گارداسیل از جمله واکسن‌های ایمن و کارآمد است که برای حفاظت از زنان و مردان در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) طراحی شده است. HPV به عنوان یک ویروس مقاربتی شناخته شده است که می‌تواند عوارضی مانند زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان مقعد و دیگر انواع سرطان را ایجاد کند. با این حال، استفاده از این واکسن ممکن است با عوارض جانبی مانند درد و التهاب در محل تزریق، تب، سردرد و تهوع در آقایان و خانم‌ها همراه باشد.

 

واکسن گارداسیل برای زنان کاربرد دارد؟

بله، این واکسن می‌تواند در سنین مختلف برای مردان و زنان استفاده شود. در دختران و زنان، استفاده از این واکسن به منظور پیشگیری از سرطان دهانه رحم، واژن، و جلوگیری از رشد غیرطبیعی بافت در این نواحی که ممکن است منجر به سرطان شود، توصیه می‌شود. با این حال، برای استفاده از این واکسن در این موارد، لازم است توسط پزشک معالج تجویز شود و با دقت بررسی شود.

 

خدمات ما:

 

شما می‌توانید در آرین طب خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دریافت کنید.

برخی از خدمات ما شامل ویزیت پزشک متخصص در منزل، سونوگرافی در منزل، رادیولوژی در منزل، طب سوزنی در منزل، مشاوره روانشاسی و تغذیه در منزل است.

برای مشاهده همه سرویس های ما به صفحه خدمات مراجعه کنید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...