درمان کم کاری تیروئید | راهکارها و تکنیک‌های موثر

درمان کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید : راهکار ها و تکنیک‌ های موثر

کم کاری تیروئید ( Treatment of hypothyroidism ) یکی از اختلالات شایع در سیستم تنظیم هورمون‌ های تیروئید می باشد که ممکن است به علائمی چون خستگی ، افزایش وزن و افسردگی منجر شود ؛ در این مقاله ، به بررسی علائم کم کاری‌ تیروئید ، عوامل خطر ، تشخیص و راه‌ های درمانی برای مدیریت این اختلال می‌ پردازیم . برای اطلاعات بیشتر با متخصص غدد در تماس باشید.

غده تیروئید

این غده که شبیه به پروانه بوده ، در جلوی گردن و در اطراف و جلوی نای قرار گرفته و وظیفه آن کنترل متابولیسم‌ های بدن می باشد که این فرآیند ها باعث تبدیل شدن مواد غذایی به انرژی مورد نیاز سلول ها می شود . این غده هورمون هایی تولید که باعث تنظیم متابولیسم بدن می شود ؛ این هورمون ها شامل شامل تیروکسین ( T4 ) ، تری یدوتیرونین ( T3 ) می باشند .

زمانی که میزان تولید هورمون های تیروئیدی ، توسط غده تیروئید کمتر از حد مورد نیاز برای بدن انسان باشد ، بیماری کم کاری تیروئید یا هیپو تیروئیدیسم اتفاق می افتد ؛ به خاطر اینکه میزان تولید این هورمون ها کاهش یافته است ، بدن مجبور است که کمتر انرژی حاصل از متابولیسم مواد غذایی را مصرف نماید و به همین دلیل فرد علائمی مانند برادی کاردی ( کاهش ضربان قلب ) ، چاقی و اضافه وزن و احساس ضعف و خستگی می باشد .

علائم کم کاری تیروئید

1. افزایش وزن و چاقی : کم کاری‌ تیروئید باعث افزایش وزن و کمبود انرژی می شود .

2. افزایش حساسیت به سرما : علائم حساسیت به سرما به علت کم کاری تیروئید .

3. افسردگی و اضطراب : این بیماری بر وضعیت روحی فرد تاثیر دارد .

4. احساس خستگی

5. یبوست

6. شکننده شدن مو و ناخن و ریزش مو

7. اختلال در حافظه ، یادگیری و افزایش فراموشی

8. اختلال در قاعدگی : کم کاری تیروئید باعث نامنظم شدن سیکل قاعدگی و اختلال در آن شده و ممکن است باعث سقط جنین شود و اگر نوزاد به دنیا بیاید ، مشکلاتی ذهنی و عصبی داشته باشد .

9. اختلال در عملکرد جنسی

10. ضعیف شدن و گرفتگی عضلات

11. کاهش ضربان قلب ( برادی کاردی )

12. کاهش حرارت بدن ( هیپو ترمیا )

 

برای مشاوره و درخواست خدمات پزشکی، پرستاری و زیبایی در منزل با کارشناسان آرین طب تماس بگیرید.

رزرو نوبت و هماهنگی: ۰۹۱۲۰۴۴۶۳۰۸

 

علت های کم کاری تیروئید

1. عوامل ژنتیکی : نقش عوامل ژنتیکی در افزایش خطر ابتلا به کم کاری‌ تیروئید اثبات شده است.

2. عوامل محیطی : عواملی مانند مصرف دارو ها و محیط زیست در این بیماری موثر است.

3. برداشتن قسمتی غده تیروئید : این عمل باعث می شود که میزان تولید هورمون های تیروئیدی کاهش یابد و هیپو تیروئیدیسم رخ دهد .

4. دریافت مقدار کم از ید ( کمبود ید ) : عنصر ید برای تولید هورمون های تیروئیدی نیاز است در صورت کمبود آنها فرد مبتلا به هیپو تیروئیدیسم خواهد شد .

5. مصرف برخی از دارو های خاص : بعض از دارو ها ( مانند لیتیوم که اکثر در اختلالات روان کاربرد دارد ) می توانند باعث کاهش میزان هورمون های تیروئیدی در خون شود و علائم هیپو تیروئیدیسم پیدا خواهد شد .

6. نژاد ( آسیایی بودن ) : بروز بیماری کم کاری تیروئید در افراد آسیایی بیشتر می باشد .

7. سن بیشتر از 60 سال

8. ابتلا به اختلالات خود ایمنی

تشخیص کم کاری تیروئید ( هیپو تیروئیدیسم )

1. آزمایشات خونی : استفاده از آزمایش خون برای تشخیص کم کاری تیروئید مشخص می شود این آزمایش ها شامل T3 و T4 و TSH می باشد .

2. تصویر برداری : سونو گرافی و اسکن تیروئید در تشخیص و ارزیابی این اختلال کاربرد دارد .

3. سی تی اسکن ( CT Scan )

4. آزمایش جذب ید رادیو اکتیو

5. سونو گرافی

درمان کم کاری تیروئید

1. مصرف هورمون تیروئید : دارو های مصنوعی تیروئید در تعادل هورمون‌ های‌ تیروئید به کار می رود.

نوع دارو و دوز درمانی برای هر فرد با توجه به علائم بالینی و آزمایشات توسط پزشک معالج تعیین می شود و با از مصرف بی دلیل و بدون تجویز هر دارویی خودداری کرد و تنها کسی که صلاحیت بالینی تجویز دارو را دارد ، پزشک می باشد .

همچنین لیستی از دارو هایی که مصرف می کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید چرا که مصرف همزمان برخی دارو ها با بعضی دیگر ممکن باعث ایجاد تداخل شود .

از توصیه به استفاده از دارو هایی که پزشک برای شما تجویز کرده ، برای دیگران که علائم شبیه به این مریضی را دارند ، اکیدا خودداری کنید

2. رژیم غذایی و تغذیه : رژیم غذایی در بهبود وضعیت کم کاری‌ تیروئید تاثیر دارد.

3. مدیریت استرس و ورزش منظم : اهمیت مدیریت استرس و ورزش در مدیریت کم کاری‌ تیروئید اثبات شده است.

 

در آخر …

کم کاری تیروئید یک اختلال شایع است که تاثیرات جدی بر روی کیفیت زندگی افراد دارد ؛ شناخت علائم و عوامل خطر ، تشخیص به موقع و مدیریت مناسب این اختلال می‌ تواند به بهبود وضعیت سلامت فرد کمک کند ؛ همچنین ، مشورت با پزشک و پیروی از راهنمایی‌ های درمانی آنها ضروری می باشد .

 

برای رزرو خدمات پزشکی یا پرستاری در منزل فرم زیر را پر کنید:

Loading...