شمع گوش چیست | روش استفاده | خطرات

شمع گوش:

شمع گوش یک روش جایگزین برای از بین بردن جرم گوش است. که شامل قرار دادن یک شمع روشن و توخالی در گوش شما برای ایجاد یک خلاء سطح پایین است که جرم گوش را نرم کرده و آن را همراه با سایر ناخالصی ها بیرون می کشد.

هیچ مدرکی دال بر کارکرد شمع گوش یا بی خطر بودن آن وجود ندارد. کارشناسان پزشکی توصیه می کنند که آن را امتحان نکنید.

شمع گوش چگونه تولید می شود؟

شمع های گوش لوله های توخالی هستند که حدود 10 اینچ طول دارند. به آنها مخروط گوش نیز می گویند.

شمع های گوش از پنبه یا کتان ساخته می شوند که به شکل مخروطی محکم پیچیده شده اند. شمع در موم زنبور عسل، پارافین یا موم سویا خیس می شود و اجازه می دهیم تا سفت شود.

 

در طول جلسه شمع گوش چه اتفاقی می افتد:

به یک طرف دراز می کشید و گوش به سمت بالا باشد.

شمع را از طریق سوراخی در صفحه کاغذ یا فویل قرار می دهند تا قطرات موم را بگیرد.

شمع را در مجرای گوش خارجی قرار داده و سپس روشن می کند.

این جلسه زمانی انجام می شود که شمع چند اینچ از سر شما فاصله داشته باشد که معمولاً چند دقیقه طول می کشد.

شمع برداشته می شود، شعله خاموش می شود و گوش بیرونی با پنبه یا پد پاک می شود.

 

مزایای شمع گوش

طرفداران شمع گوش می گویند که جرم گوش را نرم می کند و موم و ناخالصی ها را از گوش خارج می کند. با این کار، آنها ادعا می کنند که شمع گوش می تواند موارد زیر را درمان کند:

سینوزیت

درد سینوسی

صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)

سرگیجه

عفونت گوش میانی (اوتیت میانی)

حامیان این عمل ادعا می کنند که ماده مومی تیره و مومی شکلی که گاهی بعد از یک جلسه در قسمت شمع توخالی باقی می ماند، جرم گوش و سایر مواد زائد است که نشان می دهد شمع گوش کار می کند.

با این حال، بعید است که شمع گوش برای هر یک از این شرایط مفید باشد زیرا گوش میانی، سینوس‌ها، شیپور استاش و مجرای بینی را درگیر می‌کند. پرده گوش این ساختارها را از مجرای گوش خارجی، جایی که شمع قرار می گیرد، جدا می کند. این بدان معناست که هر گونه تغییر در کانال خارجی بر هیچ چیز فراتر از این غشاء تأثیر نمی گذارد.

یک مطالعه نشان داد که شمع‌های گوش، همانطور که گفته شد، خلاء یا فشار منفی ایجاد نمی‌کنند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که شمع گوش نه تنها جرم گوش را از مجرای گوش پاک نمی کند، بلکه اغلب موم شمع را در گوش باقی می گذارد.

 

برخی از تولیدکنندگان شمع گوش ادعا می کنند که دود ناشی از سوزاندن شمع ها است که مجرای گوش را خشک می کند. آنها می گویند که دود دفع طبیعی بدن شما را تحریک می کند.

باز هم، هیچ مدرکی برای حمایت از هر یک از این ادعاها در مورد شمع گوش وجود ندارد.

 

خطرات بالقوه جدی شمع گوش عبارتند از:

سوختگی از موم داغ و شعله (شایع ترین)

انسداد مجرای گوش ناشی از چکیدن موم

پرده گوش سوراخ شده

از دست دادن شنوایی

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

 

طبق گفته FDA، شمع گوش خطر «سوختگی بالقوه شدید پوست/مو و آسیب گوش میانی» را به همراه دارد – حتی زمانی که شمع طبق دستورالعمل سازنده استفاده شود.

بهترین راه برای از بین بردن موم

اصلا نیازی به پاک کردن جرم گوش ندارید. جرم گوش در واقع چیز خوبی است زیرا گوش های شما را تمیز و روان می کند و همچنین از مجرای گوش در برابر باکتری ها و قارچ ها محافظت می کند.

 

گوش های شما دارای یک سیستم خود تمیز شونده هستند که به طور طبیعی جرم گوش را هر زمان که لازم باشد پاک می کند. اکثر مردم نیازی به تمیز کردن اضافی ندارند.

با این حال، تجمع جرم گوش می تواند باعث ناراحتی گاه به گاه در برخی افراد شود. و خرابی در سیستم خود تمیز شوندگی گوش می تواند باعث چیزی شود که به آن نهفتگی سرومن معروف است (زمانی که مجرای گوش شما با جرم گوش مسدود می شود).

علائم انسداد جرم گوش عبارتند از:

کم شنوایی موقت

سرگیجه

صدای زنگ در گوش

جهت تجویز دارو و سایر خدمات  برای بهبود عملکرد در بیماری با مجموعه آرین طب تماس بگیرید تا از امکان ویزیت پزشک متخصص در منزل برخوردار شوید.

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...